Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Gjest Zumo de Melocotón
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppgavre:

Plantesykdom.

Ordet er satt sammen av to ord, der det første ordet er en matingrediens (fra planteriket) og det andre ordet er en form ("tilstand") som flere væsker kan være i.

Anonymkode: a95ed...74e

Tja.. Honningdugg? Vet ikke om det regnes som en plantesykdom eller om det bare er noe man kan finne på planter som er rammet av bladlusangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Zumo de Melocotón skrev:

Tja.. Honningdugg? Vet ikke om det regnes som en plantesykdom eller om det bare er noe man kan finne på planter som er rammet av bladlusangrep.

:blomst: Selv om jeg tenkte på meldugg, er svaret ditt godkjent. Honningdugg er en plantesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt ord, kan ikke deles.

Konkret substantiv i planteriket.

Brukes også om en bestemt del i mineralriket, og denne varianten brukes også overført til dyreriket om tilsvarende del (eller er det motsatt).

Det finnes en reklame viser ordet der det kombinerer planterike- og mineralrikevarianten, prefikset med et positivt adjektiv. Reklamen er for hele objektet som ordet befinner seg på i mineralriket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår en ny regel: bare én oppgave av gangen. Det betyr at man ikke kan poste en ny oppgave før den forrige er løst. Det aller beste hadde kanskje vært om den som fant svaret, må lage den neste oppgaven. Slik det er nå, er det temmelig kaotisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg foreslår en ny regel: bare én oppgave av gangen. Det betyr at man ikke kan poste en ny oppgave før den forrige er løst. Det aller beste hadde kanskje vært om den som fant svaret, må lage den neste oppgaven. Slik det er nå, er det temmelig kaotisk.

Bare en oppgave ute nå.

Kan legge til at når vi snakker mineralske, så snakker vi primært metalliske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg kan skrive i første post at vi bare skal ha én oppgave om gangen. Den neste oppgaven skal komme etter at den gjeldende oppgaven er løst, enten ved at fasit kommer eller at det foreslåtte svaret er åpenbart korrekt. 

Jeg vet ikke om den som finner svaret, bør pålegges å lage ny oppgave. Kanskje vedkommende ikke vil lage oppgave? Vi kan starte med én oppgave om gangen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Bare en oppgave ute nå.

Oppgaven er for vanskelig for meg. Jeg ser ikke reklame (ser nesten ikke tv i det hele tatt). Jeg har prøvd, men er blank. Andre får ta denne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg kan skrive i første post at vi bare skal ha én oppgave om gangen. Den neste oppgaven skal komme etter at den gjeldende oppgaven er løst, enten ved at fasit kommer eller at det foreslåtte svaret er åpenbart korrekt. 

Jeg vet ikke om den som finner svaret, bør pålegges å lage ny oppgave. Kanskje vedkommende ikke vil lage oppgave? Vi kan starte med én oppgave om gangen. 

Enig.

8 minutter siden, Smultring skrev:

Oppgaven er for vanskelig for meg. Jeg ser ikke reklame (ser nesten ikke tv i det hele tatt). Jeg har prøvd, men er blank. Andre får ta denne. 

Enig her også. Kanskje det går et lys opp for meg i morgen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Et enkelt ord, kan ikke deles.

Konkret substantiv i planteriket.

Brukes også om en bestemt del i mineralriket, og denne varianten brukes også overført til dyreriket om tilsvarende del (eller er det motsatt).

Det finnes en reklame viser ordet der det kombinerer planterike- og mineralrikevarianten, prefikset med et positivt adjektiv. Reklamen er for hele objektet som ordet befinner seg på i mineralriket.

Kan legge til at ordet også er en øvelse under IAAF, og kommer i to varianter for hvert kjønn der den korteste er ulik mellom disse. Assosieres her også med 7 og 10.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Bare en oppgave ute nå.

Kalsium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Kan legge til at ordet også er en øvelse under IAAF, og kommer i to varianter for hvert kjønn der den korteste er ulik mellom disse. Assosieres her også med 7 og 10.

Den var vrien, men svaret må nesten være kamp.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Er øvelsen hekkeløp?

Er dette reklamen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Den var vrien, men svaret må nesten være kamp.

Kanskje det var feil likevel. Jeg ser ikke noe "konkret substantiv i planteriket" som passer. Kan du svare, @Dr. A. Kula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er øvelsen hekkeløp?

Er dette reklamen?

Det er så nære at jeg velger å avslutte. 

Ordet er hekk. 

Hekk er konkret i planteriket.

Det er også et ord som brukes om bakparten på en bil (der som bak-spoiler normalt sitter), og det er også brukt om bakparten på menneske (primært kvinner).

Reklamen er en bil som kjører forbi en hekk, og bildet stanses slik at det viser bakparten av bilen med hekken i bakgrunnen, hvorpå teksten "Fima hekk" legges på (tror dette bildet også var å finnes i aviser) Bilen er en Audi A4.

Øvelsen er hekk, 110m og 400m for menn, 100m og 400m for kvinner. Øvelsen inngår i både 7- og 10-kamp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er så nære at jeg velger å avslutte. 

Ordet er hekk. 

Hekk er konkret i planteriket.

Det er også et ord som brukes om bakparten på en bil (der som bak-spoiler normalt sitter), og det er også brukt om bakparten på menneske (primært kvinner).

Reklamen er en bil som kjører forbi en hekk, og bildet stanses slik at det viser bakparten av bilen med hekken i bakgrunnen, hvorpå teksten "Fima hekk" legges på (tror dette bildet også var å finnes i aviser) Bilen er en Audi A4.

Øvelsen er hekk, 110m og 400m for menn, 100m og 400m for kvinner. Øvelsen inngår i både 7- og 10-kamp.

Tusen takk! :blomst:

Men hva heter metallet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! :blomst:

Men hva heter metallet?

Hekk brukes om bakparten på bilen, som i seg selv er av metall. Det er ikke navn på et bestemt metall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en oppgave liggende klar. Her kommer den:

Ordet betegner en konkret gjenstand. I ordtakene er det ikke noe problem dersom gjenstanden er for lang, og en kan alltids ta en slik når det er slaktetid. I enden av gjenstanden kan en være heldig å finne en uttørket drue. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Hekk brukes om bakparten på bilen, som i seg selv er av metall. Det er ikke navn på et bestemt metall.

Takk for svar og fin oppgave! :blomst:

Det var jeg som hadde blitt opphengt i å finne ett metall/ mineral :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Smultring skrev:

Jeg har en oppgave liggende klar. Her kommer den:

Ordet betegner en konkret gjenstand. I ordtakene er det ikke noe problem dersom gjenstanden er for lang, og en kan alltids ta en slik når det er slaktetid. I enden av gjenstanden kan en være heldig å finne en uttørket drue. 

Pølse / pølsa :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...