Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Gjentar oppgaven som kanskje forsvant i tilbakemeldingen. Noen små endringer/korreksjoner er også gjort

Ordet er et enkelt ord. På engelsk finnes det kun i flertallsform, men på norsk kan man bruke ordet også i entall.

Ordet er et program på norsk(e) kanal(er) i Discovery eierskap. 

Ordet har dels med fatning å gjøre, men det finnes både plusser og minuset ved det.

Brille

Anonymkode: a95ed...74e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei @Dr. A. Kula :)

Jeg leste oppgaven i natt og jeg hadde ingen anelse om hva løsningen kunne være, men etter å ha sovet på det og lest oppgaven på nytt nå, slo det meg at det kunne være brille, etter å ha lest siste setning i oppgaven.

Nå ser jeg ikke TV, og jeg måtte derfor sjekke med google om TV Norge har et program med navnet brille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brille

Helt riktig!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei @Dr. A. Kula :)

Jeg leste oppgaven i natt og jeg hadde ingen anelse om hva løsningen kunne være, men etter å ha sovet på det og lest oppgaven på nytt nå, slo det meg at det kunne være brille, etter å ha lest siste setning i oppgaven.

Nå ser jeg ikke TV, og jeg måtte derfor sjekke med google om TV Norge har et program med navnet brille :)

Det sendes gjerne i repriser på Fem og/eller Max som også er en del av TVNorge/Discovery.

På engelsk brukes spectacles (hvorav navnet specsavers) og det er et flertallsord på lik linje med trousers og scissors. For å si ordet i entall brukes A pair of... for alle tre. Slik er det også med advice, men det prefikset med a piece of for å uttrykke singularitet. 

Programmet Brille er et artig program med skråblikk på vitenskap, men det synes å være adoptert fra BBC sitt QI (Quite Interesting) med Steven Fry som programleder og Alan Davis som fast deltaker. I Brille innehar Harald Eia og Bård Tufte Johannessen respektive roller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ny oppgave

Ordet er noe som er i planteriket og som inneholder noe som man bl.a. ha på en bestemt type matrett ( det er mest brukt på den amerikanske utgaven av matretten). Ordet har også andre betydninger, og ordet brukes bl.a sammen med ordet kammer (hentet fra Bibelen)

De fleste bruker nok dette enkle ordet oftest i en tredje betydning, og man er da opptatt av bl.a. hvor høy den (ordet) er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Helt riktig!

Det sendes gjerne i repriser på Fem og/eller Max som også er en del av TVNorge/Discovery.

På engelsk brukes spectacles (hvorav navnet specsavers) og det er et flertallsord på lik linje med trousers og scissors. For å si ordet i entall brukes A pair of... for alle tre. Slik er det også med advice, men det prefikset med a piece of for å uttrykke singularitet. 

Programmet Brille er et artig program med skråblikk på vitenskap, men det synes å være adoptert fra BBC sitt QI (Quite Interesting) med Steven Fry som programleder og Alan Davis som fast deltaker. I Brille innehar Harald Eia og Bård Tufte Johannessen respektive roller.

Tusen takk for utfyllende informasjon og flott oppgave! :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Olje?

Nei. Men det produktet som jeg tenker på som kommer fra den tingen i planteriket, har lignende konsistens som olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Oliven da?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn

Lønnesirup på pannekaker

Lønnekammer 

Lønn

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skatt!

Godt forslag! :blomst:

Lønn

Riktig! :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ny oppgave:

Prevensjonsmiddel i bestemt form entall

Sammensatt av 2 ord, det første er på Kirker og det andre er et gammelt lengdemål

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Lønn

Lønnesirup på pannekaker

Lønnekammer 

Lønn

Korrekt :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Spiral

Nesten :blomst:

2 bokstaver mangler på slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiralen.

Spir på kirke.

Alen (noe mindre enn en meter) Vi små en alen lange

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiralen.

Spir på kirke.

Alen (noe mindre enn en meter) Vi små en alen lange

Ja! :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ny oppgave

En gren innen matematikken

Består av 2 ord, hvorav det første ordet er i planteriket (vi skal bruke ordet i ubestemt form entall), og det andre ordet betyr bl.a. akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...