Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Eple (faller ikke langt fra stammen)

Bite i det sure eple

Kjenner ikke den greske historien, men Snevit handler om det samme.

Stemmer! Jeg husker ikke hvilken rolle eple spiller i Snehvit. I gresk mytologi kastet stridsgudinnen et eple blant tre andre gudinner. Eplet hadde påskriften "Til den skjønneste", og dermed var spetakkelet i gang. 

Skrevet (endret)

Et ord som betegner en spesialversjon av en meget alminnelig gjenstand vi alle har. Spesialversjonen har sylinderform. Jeg har ikke en slik variant, og hva fordelene er med sylinderformen, vet jeg ikke. Den vanlige versjonen plasseres ofte under en bestemt del av kroppen. Ifølge et ordtak kan du godt mangle denne kroppsdelen så lenge du ikke er rådløs. 

Endret av Smultring
Skrevet (endret)

(Rund)Pute

(Bedre hodeløs enn rådløs)

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 2
Skrevet

Setter vi ordene sammen, får vi sylinderpute. I Hjelpemiddeldatabasen finner jeg denne forklaringen:

Sylinderputen er en posisjoneringspute som kan benyttes for å stabilisere ben med nøytralposisjon i hofte og kne, og for å stabilisere deler av kroppen i rygg- eller sideleie.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

(Rund)Pute

(Bedre hodeløs enn rådløs)

Ja, det er "pute" som mitt ord er en variant av. Fint at du skriver løsningen på ledetråden også. 

2 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Setter vi ordene sammen, får vi sylinderpute. I Hjelpemiddeldatabasen finner jeg denne forklaringen:

Sylinderputen er en posisjoneringspute som kan benyttes for å stabilisere ben med nøytralposisjon i hofte og kne, og for å stabilisere deler av kroppen i rygg- eller sideleie.

Det var ukjent for meg. Jeg vil fram til et ord som betyr "sylinderformet pute". Ordet er ikke langt unna "pølse" eller "pløse". Når jeg søker på ordet i Google, kan jeg se f.eks. dette:

aaaaa.Jpeg

Skrevet (endret)

Mener du "pølle"? Det var min første tanke da jeg leste spørsmålet.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Arabella skrev:

Mener du "pølle"? Det var min første tanke da jeg leste spørsmålet.

Ja, det var det jeg tenkte på. Men jeg tenkte på en mye mindre variant som jeg har brukt til hodepute. Jeg visste ikke at de kunne være så store. 

Skrevet

Et ord som betyr idiot. Den første bokstaven i ordet er den samme som første bokstav i ordet som mange bruker som synonym til Holland. I fortsettelsen finner vi tre bokstaver som utgjør et engelsk ord som betyr "gammel". Så må en hekte på to bokstaver til for å få ordet jeg er ute etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Smultring skrev:

Et ord som betyr idiot. Den første bokstaven i ordet er den samme som første bokstav i ordet som mange bruker som synonym til Holland. I fortsettelsen finner vi tre bokstaver som utgjør et engelsk ord som betyr "gammel". Så må en hekte på to bokstaver til for å få ordet jeg er ute etter. 

Noldis?

Anonymkode: a95ed...74e

• Liker 1
Skrevet

Bare én bokstav er feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Smultring skrev:

Bare én bokstav er feil. 

Noldus

• Liker 1
Skrevet

Ja, noldus. Aldri brukt dette ordet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ny oppgave

Ordet betegner en kroppsdel som er unødvendig stor

Samme ord er også navn på en tegneserie :)

AnonymBruker
Skrevet

Ny oppgave

Ordet betegner en kroppsdel som er unødvendig stor

Samme ord er også navn på en tegneserie :)

Ps Ordet starter på bokstavene i navnet på Italias lengste elv, og det latinske navnet på denne elven rimer på ordet som vi skal frem til :)

Skrevet

Pondus?

Dickie Dick Dickens er kanskje ikke en tegneserie. Men bøker er det i hvert fall. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Smultring skrev:

Pondus?

Dickie Dick Dickens er kanskje ikke en tegneserie. Men bøker er det i hvert fall. 

Pondus er riktig :blomst:

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Pondus er riktig :blomst:

Det var den første oppgaven her som jeg syntes var enkel! 

Ny oppgave:

Noe både en flosshatt og en sombrero har, men det er ikke en brem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Det var den første oppgaven her som jeg syntes var enkel! 

Ny oppgave:

Noe både en flosshatt og en sombrero har, men det er ikke en brem. 

Pull?

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Pull?

Nå ble jeg imponert! Det er et ord jeg nettopp har lært. Mitt ordforråd om klær og slikt er dårlig. 

Korrekt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...