heleneh Skrevet 19. juli 2002 #1 Skrevet 19. juli 2002 Så et innlegg her om opplesning av dikt eller tekst i kirken. Er det noen som har forslag til tekster som passer til en borgelig vielse?
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2002 #2 Skrevet 19. juli 2002 Hva med å gå på biblioteket og se om du finner noen dikt om kjærligheten og ekteskapet. Det kan vel passe til en borgerlig vielse ? 20April2002 http://home.no.net/waraas
heleneh Skrevet 19. juli 2002 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2002 Har kikket litt, uten å finne noe jeg falt for. Vi kan jo lese en tekst av Profeten, det vet jeg noen har gjort. Men jeg tar imot andre tips med takk!
Furstina Skrevet 19. juli 2002 #4 Skrevet 19. juli 2002 Jag har hittat en fantastisk bok om svenska högtider som inte är religiös. Den heter Den svenska högtidsboken och innehåller tips på alternativa cermonier genom livet och har dikter, sångtexter och liknande. Tyvärr är den då på svenska, men det kan finnas fina dikter och texter som du säkert kan få tips om att söka upp på norska. Personligen har jag fallit för många av Karin Boyes dikter. Det kanske finns någon norsk variant, kolla med norska human etiska förbundet.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2002 #5 Skrevet 19. juli 2002 Jeg er også interessert i dette. Dumt spørsmål kanskje - men hvor finner jeg den aktuelle teksten fra Profeten ?
Gjest Jamila Skrevet 19. juli 2002 #6 Skrevet 19. juli 2002 Vi skal vies borgerlig, utendørs av en dommer, og har fått en person fra Human Etisk Forbund til å holde en bryllupstale. Dette er en tjeneste som HUF tilbyr både medlemmer og ikke medlemmer. Kanskje det kan være en ide? Ellers har jeg noen diktbøker ol om dette hjemme, kan se om jeg finner noe der som kan passe.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2002 #7 Skrevet 19. juli 2002 Hva med et dikt av Halldis Moren Vesaas: LYSET Diktet er fjernet grunnet kopinor bestemmelsene - moderator
mari Skrevet 19. juli 2002 #8 Skrevet 19. juli 2002 Her er et utvalg av de dikt HEF anbefaler (kjenner ikke diktene, så jeg kan ikke utale meg om kvaliteten..) Til Begge: Andrè Bjerke En hemmelig armè visjoner og virkelighet Aldri en hellig alminelig lek Jens Bjørneboe De Fruktbare aske vind og jord Karin Boye I rørelse Fra antologien Kvinnespeil Kahlil Gibran om ektskapet Profeten etc Fra henne til han Lola Baidel Allerede Døren er åpen Bedre Halvdel Ligetil Stævnemøde Emilly Dickinson 37. mitt brev til verden etc. fra ham til henne Andrè Bjerke Hold min hånd en hellig almindelig lek Kvinnen Til den letteste etc. De har fem-seks sider med forslag, så jeg gidder ikke å skrive alle, men hvis du kontakter HEF så har de det, selv om de ikke sender ut dette i utgangspunktet, men det kan jo være du møter en vennlig sjel (jeg har det hvis det er krise....)
heleneh Skrevet 22. juli 2002 Forfatter #9 Skrevet 22. juli 2002 takk for masse tips. Skal på biblioteket i dag og se om jeg finner noen av diktene dere har foreslått. Teksten av Profeten, kan du finne i forskjellige bøker. Hør på biblioteket, så finner de den sikkert for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå