Smultring Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #741 Del Skrevet 6. juli 2016 31 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Tror ikke jeg har gjort den feilen, men har lest parkering som paarke-ring, og sjokoladeis som sjokola-deis. Den siste der er jo hysterisk! Vi har også "maskering". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 6. juli 2016 #742 Del Skrevet 6. juli 2016 4 minutter siden, Smultring skrev: Den siste der er jo hysterisk! Vi har også "maskering". Maske-ring eller mas-kering, har gått på den, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. juli 2016 #743 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) En bekjent lurte i sin tid på hva slags yrke "barkeper" var. Det viste seg at hun hadde misforstått ordet fordi det sto helt på slutten av linjen og var delt mellom to e-er: barke- eper Oppgave: I min barndom undret jeg meg over et ord som egentlig er en østlig fyrstetittel, men som framsto som en merkelig blanding av to fugler, eventuelt som hannfuglen av den første. Misforståelsen oppsto da ordet sto i bestemt form entall. I dag brukes en annen og mer korrekt betegnelse, men ordet jeg sikter til, er fremdeles nevnt i Wikipedia-artikkelen. Lite tillegg: Den doble betydningen finnes også i flertallsformene, men ikke i ubestemt form entall. Endret 6. juli 2016 av Pawn Hearts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2016 #744 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) 1 time siden, Pawn Hearts skrev: En bekjent lurte i sin tid på hva slags yrke "barkeper" var. Det viste seg at hun hadde misforstått ordet fordi det sto helt på slutten av linjen og var delt mellom to e-er: barke- eper Oppgave: I min barndom undret jeg meg over et ord som egentlig er en østlig fyrstetittel, men som framsto som en merkelig blanding av to fugler, eventuelt som hannfuglen av den første. Misforståelsen oppsto da ordet sto i bestemt form entall. I dag brukes en annen og mer korrekt betegnelse, men ordet jeg sikter til, er fremdeles nevnt i Wikipedia-artikkelen. Lite tillegg: Den doble betydningen finnes også i flertallsformene, men ikke i ubestemt form entall. Det nærmeste jeg foreløbig kommer, er "khan", flertall "khanen". Men hva som skal stå foran, er uklart. Vi har Djengis khan, Aga kahn osv. Nå tenkte jeg plutselig "storkhan(en)". Kan det være slik du tenkte? Endret 6. juli 2016 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. juli 2016 #745 Del Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Det nærmeste jeg foreløbig kommer, er "khan", flertall "khanen". Men hva som skal stå foran, er uklart. Vi har Djengis khan, Aga kahn osv. Andre del av ordet er ganske riktig "khanen". Første del er et norsk adjektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 6. juli 2016 #746 Del Skrevet 6. juli 2016 Shere Khan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turnt_unicorn Skrevet 6. juli 2016 #747 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) . Endret 6. juli 2016 av turnt_unicorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. juli 2016 #748 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) 44 minutter siden, Rumle skrev: Shere Khan? Nei, Shere Khan er tigeren i Jungelboken. Formelen for ordet er slik: (vanlig norsk adjektiv)+khanen Kan også leses som: Fugl+hanen Endret 6. juli 2016 av Pawn Hearts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2016 #749 Del Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, Pawn Hearts skrev: Andre del av ordet er ganske riktig "khanen". Første del er et norsk adjektiv. Er det riktig det jeg skrev i innlegg 753? "Storkhan"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #750 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) 19 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Nei, Shere Khan er tigeren i Jungelboken. Formelen for ordet er slik: (vanlig norsk adjektiv)+khanen Kan også leses som: Fugl+hanen storkhanen Edit: Arabella har visst foreslått dette allerede Endret 6. juli 2016 av Smultring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. juli 2016 #751 Del Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Er det riktig det jeg skrev i innlegg 753? "Storkhan"? Ja, det er riktig! Jeg så det ikke, men det er kanskje ikke så rart, for du endret innlegget etter at jeg svarte på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2016 #752 Del Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev: Ja, det er riktig! Jeg så det ikke, men det er kanskje ikke så rart, for du endret innlegget etter at jeg svarte på det. Vi skrev samtidig, tror jeg. Da kan det fort bli kluss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #753 Del Skrevet 6. juli 2016 Et ord som en kunne tro refererte til noe på et tastatur, men betydningen er en impulsiv person. Ordet synes å være en kimære av et ledd med norrøn opprinnelse og et ledd fra gresk. Jeg har aldri hørt ordet i bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2016 #754 Del Skrevet 6. juli 2016 55 minutter siden, Smultring skrev: Et ord som en kunne tro refererte til noe på et tastatur, men betydningen er en impulsiv person. Ordet synes å være en kimære av et ledd med norrøn opprinnelse og et ledd fra gresk. Jeg har aldri hørt ordet i bruk. Her tror jeg du må være så snill å gi et hint eller to til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #755 Del Skrevet 6. juli 2016 2 minutter siden, Arabella skrev: Her tror jeg du må være så snill å gi et hint eller to til. Ordet slutter på -tast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. juli 2016 #756 Del Skrevet 6. juli 2016 2 minutter siden, Smultring skrev: Ordet slutter på -tast. Da tipper jeg det er gode, gamle fusentast. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2016 #757 Del Skrevet 6. juli 2016 Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev: Da tipper jeg det er gode, gamle fusentast. Det samme tenkte jeg. Men er det ordet så uvanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. juli 2016 #758 Del Skrevet 6. juli 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Det samme tenkte jeg. Men er det ordet så uvanlig? Ja, det er temmelig uvanlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turnt_unicorn Skrevet 6. juli 2016 #759 Del Skrevet 6. juli 2016 Ny oppgave. Ett verb som refererer til en type dyre rase. Men som i nyere tid har fått en annen betydning på mennesker. Både dyr og mennesker gjør det fortsatt, men dog på forskjellig grunnlag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #760 Del Skrevet 6. juli 2016 Å skate? Å skatte? Å snerre? Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå