Gå til innhold

Hvordan sjekke seg for brystkreft ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Lurte egentlig på om en kul på brystet er enkel å kjenne når man tar en undersøkelse på seg selv ?

Er 26 og har nylig det siste året begynt å kjenne etter ofte. Men litt usikker på hva jeg skal se etter ?

Jeg kjenner egentlig ikke noe uvanlig det er litt "bruskete" for å si det på best mulig måte. Men skal jeg kjenner veldig godt å trykke hardt eller skal man merke noe når man kjenner lett på bryster? Har forresten veldig små bryster og er ganske tynn så skal ikke så mye til før jeg har sjekket begge brystene :fnise:  Setter pris på svar på mitt kanskje litt dumt spørsmål 

Anonymkode: bd49f...7f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google er din venn.

Anonymkode: 64986...f5e

Skrevet

Google er ikke alltid vennen, men her går det ganske enkelt an å skrive i søkefeltet "hvordan sjekke brystkreft". Da kommer noenlunde dette søkeresultatet: https://www.google.no/#q=hvordan+sjekke+brystkreft

Gå så inn på "Selvundersøkelse av brystene", og følg instruksene der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal undersøke brystene dine selv for å bli vant med hvordan de kjennes ut. Er du vant til det, vil du garantert kjenne det når noe er unormalt. Det er viktig å undersøke på samme tidspunkt i syklusen og helt en av de første dagene i syklusen fordi brystene da er enklest å undersøke. 

Der har tidligere lagt fremgansmåte for us på kreftforeningens sider. 

Anonymkode: f492f...121

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Millimani skrev:

Google er ikke alltid vennen, men her går det ganske enkelt an å skrive i søkefeltet "hvordan sjekke brystkreft". Da kommer noenlunde dette søkeresultatet: https://www.google.no/#q=hvordan+sjekke+brystkreft

Gå så inn på "Selvundersøkelse av brystene", og følg instruksene der. 

Hei:) Ja var denne linken jeg sjekket men var egentlig derfor jeg ble usikker. For fikk vel et inntrykk av at man skulle trykke "lett" på bryst overflaten å inn mot midten. Jeg har egentlig trodd man skal trykke å kjenne veldig godt etter? Så ville bare høre hva som var "riktig". Er noen sider som sier du skal klemme brystene og trykke dem sammen. Ja ble litt usikker egentlig. Så Google er ikke alltid min venn. Mye forskjellige linker ute. Er derfor jeg lurte på om en kul er enkel å kjenne ved lette berøringer på overflaten å inn mot midten.

Skrevet

Dersom du har små bryster skal det ikke så mye til for du kjenner om du har en kul. Det "bruskete" du kjenner er vel melkekjertlene, regner jeg med? Jeg oppdaget en gang en øm kul i det ene brystet når jeg var på reisefot i et u-land, og det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Den forsvant heldigvis etter noen dager, så jeg regner med at det bare var en hoven melkekjertel. Den var ikke veldig stor, men veldig lett å kjenne, så dersom du får en kul i brystet og jevling sjekker dem, så vil du nok oppdage kulen temmelig fort.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, RC skrev:

Dersom du har små bryster skal det ikke så mye til for du kjenner om du har en kul. Det "bruskete" du kjenner er vel melkekjertlene, regner jeg med? Jeg oppdaget en gang en øm kul i det ene brystet når jeg var på reisefot i et u-land, og det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Den forsvant heldigvis etter noen dager, så jeg regner med at det bare var en hoven melkekjertel. Den var ikke veldig stor, men veldig lett å kjenne, så dersom du får en kul i brystet og jevling sjekker dem, så vil du nok oppdage kulen temmelig fort.

Takk for svar :) Ja det kan nok stemme. Kjertlene føles egentlig bare som noe ruglete. 

Ja har veldig små bryster. Holder egentlig at jeg trykker på hver side av brystet 1 gang så har jeg nådd "bunnen" eller kjernen av brystet. Men man blir litt usikker når man ikke helt vet hva man skal se etter eller hvordan det kjennes. Så regner med at det er som du sier. Er det en kul der så hadde jeg kanskje tenkt kjapt at det var noe der.

Bra det gikk over :) er utrolig kjedelig når sånt skjer i utlandet! 

TS 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei:) Ja var denne linken jeg sjekket men var egentlig derfor jeg ble usikker. For fikk vel et inntrykk av at man skulle trykke "lett" på bryst overflaten å inn mot midten. Jeg har egentlig trodd man skal trykke å kjenne veldig godt etter? Så ville bare høre hva som var "riktig". Er noen sider som sier du skal klemme brystene og trykke dem sammen. Ja ble litt usikker egentlig. Så Google er ikke alltid min venn. Mye forskjellige linker ute. Er derfor jeg lurte på om en kul er enkel å kjenne ved lette berøringer på overflaten å inn mot midten.

Jeg har iallfall alltid gjort det på den måten :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...