Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Gjest Zumo de Melocotón
11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

God natt til deg og. Siterer oppgaven, slik at den ligger sist i tråden klar for de andre som boltrer seg her, og som kanskje har en annen døgnrytme. 

Jeg begynner å bli rimelig trøtt nå, men kan det være Joker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Zumo de Melocotón skrev:

Jeg begynner å bli rimelig trøtt nå, men kan det være Joker?

Feil. Du får sove på det.

Kjekt med flere brukere i tråden her, velkommen (men vet du har svart før).

Dr. A. Kula 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zumo de Melocotón
Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Feil. Du får sove på det.

Kjekt med flere brukere i tråden her, velkommen (men vet du har svart før).

Dr. A. Kula 

Arh.. Må slutte å ta gjettesnarveier fordi jeg ikke orker å vente til jeg er våken nok til å tenke. Joker (kort) - Oker (mineral, men mangler jo en J) og... Du kan jo bruke joker om mennesker og.. Og der stoppet tankerekken.. :fnise:

Takk for det, forresten! Jeg hadde bedre lykke på dagtid, ja. :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Zumo de Melocotón skrev:

Arh.. Må slutte å ta gjettesnarveier fordi jeg ikke orker å vente til jeg er våken nok til å tenke. Joker (kort) - Oker (mineral, men mangler jo en J) og... Du kan jo bruke joker om mennesker og.. Og der stoppet tankerekken.. :fnise:

Takk for det, forresten! Jeg hadde bedre lykke på dagtid, ja. :ler2:

Ordet vi skal frem til er ikke et kort, men et begrep i et bestemt kortspill. Men ordet er avledet (kommer fra) det engelske ordet for et (fire) bestemt(e) kort (det er navnet på verdien, uavhengig av farge/forse).

Det er ikke en mineral i seg selv, men en gjenstand/verktøy av metall.

Som verb i imperativ (foruten bruk i konkret kontekst med gjenstand med samme navn) brukes det til personer for å oppnå en i overført betydning motsatt funksjon av hva gjenstanden brukes til. Joker er ikke et verb i imperativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zumo de Melocotón

Oj, oj. :rodme: Altså.. Jeg hadde lest det på nytt imorgen og helt sikkert forstått det bedre, men siden jeg var så dum å gå inn her midt på natta så ble det litt sånn ufrivillig blabla kort, blabla mineral blabla personer. Men takk for utfyllende forklaring! :smilyblomst: Jeg skal snike meg ut bakveien, slik at mer oppegående brukere kan prøve seg. :ler:

Endret av Zumo de Melocotón
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Raspberrypai skrev:

Første tanken min var enten kløver eller spar (som i den engelsk betydningen spades), men siden du utelukker at ordet er linket til kortes farge så står vi igjen med verdiene 2-10, knekt, dronning, konge og ess, 

Ordet er sannsynligvis et engelsk adaptert ord for et verktøy, men på engelsk kan ordet derimot brukes på flere måter. Både som personbeskrivelse eller rolle som viker fra ordets betydning når det kommer til handling. Det eneste logiske ordet jeg kan linke til dette er jack, som har flere betydninger og oversettelser. Jack betyr både knekt, som i resepsjonist eller vakt ved det kongelige hoff, men også jekk som er et verktøy laget av metall. Andre mer moderne bruk av ordet er adapterte ordet mini-Jack eller bare Jack for inngangen til hode/øretelefoner. Hvordan du bruker jack eller oversettelser av dette ordet som et imperativ vet jeg ikke. Vet bare at jack også kan brukes om en person som stjeler, som er ganske det motsatte av å være geistlig som en knekt.

Jeg tror derfor at ordet du skal frem til er jack.

Gratulerer (nesten).

Riktig ord er jekk.

Jekk brukes i poker, som begrep for å gå videre (check  på engelsk), og kommer fra kortet Jack.

Jekk er det konkrete verktøy/gjenstand av metall..

Det er ikke en personbeskrivelse jeg spør om, men verbet brukt til en person. Da tenker jeg på uttrykket "jekk deg ned" (ro deg litt) som jo har en motsatt funksjon av jekkinga, som primært løfter opp.

Velkommen i gjetteklubben. Utfordrer deg til å lage en oppgave.

Dr. A. Kula 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Raspberrypai skrev:

Ordet vi skal frem til er et beskrivende verb som brukes til å avspeile eller uttrykke en egenskap hos en person. I overført betydning beskriver ordboken verbet som en "person i indre harmoni". Men på folkemunnet er det vanligere å bruke dette verbet til og beskrive en negativ eller positiv personlighet hos et menneske.

Hvilket ord skal jeg frem til?

Er du sikker på at det er et verb du tenker på? Det virker rart at det ordboken sier, kan være om et verb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zumo de Melocotón
3 timer siden, Raspberrypai skrev:

Tusen takk, den var vrien den nøtten, men spørreleker er alltid gøy :) Skulle tenkt på jekk som i norsk, var vel for låst på at ordet skulle ha et engelsks opphav, men det var en fin oppgave :) Får se om jeg klarer å komme opp med en brukbar oppgave:

Ordet vi skal frem til er et beskrivende verb som brukes til å avspeile eller uttrykke en egenskap hos en person. I overført betydning beskriver ordboken verbet som en "person i indre harmoni". Men på folkemunnet er det vanligere å bruke dette verbet til og beskrive en negativ eller positiv personlighet hos et menneske.

Utstråle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raspberrypai skrev:

Tusen takk, den var vrien den nøtten, men spørreleker er alltid gøy :) Skulle tenkt på jekk som i norsk, var vel for låst på at ordet skulle ha et engelsks opphav, men det var en fin oppgave :) Får se om jeg klarer å komme opp med en brukbar oppgave:

Meditere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Meditere?

Jeg tenker i de baner selv. Står verbet i denne oppgaven i en adjektivisk form,  perfektum/presens partisipp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave.

Ord sammensatt av to.

Hovedordet er i dyreriket, fra gammelt av en stilling som innebar dødsrisiko. I dag brukes det bare om deler av funksjonene i stillingen, så dødsrisikoen er fjernet.

Første delord brukes hovedskalig om del i dyreriket, men brukes også i andre sammenhenger.

Andre delord er et møbel.

Det finnes en link mellom delord og hovedordet, slik at begge delord kan befinne seg i hver sin ende av funksjonen i hovedordet. Første delord vil alltid være involvert i siste del av funksjonen, mens siste delord kan nyttes mellom/før oppgaven utføres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zumo de Melocotón
2 timer siden, Raspberrypai skrev:

Korrekt, utstråle eller utstråling var ordet jeg skulle frem til :) 

Hvem lager neste oppgave?

Herlig! :biggrin:

Da fikk jeg stadfestet at hodet fungerer bedre på dagtid. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Ny oppgave.

Ord sammensatt av to.

Hovedordet er i dyreriket, fra gammelt av en stilling som innebar dødsrisiko. I dag brukes det bare om deler av funksjonene i stillingen, så dødsrisikoen er fjernet.

Første delord brukes hovedskalig om del i dyreriket, men brukes også i andre sammenhenger.

Andre delord er et møbel.

Det finnes en link mellom delord og hovedordet, slik at begge delord kan befinne seg i hver sin ende av funksjonen i hovedordet. Første delord vil alltid være involvert i siste del av funksjonen, mens siste delord kan nyttes mellom/før oppgaven utføres.

Jeg gjetter på munnskjenk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg gjetter på munnskjenk.

Det var neimen ikke dårlig gjettet. For det er rett. 

Munnskjenkens oppgave var, i tillegg til å holde vin i glasset, også å smake på maten for sin herre, for å avklare eventuelle gift-forsøk. I dag er det bare holde-vin-i-glasset oppgaven som tilfaller Munnskjenkens.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny en:

Enkelt ord med dobbel betydning. Som substantiv kommer ordet fra gresk, og sa jeg mer, ville dere tatt det med en gang. Som verb er opphavet sannsynligvis latin og brukes om en bestemt dyregruppe når de "skifter klær". Jeg er ute etter substantivet i ubestemt form entall og verbet i infinitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg har en ny en:

Enkelt ord med dobbel betydning. Som substantiv kommer ordet fra gresk, og sa jeg mer, ville dere tatt det med en gang. Som verb er opphavet sannsynligvis latin og brukes om en bestemt dyregruppe når de "skifter klær". Jeg er ute etter substantivet i ubestemt form entall og verbet i infinitiv.

Kaste

(å kaste hammen)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Puppe

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaste

(å kaste hammen)

Ingen av dere har rett. Substantivet er svært internasjonalt. Man har også urbane versjoner, selv om "urban" i denne sammenhengen kan være temmelig misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Pawn Hearts skrev:

Ingen av dere har rett. Substantivet er svært internasjonalt. Man har også urbane versjoner, selv om "urban" i denne sammenhengen kan være temmelig misvisende.

Bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...