Gå til innhold

Hårtap, hvordan stoppe det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 25 år som i det siste har mistet mye hår fra hodet. Jeg hadde tykt hår før, men nå er det tynt. Jeg burde komme meg til legen, men jeg sjekket mineraler, vitaminer og stoffskifte for et år siden og da var det ikke noe galt i følge legen, annet enn litt lav D-vitamin (verdi 49). Jern var verdi 36. Det var dette legen kommenterte, men jeg fikk ikke beskjed om å endre kosthold eller ta kosttilskudd. 

Hårtapet startet en stund før den legetimen, og jeg har ikke endret kosthold siden, så det bør ikke være noe som har endret seg i blodprøvene.

Men kan det være for lavt D-vitamin som gjør at jeg mister håret? Eller har jeg for lavt jern? Kan det eventuelt være stoffskiftet selv om legen ikke kommenterte noe om det? 

Har noen her mistet mye av håret og klart å stoppe hårtapet - hva gjorde du?

Anonymkode: f14ac...dc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe noen av forslagene du kommer med, men tran vil nok være fordelaktig uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hårtap etter en svært stressende periode. Håret begynte å komme tilbake noen måneder etter at jeg sluttet å stresse. Samtidig tok jeg en del kosttilskudd, men jeg vet ikke helt hva slags effekt det egentlig hadde.  

Anonymkode: de0ac...4fc

Skrevet

Jeg hadde tykt og langt hår, pga stress så kunne jeg røyte hårballer vær dag. 

Tok to år før det normaliserete seg, men så valgte jeg å farge det og nå har det gått to år til. Da klipte jeg av meg håret til under ørene. 

Da hadde jeg prøvd av og ingenting hjalp. 

Etter å ha klipt det nå så har håret blitt mer glansfylt, mer volum og bølgene mine er tilbake.

Så klipp det av og det vokser ut igjen. 

For jeg kler ikke kort hår, men var desperat ;)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Neppe noen av forslagene du kommer med, men tran vil nok være fordelaktig uansett.

Tran kan hvertfall ikke skade, pleier å ta det i vintermånedene, men kanskje jeg skal begynne på med det igjen.

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk hårtap etter en svært stressende periode. Håret begynte å komme tilbake noen måneder etter at jeg sluttet å stresse. Samtidig tok jeg en del kosttilskudd, men jeg vet ikke helt hva slags effekt det egentlig hadde.  

Anonymkode: de0ac...4fc

Jeg tror ikke det er stress som er grunnen til mitt hårtap, tror det må være noe fysisk som er galt, jeg er ikke unormalt mye stresset. Fikk du alt håret tilbake igjen, eller er det tynnere enn det var før du begynte å miste hår? 

54 minutter siden, Wicky88 skrev:

Jeg hadde tykt og langt hår, pga stress så kunne jeg røyte hårballer vær dag. 

Tok to år før det normaliserete seg, men så valgte jeg å farge det og nå har det gått to år til. Da klipte jeg av meg håret til under ørene. 

Da hadde jeg prøvd av og ingenting hjalp. 

Etter å ha klipt det nå så har håret blitt mer glansfylt, mer volum og bølgene mine er tilbake.

Så klipp det av og det vokser ut igjen. 

For jeg kler ikke kort hår, men var desperat ;)

Fikk du alt håret tilbake igjen? Jeg har langt hår, men skal klippe det skulderkort så jeg ikke mister mer hår enn nødvendig. Det er ikke noe fint med langt, tynt hår uansett..  Det blir mindre flokete når det er kortere og jeg tenker å ha alt i samme lengde, så blir det kanskje sterkere. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

jeg miset alt håret, men det var visst en sykdom var skallet i 3 mnd før det vokste ut igjen, ingen kan forklare hvorfor, når jeg SLUTTET å ta vitaminer snudde det og begynte å vokse ut igjen.

Anonymkode: 90696...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke vitaminer og mineraler igjen og ta tilskudd. Får du manko i beholdningen vil det skade kroppen mer enn litt hårtap.

Anonymkode: fd3d9...97b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tran kan hvertfall ikke skade, pleier å ta det i vintermånedene, men kanskje jeg skal begynne på med det igjen.

Vitamin D og essensielle fettsyrer er noen av få kosttilskudd som har dokumentert positiv effekt. Dessuten er det relativt billig.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg miset alt håret, men det var visst en sykdom var skallet i 3 mnd før det vokste ut igjen, ingen kan forklare hvorfor, når jeg SLUTTET å ta vitaminer snudde det og begynte å vokse ut igjen.

Anonymkode: 90696...3cd

Vitamin A feks kan føre til hårtap.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk jernlageret ditt igjen ts. Jeg har laaangt , tjukt, nydelig hår som mange gir komplimenter til, spør meg hva jeg bruker av sjampo , spiser etc for å ha så vakkert hår, men begynte putselig å miste mye hår. Det viste seg at jeg hadde ekstremt lavt jernlager, noe som jenter/damer ofte kan få pga menstruasjonen. Tar jerntabeletter samt spiser mat med jern, pluss mye annen bra næring. Nå er håret mitt endelig på full vei tilbake!

Anonymkode: aa373...d36

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er stress som er grunnen til mitt hårtap, tror det må være noe fysisk som er galt, jeg er ikke unormalt mye stresset. Fikk du alt håret tilbake igjen, eller er det tynnere enn det var før du begynte å miste hår? 

Fikk du alt håret tilbake igjen? Jeg har langt hår, men skal klippe det skulderkort så jeg ikke mister mer hår enn nødvendig. Det er ikke noe fint med langt, tynt hår uansett..  Det blir mindre flokete når det er kortere og jeg tenker å ha alt i samme lengde, så blir det kanskje sterkere. 

TS

Nå har håret vokst til haken. Så volum, bølger/krøller og blankhet er tilbake. 

Tykkelsen kommer nok tilbake, men fra erfaring kan det ta år.

Jeg ba,en erfaren frisør klippe av alt som var tynt,slitt og ødelagt så var ikke mye igjennom,  men det måtte gjøres. 

Så ta prøver hos legen og fin en erfaren frisør du kan rådføre deg med. 

All verdens hårprodukter er ikke til hjelp og jeg kunne spart meg mange tusen ved å bare klippe alt med en gang det begynte ;)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Wicky88 skrev:

Nå har håret vokst til haken. Så volum, bølger/krøller og blankhet er tilbake. 

Tykkelsen kommer nok tilbake, men fra erfaring kan det ta år.

Jeg ba,en erfaren frisør klippe av alt som var tynt,slitt og ødelagt så var ikke mye igjennom,  men det måtte gjøres. 

Så ta prøver hos legen og fin en erfaren frisør du kan rådføre deg med. 

All verdens hårprodukter er ikke til hjelp og jeg kunne spart meg mange tusen ved å bare klippe alt med en gang det begynte ;)

Var ikke meg du svarte, men tar du også tilskudd, evt hvilke?

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at kosthold også er viktig ts!

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke meg du svarte, men tar du også tilskudd, evt hvilke?

Tar omega 3 og fiskeprotein piller ( bestilles på nett).

Så lenge prøvene hos legen min er fine så tar jeg vel aldri annet enn omega 3, fiskeprotein tabletter og c vitaminer ved sykdom.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...