Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ett ord: Et redskap som brukes innen mat.

Dette ordet brukes også som redskap innen ett (eller flere?) musikkinstrument, men da med et tillegg foran løsningsordet.

På lager brukes noe som har hovedordet med et tillegg etter.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett ord: Et redskap som brukes innen mat.

Dette ordet brukes også som redskap innen ett (eller flere?) musikkinstrument, men da med et tillegg foran løsningsordet.

På lager brukes noe som har hovedordet med et tillegg etter.

Gaffel, stemmegaffel, gaffeltruck.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaffel

Stemmegaffel (vet det finnes et ord men husker ikke, tonegaffel fotåøøå

Gaffeltruck

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Riktig! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Du kom meg såvidt i forkjøpet. Skjønte at ordet skulle være gaffel, men kon ikke på ordet Stemmegaffel. Visste det finnes et ord som har gaffel i seg, men tenkte tonegaffel. Mener det også brukes et begrep med gaffel for notehokder som festes til instrumentet (med typisk 2/3 tenner) og dette distraherte meg i oppgaveløsingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett ord.

Ordet er relatert til katt, kanin, og 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Gaffel

Stemmegaffel (vet det finnes et ord men husker ikke, tonegaffel fotåøøå

Gaffeltruck

Flott! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, turnt_unicorn skrev:

Flere hint? Er det ett ord, en film?

Denne var vrien. i 1941 er Norge okkupert. Kaniner blir brukt til mat, men katter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett ord.

Matauk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, turnt_unicorn skrev:

Flere hint? Er det ett ord, en film?

8 timer siden, Arabella skrev:

Denne var vrien. i 1941 er Norge okkupert. Kaniner blir brukt til mat, men katter?

Hei!

Ordet er en kanin- og katte- rase.

Om 1941: (fra google: " das (ordet)-Projekt 1941 ")

Tilleggsopplysning: En hovedstad har tildligere hatt det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett ord.

Angora?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Rumle skrev:

Angora?

Riktig! :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et svært søkt alternativt svar. Lillebjørn Nilsens frie oversettelse av Paul McCartneys sang Heart of the Country heter Katt og kaniner. Til min skuffelse så jeg at McCartney er født i 1942 (og Lillebjørn så "seint" som i 1950), men det viser seg å funke likevel siden Linda McCartney var med på å lage låta, og hun var født i -41. Den norske versjonen ble spilt inn med gruppa Ballade i 1980. Derfor kan man kanskje muligens med en viss rett si at også ballade kan godkjennes som svar. Og til og med ekstranummer siden det var tittelen på plata.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg har et svært søkt alternativt svar. Lillebjørn Nilsens frie oversettelse av Paul McCartneys sang Heart of the Country heter Katt og kaniner. Til min skuffelse så jeg at McCartney er født i 1942 (og Lillebjørn så "seint" som i 1950), men det viser seg å funke likevel siden Linda McCartney var med på å lage låta, og hun var født i -41. Den norske versjonen ble spilt inn med gruppa Ballade i 1980. Derfor kan man kanskje muligens med en viss rett si at også ballade kan godkjennes som svar. Og til og med ekstranummer siden det var tittelen på plata.

Flott forslag! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ord som både kan oppfattes som en sammensetning og en avledning. Det er faktisk fort å ta feil og lese ordet som en sammensetning, og slik gjøre seg selv til latter.

Oppfattet som en sammensetning består ordet av et forledd som betyr et yrke med høy status, og et etterledd som betyr en liten gjenstand som en forbinder med formalisert kjærlighet. 

Som avledning er ordet knyttet til kjemiens verden, og messing kan refereres til ved bruk av dette ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Legering

Du har rett. Har du begått feilen og lest ordet som en leges ring når det betydde en kjemisk blanding? :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smultring skrev:

Du har rett. Har du begått feilen og lest ordet som en leges ring når det betydde en kjemisk blanding? :laugh:

Tror ikke jeg har gjort den feilen, men har lest parkering som paarke-ring, og sjokoladeis som sjokola-deis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...