Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #1 Skrevet 3. november 2004 Jeg er nærmere 90 studiepoeng forsinket i studiene pga at jeg har hatt store personlige problemer gjennom studietiden og vært mye deprimert. Dette semesteret hangler jeg gjennom studiene og lever på oppsparte penger, men jeg får ikke tatt igjen forsinkelsen nå. Hvor firkantede er Lånekassen mht sykdom og videre støtte, kan de gjøre unntak for regelen om at det er lov å være max 1 år forsinket? Jeg har lest på nettsidene deres, men det er veldig vagt og jeg har hørt masse om hvor firkantede de er.
Lovvi Skrevet 3. november 2004 #2 Skrevet 3. november 2004 Ta kontakt med lege for legeerklæring på din sykdom. Jo mer dokumentasjon du får som forklaring på din forsinkelse i studiene, jo bedre. Deretter lønner det seg å ta direkte kontakt med lånekassen. Desverre er det nok sånn at det er som å spille bingo på hvem din saksbehandler blir, og deretter også resultatet...
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #3 Skrevet 3. november 2004 jeg vil tro du har en ganske bra mulighet - ei venninne av meg tok bare en brøkdel av vekttallene hun skulle gjort på to år, og tror ikke hun hadde så mye dokumentasjon på at hun var syk (noe var fysisk, annet psykisk). Spørs litt hvor mye lån du har, og så kan det hende du må gjøre en egen avtale med dem om hvor mye lån du kan ta, og kanskje at de forventer progresjon det neste semesteret i det minste... En annen ting er jo at det er skummelt å ta opp mer lån om man ikke er relativt sikker på å fullføre, men det snakker du med lånekassa om. Og kommer du til en vanskelig veileder ber du om å snakke med andre. Studieveileder ved skolen er også en grei person å snakke med.
ivanka Skrevet 3. november 2004 #4 Skrevet 3. november 2004 er du forsinket på grunn av sykdom kan du få støtte selv om du er mer enn et år forsinket, ja. jeg tror også du kan få omgjøring av lån til stipend ved sykdom av lengre varighet.
Gjest Lilleulv Skrevet 3. november 2004 #5 Skrevet 3. november 2004 Jeg har vært mye syk de siste årene og har derfor slitt med å fullføre studiet mitt. Etter å ha sendt en søknad til Lånekassen, fikk jeg omgjort 15000 kr fra lån til stipend og i tillegg økte de grensen for hvor mye forsinket jeg kunne være og fortsatt få lån. Trengte bare å legge ved legeattest. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #6 Skrevet 5. november 2004 Kom deg til legen så fort som mulig slik at du får dokumentasjon på sykdommen din. Jeg har også vært deprimert, men jeg brukte lang tid før jeg kom meg til lege. Dermed mangler jeg dokumentasjon på min sykdom for en lengre periode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå