Pipaluk Skrevet 11. juni 2016 #1 Skrevet 11. juni 2016 Jeg tenker å begynne i gruppeterapi. Jeg hadde noen forsøkt med selvhjelpsgruppe men den gruppa ble oppløst innen to måneder så jeg synes det er bra at man skal binde seg til en gruppe og ha et mål om å komme regelmessig. Personen som leder gruppa vil ta betalt for gruppetimen selv om man ikke kan komme. Det er helt uavhengig av når man har avbestilt timen. og uavhengig om man har frikort.Da skal det betales 300 kroner kash til han som en kompensasjon. Er dette vanlig praksis ved gruppeterapier? Jeg var til samtale hos en annen terapeut og hun hadde ingen slike betingelser
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #2 Skrevet 11. juni 2016 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Jeg tenker å begynne i gruppeterapi. Jeg hadde noen forsøkt med selvhjelpsgruppe men den gruppa ble oppløst innen to måneder så jeg synes det er bra at man skal binde seg til en gruppe og ha et mål om å komme regelmessig. Personen som leder gruppa vil ta betalt for gruppetimen selv om man ikke kan komme. Det er helt uavhengig av når man har avbestilt timen. og uavhengig om man har frikort.Da skal det betales 300 kroner kash til han som en kompensasjon. Er dette vanlig praksis ved gruppeterapier? Jeg var til samtale hos en annen terapeut og hun hadde ingen slike betingelser Jer høres det nesten ut som noen som tjener sorte penger, ja. Dersom dette ernhelsepersonell med støtte fra det offentlige ville jeg forhørt meg hos Helfo, eller andre. Pasient og brukerombudet kan vel og svare? Anonymkode: 0d6bd...693 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #3 Skrevet 11. juni 2016 Etter min erfaring så måtte man bare betale hvis man avbestilte for sent. Dette var gruppeterapi på DPS, offentlig med andre ord. Men hvis man gikk glipp av mer enn to timer så ble man tatt av gruppa. Så kanskje reglene ikke var så strenge på betaling siden man ikke har så mange sjangser til å være borte. Men "kompensasjon" høres litt tvilsomt ut, og i cash?? Er det en privat som holder dette? Anonymkode: ef8af...da7
Snikk Skrevet 11. juni 2016 #4 Skrevet 11. juni 2016 Dette høres ut som gruppesamtaler i privat regi. I det offentlige foregår det i hvert fall ikke sånn. Det må du betale kun hvis du ikke avlyser tidsnok. Men hvis det er i privat regi kan man vel strengt tatt gjøre som man vil. Men det er jo likevel dårlig stil da, må jeg si. Hva slags gruppe er det? Og hvorfor velger du akkurat den gruppa/gruppebehandleren?
Pipaluk Skrevet 11. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jer høres det nesten ut som noen som tjener sorte penger, ja. Dersom dette ernhelsepersonell med støtte fra det offentlige ville jeg forhørt meg hos Helfo, eller andre. Pasient og brukerombudet kan vel og svare? Anonymkode: 0d6bd...693 Dette er gruppeterapi hvor jeg bare betaler egenandel. Greit nok at man må betale hvis man avbestiller for sent, men å måtte betale uansett, høres ikke helt greit ut:( Jeg har forøvrig ikke så god helse. Hvis jeg blir mye syk så vil det koste meg mye å betale for det. Jeg har tross alt ikke _så_ mye penger å rutte med for tiden.
Pipaluk Skrevet 11. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 11. juni 2016 2 minutter siden, Snikk skrev: Dette høres ut som gruppesamtaler i privat regi. I det offentlige foregår det i hvert fall ikke sånn. Det må du betale kun hvis du ikke avlyser tidsnok. Men hvis det er i privat regi kan man vel strengt tatt gjøre som man vil. Men det er jo likevel dårlig stil da, må jeg si. Hva slags gruppe er det? Og hvorfor velger du akkurat den gruppa/gruppebehandleren? Dette er privat gruppeterapi med vanlig egenandelstak. Det var ikke så lett å få tak i gruppeterapeut, på de tidspunktene som passset meg, så jeg tok den jeg fant, som hadde ledig plass til kvinne. Jeg var til samtale hos en terapeut, som ikke fikk noen offentlige midler. Der betalte man 200 kroner hver gang. Hvis man ikke kunne komme så slapp man å betale for timen, hvis man avlyste i tide. Desverre hadde hun likevel ikke ledig plass- så jeg måtte ut på markede igjen.
