Silje97 Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Jeg begynte selv ganske tidlig å ha sex og mamma fikk vite det (vi forteller hverandre "alt"). Hun var raskt ute med å ordne prevensjon til meg (piller, Cerazette) sammen med legen hennes og jeg har egentlig alltid satt pris på at hun gjorde det for meg. Så er det nå noen som mener hun er en dårlig mor, men jeg er så uendelig uenig. Har de et poeng, de som mener mamma er en dårlig mor? Vi snakket mye først og jeg vet mamma var trygg på at jeg kun gjorde til jeg selv ønsket og likte. Jeg hadde sex (samleie) første gang rett før jeg ble 14, men fikk pillen rett før jeg ble 15.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Nei, det er ikke å være en dårlig mor å sørge for at datteren er beskyttet mot å bli ung mor.. Derimot mener jeg at det nesten er enda viktigere å lære barn (jenter og gutter) at kondom er uhyre viktig! Kjønnsykdommer er ubehagelig å prate om, men enda mer ubehagelig å få Anonymkode: 256cc...06b 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Nei, man er ikke en dårlig mor om man sørger for at datteren beskytter seg, men dette bør være en del av "samtalen" og oppfølging. Det er og viktig å snakke om sykdommer, og det å beskytte seg med kondom, med mindre man er i et fast forhold.. Og selvsagt snakke om at man ikke skal ligge rundt, selv om man går på ppiller, fortelle om rykter som kan komme, og alt som hører med. Anonymkode: 8c304...6d5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 Tenåringen kan selv gå til fastlegen eller på helsestasjon for ungdom og få prevensjon. Anonymkode: 969f6...caf 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Hvorfor skal hun være en dårlig mor av dette? Min mor gjorde det samme og det er jeg veldig glad for. Anonymkode: c65fc...1c6 1
Silje97 Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2016 Takk for gode svar og det jeg tolker som støtte til både mamma og meg selv så klart pratet vi mye om hvor viktig det var med sikker sex, både i forhold til graviditet og i forhold til sykdommer. at jeg ikke var like flink til å bruke kondom skal jeg innrømme, men har heldigvis gått bra. det som noen gir meg kommentarer på er at de synes jeg var alt for ung og at mamma heller burde jobbet for at jeg ikke hadde sex i den alderen i stedet for å "hjelpe meg å ha mer"... for meg var det aldri noe poeng å få til dette på egenhånd fordi jeg visste at mamma kom til å hjelpe meg med slikt uansett.
Gjest SuperSonic Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 2 minutter siden, Silje97 skrev: Takk for gode svar og det jeg tolker som støtte til både mamma og meg selv så klart pratet vi mye om hvor viktig det var med sikker sex, både i forhold til graviditet og i forhold til sykdommer. at jeg ikke var like flink til å bruke kondom skal jeg innrømme, men har heldigvis gått bra. det som noen gir meg kommentarer på er at de synes jeg var alt for ung og at mamma heller burde jobbet for at jeg ikke hadde sex i den alderen i stedet for å "hjelpe meg å ha mer"... for meg var det aldri noe poeng å få til dette på egenhånd fordi jeg visste at mamma kom til å hjelpe meg med slikt uansett. Ungdommer har sex uavhengig av hva foreldrene synes. Sjansen for at du hadde hatt sex skjult er stor, så moren din har ikke gjort annet enn å beskytte deg.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 Jeg er mamma til en 15 år gammel jente. Og skaffet prevensjon til henne 2 uker før 15 års dagen hennes. Synes det er viktig at hun er godt beskyttet. Og hun har hatt samme kjæreste i 8 mnd nå. Vi har og hele veien pratet mye om sex og sikkerhet. Og hun kom og fortalte meg at hun hadde hatt sex, dagen etter hun hadde hatt det første gang. Synes jo det er flott at vi kan ha et så åpent forhold. Og jeg vil da ikke at hun skal bli gravid. Anonymkode: ebd8d...e61 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 Nei. Det var fint gjort. Anonymkode: 01bff...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Smart av moren din, men sex som 14-åring er fortsatt veldig tidlig. Jeg vet at en del starter så tidlig, men hva tenker de om det senere, som voksne? Er dette den typen barn som ikke kan bli voksne fort nok, gjør de det pga det er noe spennende, litt pga press og forventninger eller hva? Ser ikke helt at en snart 14-åring blir så overveldet av seksuell lyst at hun bare MÅ ha sex liksom.... Anonymkode: a9c28...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smart av moren din, men sex som 14-åring er fortsatt veldig tidlig. Jeg vet at en del starter så tidlig, men hva tenker de om det senere, som voksne? Er dette den typen barn som ikke kan bli voksne fort nok, gjør de det pga det er noe spennende, litt pga press og forventninger eller hva? Ser ikke helt at en snart 14-åring blir så overveldet av seksuell lyst at hun bare MÅ ha sex liksom.... Anonymkode: a9c28...8a2 Jeg var 13 min første gang. Jeg var forelska, vi var kjærester og det var fint. Jeg ble kåt når vi klina og hadde lyst å ha sex, som er akkurat det samme som skjer nå når jeg er 30. Som voksen tenker jeg at det var tidlig, men jeg hadde utelukkende gode erfaringer med sex helt fram til jeg ble 17-18 og begynte å tro at sex var noe jeg måtte tilby for at gutta skulle ville ha meg. Og for min del ser jeg at det lett kunne blitt mine første erfaringer om jeg hadde ventet. Det trenger ikke være sånn at det automatisk er kjipt med tidlig debut. Anonymkode: c8082...07c 1
Avalon Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 Ryddet for hets og avsporinger, samt svar til dette. - Avalon, mod
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 13 min første gang. Jeg var forelska, vi var kjærester og det var fint. Jeg ble kåt når vi klina og hadde lyst å ha sex, som er akkurat det samme som skjer nå når jeg er 30. Som voksen tenker jeg at det var tidlig, men jeg hadde utelukkende gode erfaringer med sex helt fram til jeg ble 17-18 og begynte å tro at sex var noe jeg måtte tilby for at gutta skulle ville ha meg. Og for min del ser jeg at det lett kunne blitt mine første erfaringer om jeg hadde ventet. Det trenger ikke være sånn at det automatisk er kjipt med tidlig debut. Anonymkode: c8082...07c Takk for svar. Nei, tror ikke det nødvendigvis er så kjipt. Men er interessant å se hva folk tenker om det når de er voksne. Jeg var nok verken moden eller interessert før jeg var 16-17. Som 13-åring var jeg fortsatt bare et barn. Men jeg har selv barn, og jeg vet jo at ingen mennesker er like, derfor lurte jeg litt på andres opplevelser. For når tenåringene står midt oppi det, har de ikke alltid helt klart for seg motivasjonen Anonymkode: a9c28...8a2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 Min mor gjorde det samme for meg, rett før jeg ble 15. Jeg er snart 40 nå, og ble ikke ung mor Anonymkode: a5836...97a 1
Silje97 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 13. juni 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mamma til en 15 år gammel jente. Og skaffet prevensjon til henne 2 uker før 15 års dagen hennes. Synes det er viktig at hun er godt beskyttet. Og hun har hatt samme kjæreste i 8 mnd nå. Vi har og hele veien pratet mye om sex og sikkerhet. Og hun kom og fortalte meg at hun hadde hatt sex, dagen etter hun hadde hatt det første gang. Synes jo det er flott at vi kan ha et så åpent forhold. Og jeg vil da ikke at hun skal bli gravid. Anonymkode: ebd8d...e61 Så fint å høre! Jeg også fortalte mamma at jeg hadde hatt sex den kvelden og da ble vi sittende sent oppe og prate om det. Etter en stund ble det liksom klart for både mamma og pappa og meg selv at sex var noe jeg ikke kom til å vente mer med. Jeg hadde prøvd, jeg hadde likt det og hadde en venn å kose med. Da ble det slik at mamma også ringte legen når hun forsto jeg mente alvor. Veldig glad for det.
Silje97 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 13. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 13 min første gang. Jeg var forelska, vi var kjærester og det var fint. Jeg ble kåt når vi klina og hadde lyst å ha sex, som er akkurat det samme som skjer nå når jeg er 30. Som voksen tenker jeg at det var tidlig, men jeg hadde utelukkende gode erfaringer med sex helt fram til jeg ble 17-18 og begynte å tro at sex var noe jeg måtte tilby for at gutta skulle ville ha meg. Og for min del ser jeg at det lett kunne blitt mine første erfaringer om jeg hadde ventet. Det trenger ikke være sånn at det automatisk er kjipt med tidlig debut. Anonymkode: c8082...07c Det kjenner jeg meg igjen i Når jeg begynte å utforske på ordentlig så var det jo bare deilig. Han var en del eldre enn meg og la nok ikke like mye i det som meg, men det var fine og trygge rammer å lære i.
Silje97 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 13. juni 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mor gjorde det samme for meg, rett før jeg ble 15. Jeg er snart 40 nå, og ble ikke ung mor Anonymkode: a5836...97a Så bra! å bli mor som 15- eller 16-åring tror jeg er veldig tøft...
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #18 Skrevet 13. juni 2016 Jeg synes det er så flott å høre at det er så mange her i tråden som gjør det. Jeg skulle ønske at moren min gjorde det for meg. Heldigvis gikk det bra og jeg fikk verken kjønnssykdommer eller ble gravid, men jeg hadde nok godt av litt veiledning. Anonymkode: 478c7...27e
Silje97 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #19 Skrevet 13. juni 2016 Det som mine foreldre var veldig tydelige på var at alt jeg gjorde måtte være fordi jeg virkelig ville det selv. Så lenge de stolte på meg at jeg ikke lot meg overtale til ting så var det bare støtte og få. Det at jeg også sa nei en del ganger og til en del ting gjorde at jeg viste at jeg også klarte å si nei. Så skal det sies at vi har det ganske fritt og liberalt hjemme, men sex har aldri vært noe fremmed eller farlig og det er noe jeg setter så utrolig pris på nå.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #20 Skrevet 14. juni 2016 Her gjorde moren din rett. Du vet vel selv at du ikke hadde stoppet å ha sex dersom moren din ikke hadde ordnet med p-piller til deg. Ungdom har sex enten foreldrene liker det eller ikke, og det er flott at moren din sørget for at du var trygg ift. graviditet (når det gjelder kjønnssykdommer er det ikke så mye man får gjort som forelder, annet enn å oppfordre til bruk av kondom) Anonymkode: 3f8cd...465
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå