Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er frukt usunt siden folk regner det som dessert? 

Anonymkode: 030ea...efc

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Ja det er like usunt som sukker :sarkasme:

AnonymBruker
Skrevet

En dessert trenger ikke være usunn, f.eks om man spiser frukt til dessert

Anonymkode: 32399...374

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dessert trenger ikke være usunn, f.eks om man spiser frukt til dessert

Anonymkode: 32399...374

Men det er jo forskjell på å spise noe til dessert og å regne det som dessert. 

Skrevet

Nei. Frukt er sunt, men som med alt annet så er det lurt å ikke overdrive inntaket. Det samme kan man si om egg, smør, kjøtt, osv. så kos deg med frukt i sommervarmen :)

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Seriøst? Jeg spiser av og til frukt som dessert, men ikke fordi det er usunt. Jeg spiser det fordi det er søtt og godt, og fint kan erstatte en søt, usunn dessert. Spiser ellers frukt som måltider også, vil absolutt ikke regne det som usunt :)

AnonymBruker
Skrevet

Frukt kan inneholde mye sukker, men også mange næringsstoffer og vitaminer. Det varierer fra frukt til frukt. Du bør spise litt frukt. To frukt om dagen er perfekt. 😊

Anonymkode: f45ed...443

AnonymBruker
Skrevet

Dette resonnementet forstod jeg ikke. 

Er all dessert usunn? 

Er frukt dessert eller ikke? Tomat er en frukt, får den lov å være dessert?

Kan noe som er sunt være dessert? Om ikke, hva skal vi kalle "sunne måltider i selskap for"?

Spørsmålet gir ikke mening. 

Men siden det er et ja/nei-spørsmål, svarer jeg..... 

Nei! Frukt er ikke usunt!

Anonymkode: 7d07f...f5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sunnere enn sjokoladekake.

Anonymkode: 18f76...c89

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Frukt kan inneholde mye sukker, men også mange næringsstoffer og vitaminer. Det varierer fra frukt til frukt. Du bør spise litt frukt. To frukt om dagen er perfekt. 😊

Jeg foretrekker flere enn to frukt om dagen, da jeg er veldig glad i smoothie. Burde jeg unngå å spise mer enn to? 

Jeg bruker også å lage pannekaker av banan, hvaregryn og egg, og da blir det jo enda en frukt..

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker flere enn to frukt om dagen, da jeg er veldig glad i smoothie. Burde jeg unngå å spise mer enn to? 

Jeg bruker også å lage pannekaker av banan, hvaregryn og egg, og da blir det jo enda en frukt..

herregud, er du helt vill? 

Anonymkode: f9fe0...d7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette resonnementet forstod jeg ikke. 

Er all dessert usunn? 

Er frukt dessert eller ikke? Tomat er en frukt, får den lov å være dessert?

Kan noe som er sunt være dessert? Om ikke, hva skal vi kalle "sunne måltider i selskap for"?

Spørsmålet gir ikke mening. 

Men siden det er et ja/nei-spørsmål, svarer jeg..... 

Nei! Frukt er ikke usunt!

Jeg regner dessert som et usunt måltid man spiser etter middag, og en dessert kan være feks is, sjokoladepudding, fromasje, osv. 

Frukt kan spises til dessert (kosemåltid etter middag), men det gjør ikke at frukt er en dessert dersom det ikke er usunt. 

Men dersom folk regner frukt som en dessert, så lurer jeg på om det er usunt? 

Liksom, man kan spise brødskive med ost til middag, men det gjør ikke at brødskive med ost er en middagsrett? Men så er det kanskje noen som har det i den kategorien likevel? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hihi, og siden folk kan ha smoothie til dessert, er det da usunt? Og betyr dette at noen spiser dessert til frokost, eller enda verre: frokost til dessert??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser frukt til frokost.

Anonymkode: cc171...ef7

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok helt fint så lenge du ikke slenger på en pose smågodt i tillegg. Tror ikke frukt er grunnen til at vi er en overvektig befolkning!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok helt fint så lenge du ikke slenger på en pose smågodt i tillegg. Tror ikke frukt er grunnen til at vi er en overvektig befolkning!

Jeg tenker mer på faren for å utvikle diabetes siden frukt inneholder ganske mye karbohydrater? 

Gjest Runforit
Skrevet

Har enda til gode å se en som utelukkende har blitt tykk av frukt...er noe annet som er galt med kostholdet enn frukten da.

Skrevet

Frukt er kjempesunt. Men mange glemmer at det er kalorier i frukt.

Det inneholder sukker ja, men også mye fiber, og da unngår man store blodsukkersvingninger.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner dessert som et usunt måltid man spiser etter middag, og en dessert kan være feks is, sjokoladepudding, fromasje, osv. 

Frukt kan spises til dessert (kosemåltid etter middag), men det gjør ikke at frukt er en dessert dersom det ikke er usunt. 

Liksom, man kan spise brødskive med ost til middag, men det gjør ikke at brødskive med ost er en middagsrett? Men så er det kanskje noen som har det i den kategorien likevel? 

Frukt blir verken mer sunt eller usunt basert på om noen kaller det dessert eller ikke :)  

• Liker 4
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi mennesker liker å tenke i kategorier, det gjør verden enklere og mer oversiktlig, og er sannsynligvis en av grunnene til at vi har kommet så langt som vi har - men noen ganger, sånn som her, gjør det bare alt vanskeligere. Det er i grunnen en interessant problemstilling - og den går mer på språk og tradisjon enn på ernæring - min far lagde en gang vafler til middag, og det var utenkelig og medførte godlynt mobbing for resten av hans levedager, mens pannekaker, som har nøyaktig samme ingredienser i nøyaktig samme innbyrdes forhold, er en vanlig middag? Hvorfor heter det "dessertost"? Jeg spiser det gjerne til kveldsmat? Kan jeg spise frokostblanding til lunsj? Hvor tykk skal en smoothie være for at den skal regnes som mat og ikke drikke? Hva skiller et mellommåltid fra et ekte måltid? Men nå er det altfor varmt for dype filosofiske utlegninger. Spis mat du liker, litt av hvert, men ikke for mye av noe, så går det nok bra. Og kall det hva du vil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...