AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #1 Skrevet 11. juni 2016 Jeg har gått på medisin i 2 år, og skulle gå ned fra 20 mg til 10 mg. Jeg skulle hente ut medisinen på 10 mg for første gang og sa det til farmasøyten. Han ble skeptisk og sa at det ligger bare resept på 15 mg inne. Ok, da har legen surra, men ok. Da tar jeg den på 15 mg. Jeg gikk tross alt på 20 mg tidligere og lavere dose er lavere dose. Det har ingen medisinsk årsak at jeg reduserer dosen, annet enn at jeg ikke trenger like høy dose lenger. 10 mg eller 15 mg er samme det, da jeg hadde legetime så pratet han om 10 og 15 mg om hverandre. Landet på 10, men skrev resept på 15 tydeligvis. Samme for meg. Men farmasøyten nektet da å gi meg mer enn en bitteliten pakke med medisinen og beordret meg til å ringe legen (noe jeg ikke kommer til å gjøre, for når legen skriver resept på 15 mg så er det noe han har bestemt). Jeg synes han på apoteket var en dust. Er de så strenge på 5 mg forskjell generelt sett når det er snakk om nedtrapping? Jeg gikk som sagt på 20 mg og det å gå ned til 15 mg er på ingen måte farlig siden det er en lavere dose enn jeg gikk på tidligere. Da skulle i så fall heller 10 mg vært farligere siden det er en enda lavere dose. Hadde jeg blitt syk av medisinen hadde vi bare kuttet den ut. Anonymkode: d41b4...204
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #2 Skrevet 11. juni 2016 Bruke for skal være bråke for (overskriften). Anonymkode: d41b4...204
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #3 Skrevet 11. juni 2016 Slik du beskriver det, så synes jeg farmasøyten gjør helt rett. Hvis farmasøyten mistenker at legen har gjort noe galt, så er riktig av ham å be deg om at dette avklares eller rettes opp før han gir ut større mengder medisiner. At legen (muligens) har gjort noe galt, behøver ikke å bety at farmasøyten også skal gjøre det. Ring legekontoret på mandag og be om at dette avklares umiddelbart. Be legen bekrefte eller endre resepten. Anonymkode: 6e600...128 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #4 Skrevet 11. juni 2016 5 mg kan være ennstor forskjell, det kommernhelt an på hvilken medisin vi snakker om. Du har tydeligvis bestemt deg for at du vet best, og alle andre skal innordne seg din bestemmelse. Anonymkode: 8e12d...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik du beskriver det, så synes jeg farmasøyten gjør helt rett. Hvis farmasøyten mistenker at legen har gjort noe galt, så er riktig av ham å be deg om at dette avklares eller rettes opp før han gir ut større mengder medisiner. At legen (muligens) har gjort noe galt, behøver ikke å bety at farmasøyten også skal gjøre det. Ring legekontoret på mandag og be om at dette avklares umiddelbart. Be legen bekrefte eller endre resepten. Anonymkode: 6e600...128 Det kommer jeg aldri i verden til å gjøre, det som skjer er at jeg henter ut en stor pakke 15 mg. Så har jeg i 3 mnd. Legen har ikke gjort feil, det er antakeligvis jeg som misforstod legen. Han sa til meg: "da skriver jeg ut resept på enten 15 eller 10 mg". Han er overlege Anonymkode: d41b4...204
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 5 mg kan være ennstor forskjell, det kommernhelt an på hvilken medisin vi snakker om. Du har tydeligvis bestemt deg for at du vet best, og alle andre skal innordne seg din bestemmelse. Anonymkode: 8e12d...8d9 Jeg har bestemt meg for at legen vet best, og jeg og legen vet antakeligvis mye mer om denne medisinen enn det du gjør. 5 mg har null å si i praksis for denne medisinen. Prøver igjen Trapper ned fra 20 mg til 15 eller 10 mg. Ved 20 mg er effekten av medisinen sterkest, og jeg kunne stått på 20 mg resten av livet. Legen har bestemt at det ikke har noen hensikt å stå på det, det er som sagt ikke farlig eller feil, men jeg trenger det bare ikke. Planen er å trappe ned til lavere dose (15 eller 10 mg er visst ikke så viktig, så lenge det er en lavere dose) og stå på den i 1 år før jeg kutter medisinen helt ut. For alltid. Egentlig kunne jeg bare kuttet medisinen tvert da ddet ikke ville oppstått verken fare for helse eller bivirkninger. Men pga tidsrommet siden sykdom så går jeg på lavere dose i 1 år. Skulle bruke opp resten av 20 mg og så hente en lavere dose. Der blir litt som å ta 1 paracet eller 1,5 paracet. Like farlig liksom. Men det var en dustete farmasøyt. Han plaget alle de andre der også, brukte en eeeevigheeet på å behandle andre kunder. Neste gang sier jeg dog ikke at legen skrev feil, he ter bare ut 15 mg Anonymkode: d41b4...204
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for at legen vet best, og jeg og legen vet antakeligvis mye mer om denne medisinen enn det du gjør. 5 mg har null å si i praksis for denne medisinen. Prøver igjen Trapper ned fra 20 mg til 15 eller 10 mg. Ved 20 mg er effekten av medisinen sterkest, og jeg kunne stått på 20 mg resten av livet. Legen har bestemt at det ikke har noen hensikt å stå på det, det er som sagt ikke farlig eller feil, men jeg trenger det bare ikke. Planen er å trappe ned til lavere dose (15 eller 10 mg er visst ikke så viktig, så lenge det er en lavere dose) og stå på den i 1 år før jeg kutter medisinen helt ut. For alltid. Egentlig kunne jeg bare kuttet medisinen tvert da ddet ikke ville oppstått verken fare for helse eller bivirkninger. Men pga tidsrommet siden sykdom så går jeg på lavere dose i 1 år. Skulle bruke opp resten av 20 mg og så hente en lavere dose. Der blir litt som å ta 1 paracet eller 1,5 paracet. Like farlig liksom. Men det var en dustete farmasøyt. Han plaget alle de andre der også, brukte en eeeevigheeet på å behandle andre kunder. Neste gang sier jeg dog ikke at legen skrev feil, he ter bare ut 15 mg Anonymkode: d41b4...204 Du kan tydeligvis lite om medisin Anonymkode: e9223...ecd 1
venus_ Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for at legen vet best, og jeg og legen vet antakeligvis mye mer om denne medisinen enn det du gjør. 5 mg har null å si i praksis for denne medisinen. Prøver igjen Trapper ned fra 20 mg til 15 eller 10 mg. Ved 20 mg er effekten av medisinen sterkest, og jeg kunne stått på 20 mg resten av livet. Legen har bestemt at det ikke har noen hensikt å stå på det, det er som sagt ikke farlig eller feil, men jeg trenger det bare ikke. Planen er å trappe ned til lavere dose (15 eller 10 mg er visst ikke så viktig, så lenge det er en lavere dose) og stå på den i 1 år før jeg kutter medisinen helt ut. For alltid. Egentlig kunne jeg bare kuttet medisinen tvert da ddet ikke ville oppstått verken fare for helse eller bivirkninger. Men pga tidsrommet siden sykdom så går jeg på lavere dose i 1 år. Skulle bruke opp resten av 20 mg og så hente en lavere dose. Der blir litt som å ta 1 paracet eller 1,5 paracet. Like farlig liksom. Men det var en dustete farmasøyt. Han plaget alle de andre der også, brukte en eeeevigheeet på å behandle andre kunder. Neste gang sier jeg dog ikke at legen skrev feil, he ter bare ut 15 mg Anonymkode: d41b4...204 Siden han er farmasøyt så vet han nok bedre enn deg. Ville kontaktet legen for å høre. Kanskje det er bedre å slutte på medisinen etter å ha brukt 10 mg enn direkte fra 15 mg.
Safiye Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 Hvordan skal farmasøyten vite akkurat hva legen mener og har avtalt med deg? For meg virker det som om du er litt sta. Apotekene har heller ikke lov til å skrive ut en medisin som er sterkere enn det legen har skrevet resept på, hadde det vært omvendt, at du skulle ha 15 men de bare hadde hatt 10, hadde farmasøyten lov til å gi ut medisinen, men omvendt er faktisk ikke lovlig. Uansett om du hadde løyet og sagt at legen hadde skrevet feil, ville farmasøyten uansett ha nektet for å gi medisinen til deg... 1
tussi680 Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 Gå til legen du. Farmasøyten vet litt mer om medisiner enn den som skal ha og. 2
stan Skrevet 12. juni 2016 #11 Skrevet 12. juni 2016 Forskjellen på 10 og 15 mg er jo betydelig. For farmasøyten var det noe uklart i resepten,og reagerer på det. Men det virker som du TS allerede har bestemt deg for at farmasøyten er en idiot og legen ufeilbarlig. Men det du har fått råd om er å kontakte legen for å oppklare. Men det er jo opp til deg om du gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #12 Skrevet 12. juni 2016 Denne tråden er meningsløs. Du vil ha kommentarer fra folk uten medisinsk kompetanse angående dosering av en medisin uten at du hverken nevner hvilket preparat det er snakk om eller hva du skal ta det for. Dette er så hårreisende som det kan få blitt. Kontakt legen din. Det er den eneste riktige adressen for dette. Jeg rapporterer tråden nå. Anonymkode: 4a19c...15f 2
Pinkee Skrevet 12. juni 2016 #13 Skrevet 12. juni 2016 Hva er egentlig problemet med å ringe legekontoret på mandag og be om at legen enten bekrefter, eller endrer styrke på medisinen? Her er det du som gjør deg vrang. Farmasøyten har bare gjort jobben sin på en meget god måte. Det er faktisk hans jobb å se til at det ikke er oppstått feil i forordningen fra lege. Du skriver jo selv at legen rotet med både 10 og 15 mg om hverandre under konsultasjonen. Ring, og få ordnet opp, og slutt å være trassig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for at legen vet best, og jeg og legen vet antakeligvis mye mer om denne medisinen enn det du gjør. 5 mg har null å si i praksis for denne medisinen. Prøver igjen Trapper ned fra 20 mg til 15 eller 10 mg. Ved 20 mg er effekten av medisinen sterkest, og jeg kunne stått på 20 mg resten av livet. Legen har bestemt at det ikke har noen hensikt å stå på det, det er som sagt ikke farlig eller feil, men jeg trenger det bare ikke. Planen er å trappe ned til lavere dose (15 eller 10 mg er visst ikke så viktig, så lenge det er en lavere dose) og stå på den i 1 år før jeg kutter medisinen helt ut. For alltid. Egentlig kunne jeg bare kuttet medisinen tvert da ddet ikke ville oppstått verken fare for helse eller bivirkninger. Men pga tidsrommet siden sykdom så går jeg på lavere dose i 1 år. Skulle bruke opp resten av 20 mg og så hente en lavere dose. Der blir litt som å ta 1 paracet eller 1,5 paracet. Like farlig liksom. Men det var en dustete farmasøyt. Han plaget alle de andre der også, brukte en eeeevigheeet på å behandle andre kunder. Neste gang sier jeg dog ikke at legen skrev feil, he ter bare ut 15 mg Anonymkode: d41b4...204 Poenget ditt med denne tråden er med andre ord å snakke nedsettende om mannen på apoteket? For alt det andre ser jo ut til å være i sin skjønneste orden.... Anonymkode: 91b22...98d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #15 Skrevet 12. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for at legen vet best, og jeg og legen vet antakeligvis mye mer om denne medisinen enn det du gjør. 5 mg har null å si i praksis for denne medisinen. Prøver igjen Trapper ned fra 20 mg til 15 eller 10 mg. Ved 20 mg er effekten av medisinen sterkest, og jeg kunne stått på 20 mg resten av livet. Legen har bestemt at det ikke har noen hensikt å stå på det, det er som sagt ikke farlig eller feil, men jeg trenger det bare ikke. Planen er å trappe ned til lavere dose (15 eller 10 mg er visst ikke så viktig, så lenge det er en lavere dose) og stå på den i 1 år før jeg kutter medisinen helt ut. For alltid. Egentlig kunne jeg bare kuttet medisinen tvert da ddet ikke ville oppstått verken fare for helse eller bivirkninger. Men pga tidsrommet siden sykdom så går jeg på lavere dose i 1 år. Skulle bruke opp resten av 20 mg og så hente en lavere dose. Der blir litt som å ta 1 paracet eller 1,5 paracet. Like farlig liksom. Men det var en dustete farmasøyt. Han plaget alle de andre der også, brukte en eeeevigheeet på å behandle andre kunder. Neste gang sier jeg dog ikke at legen skrev feil, he ter bare ut 15 mg Anonymkode: d41b4...204 Å diskutere med deg er ganske håpløst. Men jeg ønsker å legge til en ting: Farmasøyten er forpliktet til å skrive en merknad om samtalen med deg. Neste gang du prøver å hente ut medisinen vil jeg tro du får et problem med å få ut mer av denne medisinen før du har snakket med legen og legen har gjort endringer på resepten. Anonymkode: 8e12d...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #16 Skrevet 12. juni 2016 Farmasøyten har gjort jobben sin på en god måte! Du fikk utlevert en liten pakke med medisin til ting blir avklart med lege. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å kontakte legen på mandag for å få klarhet i styrken på medisinen. Omså kan apoteket ringe for deg? Anonymkode: 3d3bf...61c
Gjest Tekola Skrevet 13. juni 2016 #17 Skrevet 13. juni 2016 Tråden stenges i henhold til Retningslinjer for kropp og helse-forumet Sitat Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Ber deg ta opp disse spørsmålene med fastlegen din. Tekola, admin.
Fremhevede innlegg