Snikk Skrevet 11. juni 2016 #7 Skrevet 11. juni 2016 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Dette er privat gruppeterapi med vanlig egenandelstak. Det var ikke så lett å få tak i gruppeterapeut, på de tidspunktene som passset meg, så jeg tok den jeg fant, som hadde ledig plass til kvinne. Jeg var til samtale hos en terapeut, som ikke fikk noen offentlige midler. Der betalte man 200 kroner hver gang. Hvis man ikke kunne komme så slapp man å betale for timen, hvis man avlyste i tide. Desverre hadde hun likevel ikke ledig plass- så jeg måtte ut på markede igjen. Ok. Vet ikke helt hvordan reglene er for private foretak som har avtale med det offentlige. Som en annen sa her, jeg ville ringt Helfo og spurt! Sånn bortsett fra det, så er gruppeterapi virkelig å anbefale hvis du har motivasjonen inne, havner med de rette folka og terapauten er god Lykke til! 1
Pipaluk Skrevet 11. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2016 Det er meningen at man skal kunne binde seg for halvannet år i gruppa. Jeg synes det høres bra med en binding, men hvis det innebærer at jeg må betale for de gangene jeg ikke kan, så ser jeg jo at dette går langt ut over frikort-grensa.. Jeg skal også ta noe samlingsbasert videreutdannng i år og jeg vet allerde nå at det er tre ganger jeg ikke kan delta på.
Snikk Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 Den gruppa jeg har vært i som har avtale med det offentlige, har jeg ikke måttet betale hvis jeg avlyser i tide på forhånd. Klart man skal "binde seg", men det er vel omtrent ingen som har et slikt liv at man vet på forhånd at man kan møte opp på ALLE timer et halvannet år fremover.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 Seriøst, gjør som blir sagt og ring HELFO og spør, de er vanligvis veldig greie å ha med å gjøre på tlf (jeg har hatt kontakt med dem flere ganger pr telefon pga surr hos/med fastleger. Alltid følt meg tatt veldig seriøst). Evt. send en e-post om det blir ubehagelig for deg. Du kan godt være anonym. Syntes du skal gjøre det, fordi at en privatpraktiserende med refusjonsavtale med staten setter den typen betingelser for brukerne høres jævla suspekt ut. Anonymkode: 5a668...2ce
Pipaluk Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2016 synes også at dette virker veldig suspekt. Har skrevet mail til Helfo, men det går kanskje fortere hvis jeg ringer dem? Jeg har time hos han i mrogen og da er det meningen at jeg skal betale for de tre timene jeg har hatt med- kash. Er det noen spesiell grunn til at jeg ikke kan betale med faktura eller vipps? Jeg har fått frikort i mellomtiden. Må jeg da betale for timene?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #12 Skrevet 12. juni 2016 Det er ganske ødeleggende for dynamikken i gruppa om man har en del fravær. Man er plutselig ikke i synch med resten av gruppa. Vet man at det blir et problem, er kanskje ikke gruppeterapi det rette for deg (men det må jo hver gruppeterapeut avgjøre). Det at terapeuten skal ha 300 i cash høres fishy ut, spør du meg. Anonymkode: af5f9...afd 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #13 Skrevet 12. juni 2016 Ikke begynn i denne gruppa! Vent heller til du finner et ordentlig opplegg! Jeg går til en privat psykolog som har egenandel. Ingen betaling når man når frikortgrensen og avbestiller i tide, og ihvertfall ingen kontanter. Ja du må binde deg, men du kan slutte når du vil - med tre timer etter du har sagt i fra. Anonymkode: c71dc...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 12 timer siden, Pipaluk skrev: Dette er gruppeterapi hvor jeg bare betaler egenandel. Greit nok at man må betale hvis man avbestiller for sent, men å måtte betale uansett, høres ikke helt greit ut:( Jeg har forøvrig ikke så god helse. Hvis jeg blir mye syk så vil det koste meg mye å betale for det. Jeg har tross alt ikke _så_ mye penger å rutte med for tiden. Det er faktisk helt vanlig. Men noen psykologer er rause og lar deltakerne slippe hvis de avbestiller i tide. Men greia med gruppe terapi, er at psykologen er på jobb enten det er 2 eller 10 som møter opp. Anonymkode: 4a3bf...78b 1
