Gå til innhold

Chihiros rugekasse

Chihiro

Anbefalte innlegg

Velkommen til rugekassen! :velkommen:

Det har vel aldri passet bedre å starte dagbok!

Jeg fant ut i går at jeg er gravid, 4 uker på vei. Tenkte det kunne være koselig å dokumentere hendelser, tanker og følelser i denne perioden, når alt er nytt og spennende.

Jeg har hengt inne på KG ganske lenge, men har ikke skrevet så fryktelig mye ennå. Har vært mer "aktiv leser". Derfor kan jeg jo presentere meg litt nærmere.

Jeg er 25 år (snart 26), bor i Bergen og studerer sykepleie på 2. året. Er lykkelig samboende med Chihiromannen, vi har vært kjærester i snart 8 år. I husstanden inngår også katten vår, en nydelig kosepus.

Da var formalitetene unnagjort, på tide å begynne skrivingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for hilsener! Det er veldig fint å kunne dele dette med noen, siden det er helt hemmelig IRL.

Som sagt så har jeg nettopp funnet ut om graviditeten.

Det er bare en måned siden jeg tok ut den siste p-ringen, og hadde fått ny resept på p-pillene. Jeg var imidlertid litt i tvil om jeg skulle begynne på disse. Jeg hadde lyst til å ta en pause fra hormonell prevensjon, vurderte også Persona. Så derfor lot jeg være å hente ut p-pillene. Hadde selvsagt snakket med samboer om dette. Begge hadde nok et lite ønske om barn, vi har tross alt vært sammen i mange år, men det virket så stort å si at "nå skal vi prøve". Så det var bedre å la det skje et hendelig "uhell"... :sjarmor: Men ingen av oss hadde vel trodd at det skulle skje så fort! Kan i hvert fall si at det er et kjærlighetsbarn :ler:

Siden jeg visste at vi hadde vært litt for ivrige, hadde jeg en bitte liten mistanke allerede før mensen skulle komme. Så samme dag jeg ventet mensen gikk jeg og kjøpte en 2-pk Clearblue. Løp hjem for å tisse på pinne før Chihiromannen kom hjem fra jobb, og dæven, der var det blått kryss! Den vannrette streken var svak, men den loddrette var klar og tydelig.

Jeg ble en smule svimmel i toppen da jeg så dette, prøvde å si inni meg "jeg er gravid", men det hørtes bare komisk ut! Så løp jeg til pc-en (KG, selvsagt) og søkte etter "positiv clearblue". Det var en som skrev at hvis den loddrette streken var sterk, så var man "veldig gravid" :hoho: Ja da var det ingen tvil, jeg hadde bolle i ovnen. :babysmokk:

Tenkte så at jeg burde ringe legen og høre hva jeg skal foreta meg. Slo nummeret, heldigvis var det ventetid, for jeg skalv og var sikker på at jeg ville begynne å stamme. Så jeg la på.

Deretter kastet jeg på meg sko og jakke og gikk til bokhandelen, der jeg kjøpte "Hakkespettbok for førstegangsfedre". Vel hjemme la jeg boken og den positive testen i en gaveeske, og ventet spent på å kunne overekke gaven.

Senere på ettermiddagen tok vi oss en kopp kaffe, og da la jeg pakken på bordet rett foran Chihiromannen. "Gave til meg? Kult!" Da han åpnet gaveesken datt testen ut og ned på gulvet, og han skjønte ikke hva det var for noe! Måtte snu den flere ganger før han så hva det var. Så ble han ganske målløs. Tror han hadde (og har) større problemer med å fatte dette enn meg. Men han ble veldig glad, måtte bare puste dypt et par ganger :hoho:

Så nå er det store spørsmålet når vi skal fortelle det. Det er jo veldig tidlig ennå, er vel bare 4+2. Jeg ville gjerne hatt det bekreftet før jeg sier noe, men tok den andre testen i går morges, og den var like positiv. Da ringte jeg legekontoret og fikk time den 23.11, da vil jeg være 7+0. Jeg tror ikke jeg klarer å holde munn så lenge, men skal gjøre mitt beste.

Jaja dette ble mye mas, det er jammen bra jeg har fått egen plass til å boltre meg på. Skal si man blir selvsentrert av å bli gravid :ler:

Chihiro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med graviditeten og velkommen som dagbokskriver :-)

Jeg greide ikke å holde det hemmelig så veldig lenge, men nå er jeg ganske utålmodig av meg også da. Og ville helst si det til alle med engang!!

Lykke til i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye som gravid!!! Og velkommen som dagbok skriver. Håper alt står bra til, og at dere forteller det når dere synes det er mest riktig. Jeg fortalte det til min søster dagen etter teste.... Det var så lenge som jeg orket å holde meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med positiv test og en liten spire i magen :)

Håper du får et fint svangerskap!!

Angående det å fortelle tror jeg du må finne ut hva som føles riktig for dere, selv ventet vi til uke 8-9 med å si det til familiene, venner rundt uke 12-13 og jobben etter UL.

Håper du vil trives som dagbokskriver, godt å ha et fristed å skrive om tanker å følelser, noe det er nok av når en går gravid....

Ønsker deg lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med spiren!

Selv mistenker jeg at jeg er gravid, skal ta en test i morgen. I så tilfelle er jeg 4+3 i morgen...

Da jeg blei gravid sist gang, testa jeg positivt i uke 5 og familien fikk vite det etter noen dager. 8 uker på vei var det offentlig kjent i byen. :hoho:

Ønsker deg en flott tid som gravid, det er det største man kan oppleve som kvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på skolen, det var bare fire timer, men jeg er kjempetrøtt, har vondt i hodet og er varm i toppen. Skal nok ta det med ro hjemme i kveld. Hadde egentlig lyst til å gå på Thomas Dybdahl-konsert, men det er selvfølgelig utsolgt nå.

Ellers var jeg flink jente og kjøpte folattabletter dagen etter at jeg testet positivt. Det er litt folat i multivitamintabletten som jeg tar til daglig, men ikke nok.

Så vurderer jeg å hive katten ut fra soverommet. Hun er innekatt, og det skulle derfor ikke være noen særlig smittefare for toxoplasmose. Hun pleier å ligge i fotenden, og det er jo koselig. Men nå vet jeg ikke. Chihiromannen tar ihvert fall jobben med å tømme kattedassen.

Har ikke så mye mer på hjertet akkurat nå. Har lyst til å sove og se om hodepinen går over. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mange kvaler og veiing for og i mot tok vi mot til oss denne helgen og fortalte nyheten til de kommende besteforeldre.

Hans mor fikk vite det i går kveld da vi var ute og spiste sammen, og ble overlykkelig. Jeg er sånn lettrørt type som satt med tårer i øynene da Chihiromannen fortalte det. Men det var bare koselig, og hun har allerede tilbudt seg å stille opp med barnepass (er hjemmeværende)! :-)

Hans far og konen fikk vite det i ettermiddag, da var ikke jeg med, men de ble også veldig glade for nyheten.

Så til øyeblikket jeg hadde både gledet og gruet meg til, nemlig å fortelle det til min familie (mamma, lillesøster og mammas samboer). Vi inviterte oss selv ut på middag til dem (jeg lagde maten), og må si jeg hadde sommerfugler helt opp i halsen. Jeg fikk nesten ikke ned en matbit, så skjelven var jeg. Hadde heldigvis min kjære ved siden av meg til støtte hvis ordene skulle sette seg fast.

Men jeg klarte da å finne et passende tidspunkt, og presse frem at "Nå som alle er samlet, vil jeg gjerne si at... det er litt tidlig ennå, men hvis alt går bra så får vi en liten baby til sommeren". Og så klarte jeg ikke å holde på tårene... :grinele: Makan til tåreperse! Jeg tror det kom som et sjokk på dem, men de var kjempepositive og glade. Jeg var så lettet da jeg hadde sagt det, fordi jeg var redd for at mamma skulle ta det veldig negativt siden jeg fortsatt er student, men det var ikke noe problem. Tror kanskje jeg har undervurdert mammaen min litt. :klem:

Dette har vært en utrolig begivenhetsrik helg, jeg er nesten litt sliten etter alle disse følelsesutbruddene :ler:

Nå er i hvert fall katten ute av sekken, og da slipper jeg følelsen av å boble over. Tror det blir litt lettere å konsentere seg om f.eks. skolen nå som vi har lettet på lokket...

Når det gjelder resten av familien så tror jeg nå at jeg skal klare å vente til etter legebesøket (om to uker) før jeg ringer farmor & farfar. (De kommer også til å bli happy, det har vært så mye sykdom der de siste årene, og hver gang jeg snakker med farmor så spør hun om ikke vi skal forplante oss! :ler: )

Klem fra Chihiro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Gratulere med spire og med dagbok. :tommelsmil:

Det skal bli spennende å følge med deg i tiden fremover! Tror det er smart å kunne skrive ned sine tanker og følelser her inne i en dagbok, da får man ofte litt mere perpektiv på tingene.

Lykke til i tiden fremover!

klem fra edea :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke orket å skrive noe her den siste uken. Har vært syk en ukes tid nå, forkjølet med masse hodepine, tette bihuler og verk i hele kroppen. Så jeg har vært en del hjemme, de første dagene sov jeg nesten hele tiden. Nå er jeg bedre, men fremdeles slapp og trøtt. Har veldig lite energi.

Jeg sluttet med ginseng da jeg oppdaget graviditeten, den siste måneden før det tok jeg en god slurk rød Gerimax hver morgen, og jeg mener bestemt at jeg ble litt kvikkere av det. Men jeg har lest flere steder at kvinner skal være forsiktige med ginseng, og at gravide i hvert fall ikke skal ha det, så da var det bare å slutte.

Ellers så begynner nyheten å spre seg. I går var en kamerat av mannen innom på uanmeldt besøk. Vi har ikke sagt noe til ham om at vi skal ha barn, men vi hadde glemt å legge bort "pappaboken" som jeg hadde gitt mannen. Han fikk selvsagt øye på den, og da klarte ikke jeg å holde masken! Det var ganske komisk hele greien.

Og jeg klarte heller ikke å holde munn da en venninne som jeg ikke hadde snakket med på mange uker ringte meg... Hun har to barn, så jeg kan sikkert plukke opp en del tips der. Jeg kunne i hvert fall få låne mammaklær av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du får låne litt mamma-tøy da! Det blir fort kostbart.

Jeg lånte vekk mitt til ei god venninne, og da jeg fikk det tilbake nå, hadde hun lagt ned litt ekstra som hun hadde handlet.

Håper du er blitt litt piggere nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på første legekontroll, er 7+0 i dag. Det gikk veldig fint, alt var ok, og nå er det i hvert fall ingen tvil! :hoppe: Skal tilbake til legen 25. januar.

Jeg skal også ringe til helsestasjonen og få time hos jordmor, legen sa jeg burde ha jordmortime i slutten av desember eller begynnelsen av januar. Jeg er så heldig at helsestasjonen ligger nesten rett borti gaten her, det er jo ganske praktisk.

Jeg føler meg ellers i grei form, dvs i går ble jeg kvalm for første gang, og presterte å kaste opp på skolen :kvalm: . Jeg rakk heldigvis frem til toalettet i tide. I dag har jeg ikke vært så kvalm, men har heller ikke særlig matlyst.

Min mor har to ganger den siste uken vært så "vennlig" å påpeke at "jeg har jo litt å gå på" (1,65 høy, 63 kg) :-x så det er ikke så farlig om jeg ikke får mat i meg... det er fra sine egne man skal ha det. Tydelig at det er fritt frem å kommentere kroppen til en gravid, selv uten mage :roll:

Har nå fått i meg en porsjon salat, farris og eplejus. Det var godt. Skal prøve å ringe helsestasjonen (de hadde lunsj i sted), og kanskje jeg til og med skal ringe farmor og farfar?

En strålende dag ønskes til dem som leser dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...