Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Ny oppgave:

Ett ord. Ordet beskriver en periode, og brukes både i forbindelse med noen kjæledyr og i forbindelse med forretningsmessige avtaler. Ordet har svært forskjellig betydning på  disse 2 forskjellige områdene. Ordet er i ubestemt form.

Hint: Halfdan Sivertsen.

Ordet kan deles i 2, og da er det første ordet forbundet med bl.a. melk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Ny oppgave:

Ett ord. Ordet beskriver en periode, og brukes både i forbindelse med noen kjæledyr og i forbindelse med forretningsmessige avtaler. Ordet har svært forskjellig betydning på  disse 2 forskjellige områdene. Ordet er i ubestemt form.

Hint: Halfdan Sivertsen.

Ordet kan deles i 2, og da er det første ordet forbundet med bl.a. melk :)

Spoiler

Jeg tror det må være løpetid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ny oppgave:

Kjemisk symbol + etteretningsorganisasjon (der forkortelsen er de bokstavene som vi skal bruke her) = løsningsordet som er navnet på en helgen og martyr.

Ledetråder:  Krokus. Desember.

(Denne er nok for lett)

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:
  Skjul innhold

Lucia?

Riktig :blomst:

Har du lyst til å lage neste oppgave?

Jeg legger meg nå, men vi sees snart :)

Jeg ønsker deg en god natt :hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker stadig at jeg er en "snylter". Det er mye lettere å løse oppgaver enn å tenke ut noen selv. Jeg må skjerpe meg der. Du er flink til å lage nye gåter. :)

Nå er det vel blitt sengetid for meg, også. Riktig god natt til deg, sov godt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arabella skrev:

Jeg tenker stadig at jeg er en "snylter". Det er mye lettere å løse oppgaver enn å tenke ut noen selv. Jeg må skjerpe meg der. Du er flink til å lage nye gåter. :)

Hei :)

Tusen takk :blomst:

Det er fint at du trives med å løse oppgaver :)

Ikke føl noe press på deg om å lage oppgaver. Jeg spurte bare om du hadde lyst.

Jeg ønsker deg og alle her en fin mandag og en fin adventstid :hjerte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2016 den 3.27, Arabella skrev:

Jeg synes det er mye lettere å lage oppgaver enn å løse dem. Jeg er temmelig dårlig på å løse oppgaver. Da må en tenke hardere, synes jeg. 

For tiden leser jeg om frukt, grønnsaker og ernæring. Så da får jeg lage en oppgave relatert til dette:

Ordet betegner en frukt (i hvert fall i dagligtalen). I de store europeiske språkene har frukten samme navn, men i engelsk har frukten et helt annet navn. Frukten kan "åpnes" ved hjelp av et eget redskap, slik at fruktkjøttet trekkes ut av skallet som en sammenhengende spiral. Da står det igjen en slags "stilk", som etter sigende skal være særdeles næringsrik, men som ofte kastes i søpla. 

Frukten vokser visstnok vilt i Brasil og kom til Europa med Columbus. 

Endret av Smultring
Satte komma etter "stilk". Andre feil ser jeg ikke, og andre må gjerne påpeke skrivefeil jeg gjør.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Kan det være snakk om ananas (pineapple)?

Ja! Den har vel i tillegg et alternativt navn på spansk, uten at jeg gadd å ta den opplysningen med. 

Jeg har begynt å spise den harde stilken som blir igjen. Den er ikke mye verre å få i seg enn kålrot. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave

Et pattedyr i ubestemt form entall + et møbel i ubestemt form entall = løsningsordet, som er noe som mange skal ha og mange skal i.

Første del av ordet betyr også et hus og er også en kommune.

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, An0nymBruker skrev:

Ny oppgave

Et pattedyr i ubestemt form entall + et møbel i ubestemt form entall = løsningsordet, som er noe som mange skal ha og mange skal i.

Første del av ordet betyr også et hus og er også en kommune.

Jeg står bom fast. Et lite hint til? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Prøver meg på løsning, uten å ha falt for fristelsen å smug titte. Faktisk har jeg bare lest opprinnelig oppgave.

Spoiler

Selskap

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Prøver meg på løsning, uten å ha falt for fristelsen å smug titte. Faktisk har jeg bare lest opprinnelig oppgave.

Vis skjult innhold

Selskap

Riktig :blomst:

Det er superbra at du greide å løse oppgaven uten å lese tilleggsinformasjonen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Småkake som bakes av noen til jul. Det er ikke alle som er kjent med denne. Den var mer vanlig tidligere, i hvertfall her jeg bor.

Navnet på denne småkaken assosieres til en av ingrediensene, men også til geviret til et hovdyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...