Pipaluk Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 12. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke begynn i denne gruppa! Vent heller til du finner et ordentlig opplegg! Jeg går til en privat psykolog som har egenandel. Ingen betaling når man når frikortgrensen og avbestiller i tide, og ihvertfall ingen kontanter. Ja du må binde deg, men du kan slutte når du vil - med tre timer etter du har sagt i fra. Anonymkode: c71dc...1e6 ja jeg er helt enig i det. Kjipt når jeg har brukt så lang tid på å finne en gruppe. Jeg vurderte også grupper hvor du betaler 200 kroner hver gang. Nå som jeg ikke lenger har AAP og mistet det engasjementet jeg hadde i jobben så blir det også dyrt!
Pipaluk Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 12. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske ødeleggende for dynamikken i gruppa om man har en del fravær. Man er plutselig ikke i synch med resten av gruppa. Vet man at det blir et problem, er kanskje ikke gruppeterapi det rette for deg (men det må jo hver gruppeterapeut avgjøre). Det at terapeuten skal ha 300 i cash høres fishy ut, spør du meg. Anonymkode: af5f9...afd Jeg har forøvrig ikke mye fravær. Er en veldig pliktoppfyllende person. Men hvis jeg vet allerede nå at det blir tre ganger i høstsemesteret jeg ikke kan komme og må ta forbehold om sykdom så kan det koste meg dyrt! Særlig når jeg ikke lenger har AAP og må leve av oppspaarte midler
Pipaluk Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 12. juni 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt vanlig. Men noen psykologer er rause og lar deltakerne slippe hvis de avbestiller i tide. Men greia med gruppe terapi, er at psykologen er på jobb enten det er 2 eller 10 som møter opp. Anonymkode: 4a3bf...78b Får ikke terapeuten noen form for offfentlig støtte for å drive gruppe? Hva når folk slutter i gruppa, hva skjer da med lønn? Kan de ikke bare skrive at pasienten har vært der, hvis de må rapportere inn med jevne mellomrom?
Pipaluk Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #18 Skrevet 14. juni 2016 Den 12.06.2016 at 11.40, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt vanlig. Men noen psykologer er rause og lar deltakerne slippe hvis de avbestiller i tide. Men greia med gruppe terapi, er at psykologen er på jobb enten det er 2 eller 10 som møter opp. Anonymkode: 4a3bf...78b takk for svar! også Helfo bekreftet at dette ikke var lovregulert. Jeg har også snakket med andre som har samme ordning. Er bare lettet for det, og at det ikke skyldes at noen vil utnytte meg. Har noe å stri med for tiden. Jeg synes det virker veldig tungvint å bla opp kontanter. Er det noe grunn til at man ikke kan få en fakura, eller betale med vipps
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #19 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, Pipaluk skrev: takk for svar! også Helfo bekreftet at dette ikke var lovregulert. Jeg har også snakket med andre som har samme ordning. Er bare lettet for det, og at det ikke skyldes at noen vil utnytte meg. Har noe å stri med for tiden. Jeg synes det virker veldig tungvint å bla opp kontanter. Er det noe grunn til at man ikke kan få en fakura, eller betale med vipps Det varierer nok. Var hos en psykolog som hadde bankterminal eller ga deg faktura om du ville det, og så var jeg senere hos en psykolog som bare tok i mot kontanter eller ga deg faktura hvis du ville ha det i stedet. Anonymkode: 595c4...38c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå