AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #501 Del Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, Smultring skrev: Nei, det er ikke så lett å gjette. Enten vet en dette eller ikke. Jeg lager stort sett oppgaver av ord jeg nettopp har sett nærmere på, slik at ordene er nye for meg. Hjelp til oppgaven: Ordet er svært alminnelig, men da i en annen betydning. Du finner det i det faste uttrykket komme som en X om natten, hvor X skal byttes ut med ordet. Tyv? Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #502 Del Skrevet 2. juli 2016 3 minutter siden, Smultring skrev: Nei, det er ikke så lett å gjette. Enten vet en dette eller ikke. Jeg lager stort sett oppgaver av ord jeg nettopp har sett nærmere på, slik at ordene er nye for meg. Hjelp til oppgaven: Ordet er svært alminnelig, men da i en annen betydning. Du finner det i det faste uttrykket komme som en X om natten, hvor X skal byttes ut med ordet. Takk for hjelpen! Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #503 Del Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tyv? Anonymkode: a95ed...74e Fasit: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #504 Del Skrevet 2. juli 2016 Takk for fasiten @Smultring , og takk for at du lager så fine oppgaver! Anonymkode: a95ed...74e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 2. juli 2016 #505 Del Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for fasiten @Smultring , og takk for at du lager så fine oppgaver! Anonymkode: a95ed...74e Jeg istemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #506 Del Skrevet 2. juli 2016 Med utgangspunkt i ordene andrik og gasse kan en finne et ord som omfatter begge disse betegnelsene, men ingen fugler av hunkjønn. Dette ordet har ikke fugl i seg og er usammensatt. Ordet betyr ifølge Bokmålsordboka noe sånt som "dyr med penis". Ledetråd: Spoiler De tre siste bokstavene i ordet betegner noe som kan være forlorent i en kulinarisk sammenheng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #507 Del Skrevet 2. juli 2016 14 minutter siden, Smultring skrev: Med utgangspunkt i ordene andrik og gasse kan en finne et ord som omfatter begge disse betegnelsene, men ingen fugler av hunkjønn. Dette ordet har ikke fugl i seg og er usammensatt. Ordet betyr ifølge Bokmålsordboka noe sånt som "dyr med penis". Ledetråd: Skjul innhold De tre siste bokstavene i ordet betegner noe som kan være forlorent i en kulinarisk sammenheng. Stegg Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #508 Del Skrevet 2. juli 2016 Andestegg Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #509 Del Skrevet 2. juli 2016 Da må ordet være kun Stegg, da det finnes både gåsestegg (gasse) og andestegg (andrik), og løsningsordet må omfatte begge. Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #510 Del Skrevet 2. juli 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må ordet være kun Stegg, da det finnes både gåsestegg (gasse) og andestegg (andrik), og løsningsordet må omfatte begge. Anonymkode: a95ed...74e Jeg tenkte på stegg. Jeg vet ikke hvor velkjent ordet er. Jeg har nok hørt det mange ganger, men først nå er jeg trygg på betydningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #511 Del Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, Smultring skrev: Jeg tenkte på stegg. Jeg vet ikke hvor velkjent ordet er. Jeg har nok hørt det mange ganger, men først nå er jeg trygg på betydningen. Takk for svar! Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #512 Del Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Anonymkode: a95ed...74e Kunne du ordet fra før og klarte oppgaven uten å ty til hentydningen til forlorne egg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #513 Del Skrevet 2. juli 2016 2 minutter siden, Smultring skrev: Kunne du ordet fra før og klarte oppgaven uten å ty til hentydningen til forlorne egg? Nei. Jeg måtte bruke ledetråden. Jeg har hørt ordet stegg før, men måtte ha hjelp for å finne frem til løsningen. Er det slik at vi helst ikke skal bruke google o.l. når vi skal finne løsningene på oppgavene? I så fall ber jeg om unnskyldning for at jeg gjorde det. Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #514 Del Skrevet 2. juli 2016 Hei @Smultring Jeg gjettet at det var forlorent egg. Deretter googlet jeg hannfugl for å prøve å finne noe som sluttet på egg. Jeg har for lite kunnskap om ting, og lærer også av oppgavene her. Hvis det ikke er lov å bruke hjelpemidler, skal jeg selvfølgelig ikke gjøre det mer. Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #515 Del Skrevet 2. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg måtte bruke ledetråden. En må få løse oppgavene på den måten en liker best. Noen holder seg unna ethvert hjelpemiddel, mens andre bruker alt de har. Jeg bruker alt jeg har av ordbøker som er tilgjengelige på nett. Men jeg er for lat til å hente fram papirbøkene fra hylla. Jeg skulle egentlig likt å vite om andre har tilgang til Norsk ordbok på nettet. Hvis det er få som har dette, blir det jo kjekkere at jeg viser en fasit med et bilde fra ordboka. Det er jo unødvendig å gjøre dersom nesten alle andre har samme ordbok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #516 Del Skrevet 2. juli 2016 4 minutter siden, Smultring skrev: En må få løse oppgavene på den måten en liker best. Noen holder seg unna ethvert hjelpemiddel, mens andre bruker alt de har. Jeg bruker alt jeg har av ordbøker som er tilgjengelige på nett. Men jeg er for lat til å hente fram papirbøkene fra hylla. Jeg skulle egentlig likt å vite om andre har tilgang til Norsk ordbok på nettet. Hvis det er få som har dette, blir det jo kjekkere at jeg viser en fasit med et bilde fra ordboka. Det er jo unødvendig å gjøre dersom nesten alle andre har samme ordbok. Hei og takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har ikke brukt den ordboken på nett. Koster det noe å få tilgang? Kan du også gi tips om andre gode ordbøker på nett? Jeg synes at det er fint at du legger ut fasit med bilde. Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #517 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har ikke brukt den ordboken på nett. Koster det noe å få tilgang? Kan du også gi tips om andre gode ordbøker på nett? Jeg synes at det er fint at du legger ut fasit med bilde. Anonymkode: a95ed...74e Jeg har abonnement fra ordnett.no. Jeg har den billigste pakken pluss ordboka fra Tanum. Pakken koster 41 kroner per måned. Tanum-boka koster 20 kroner per måned. Det er altså langt fra gratis. Men egentlig trenger en bare Norsk ordbok og muligens Fremmedordboka. Norsk ordbok koster 20 kroner per måned, og en klarer seg egentlig med denne. En kan også betale for ett helt år om gangen. Jeg kjenner ikke til så mye annet enn ordnetts ordbøker, bortsett fra Bokmålsordboka, som ligger gratis på nett. En kommer sikkert veldig langt med Google. Wiktionary kan kanskje også brukes iblant, men den ser ikke ut til å være noen fullverdig ordbok på norsk. Jeg har sett mange andre ordbøker på nettet, men de kan ikke anbefales for oss som har norsk som morsmål. Hvis du klarer deg med Bokmålsordboka og Google, så slipper du å betale noe. Har du 208 kroner til overs, anbefaler jeg et årsabonnement på Norsk ordbok her: https://www.ordnett.no/butikk/norskeordb%C3%B8ker.norskordbok Edit: Til neste år kommer det en stor norsk nettordbok til. Jeg tror den vil bli gratis også. Endret 2. juli 2016 av Smultring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 2. juli 2016 #518 Del Skrevet 2. juli 2016 15 minutter siden, Smultring skrev: En må få løse oppgavene på den måten en liker best. Noen holder seg unna ethvert hjelpemiddel, mens andre bruker alt de har. Jeg bruker alt jeg har av ordbøker som er tilgjengelige på nett. Men jeg er for lat til å hente fram papirbøkene fra hylla. Jeg skulle egentlig likt å vite om andre har tilgang til Norsk ordbok på nettet. Hvis det er få som har dette, blir det jo kjekkere at jeg viser en fasit med et bilde fra ordboka. Det er jo unødvendig å gjøre dersom nesten alle andre har samme ordbok. Støtter @Smultring her Selv liker jeg å løse oppgaver uten hjelpemidler, men hender jeg googler for å få bekreftelse eller finne resten av ordet. Eller når jeg skal sikre opplysninger i egenproduserte oppgaver. Men har ikke noe imot at andre bruket tilgjengelige hjelpemidler. Men så kommer jeg også opp med noen håpløse løsninger som Rofeiersaks, hvilket fikk @Pawn Hearts til å humre en hel dag. Spørs om ikke Portugal -Wales kampen nå får en annen dimensjon. Men når jeg først skriver kan jeg bidra med en oppgave. Ordet er et enkelt ord. På engelsk finnes det kun i flertallsform, men på norsk kan man bbrukeordet også i entall. Ordet er et program på norsk(e) kanal(er) i Discovery eierskap. Ordet har med fatning å gjøre, men det finnes både plusser og minuset ved det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #519 Del Skrevet 2. juli 2016 2 minutter siden, Smultring skrev: Jeg har abonnement fra ordnett.no. Jeg har den billigste pakken pluss ordboka fra Tanum. Pakken koster 41 kroner per måned. Tanum-boka koster 20 kroner per måned. Det er altså langt fra gratis. Men egentlig trenger en bare Norsk ordbok og muligens Fremmedordboka. Norsk ordbok koster 20 kroner per måned, og en klarer seg egentlig med denne. En kan også betale for ett helt år om gangen. Jeg kjenner ikke til så mye annet enn ordnetts ordbøker, bortsett fra Bokmålsordboka som ligger gratis på nett. En kommer sikkert veldig langt med Google. Wiktionary kan kanskje også brukes iblant, men den ser ikke ut til å være noen fullverdig ordbok på norsk. Jeg har sett mange andre ordbøker på nettet, men de kan ikke anbefales for oss som har norsk som morsmål. Hvis du klarer deg med Bokmålsordboka og Google, så slipper du å betale noe. Har du 208 kroner til overs, anbefaler jeg et årsabonnement på Norsk ordbok her: https://www.ordnett.no/butikk/norskeordb%C3%B8ker.norskordbok Tusen takk for ditt fyldige svar med gode råd og anbefalinger! Det er veldig fint gjort av deg Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 3. juli 2016 #520 Del Skrevet 3. juli 2016 Gjentar oppgaven som kanskje forsvant i tilbakemeldingen. Noen små endringer/korreksjoner er også gjort Ordet er et enkelt ord. På engelsk finnes det kun i flertallsform, men på norsk kan man bruke ordet også i entall. Ordet er et program på norsk(e) kanal(er) i Discovery eierskap. Ordet har dels med fatning å gjøre, men det finnes både plusser og minuset ved det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå