Gå til innhold

Oppkjøring. Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal kjøre opp til førerkortet om et par dager, men føler meg ikke klar. Hadde jeg tatt den i dag, ville jeg strøket.

Så jeg lurer på om noen her inne har noen gode tips til meg? :)

Vil så veldig gjerne bestå!

Tror det vil bli mye bykjøring siden jeg bor et sted med mye by. Dette er også på et tidspunkt da veiene er ganske fulle...

Anonymkode: 680d7...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte egentlig å skrive et langt innlegg, men jeg tror ikke det vil være hjelpsomt. Sov god natten før og vær bevist på vikeplikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at målet for kjøreturen i bunn og grunn er å få sensor til å føle seg trygg på deg og din kjøring. Det skal være en behagelig og avslappende kjøretur, rett og slett.

Dette oppnår du ikke ved å fyke inn i rundkjøringer og kryss med altfor høy fart, og ta luker du kun har fått vurdert i ett millisekund osv. Heller tvert om.

Husk å se deg godt og TIDLIG for, overblikk. Speilbruk. Etc.

God tur!

Anonymkode: 297c9...a92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Allure skrev:

Vikeplikt!

Myke trafikanter!

Fartsgrense!

:reise:

Skal man blinke i rundkjøringer?

Hva er fartsgrensen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal du blinke deg UT av en rundkjøring, og fartsgrensa er 50/kmh, men ingen kan kjøre i 50/kmh. 

Anonymkode: e9a2d...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal du blinke deg UT av en rundkjøring, og fartsgrensa er 50/kmh, men ingen kan kjøre i 50/kmh. 

Anonymkode: e9a2d...b09

Hva hvis jeg skal til venstre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hva hvis jeg skal til venstre? 

Du skal blinke deg inn i rundkjøring når du skal til høyre eller venstre. Skal du til venstre, må du holde blinkinga helt til du skal blinke deg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal også ha oppkjøring om noen dager og gruer meg skikkelig, så vet hvordan du har det.

LYKKE TIL! :troest:

Anonymkode: 053e5...3c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter oppkjøring må du vise at du er reflektert. Tenk over det du har sett underveis og vis sensor at du virkelig har oppfattet alle i trafikken og at du aktivt tenker over hele trafikkbildet konstant. 

Da jeg tok oppkjøring kvelte jeg bilen 2 ganger i lyskryss, to ganger ved rygging (aldri kvelt bilen ved rygging før), og jeg kjørte 70 i en 70 sone, men veien var ikke laget for det så sensor ba meg sakne farten. Trodde jeg hadde strøket da sensor sa dette, men etterpå forklarte jeg godt om kjøreopplevelsen, alt jeg burde ha gjort bedre og viste sensor at jeg faktisk reflekterte over og kunne  bra trafikkvett. Bestod med glans :)

Og uansett hva du gjør: ikke gi opp underveis og tenk, jaja nå har jeg sikker strøket. Da kan jeg drite i hvordan jeg kjører. Glem enhver feil som det aldri har skjedd og kjørt så godt du kan! 

Oppkjøring er bare en dyr kjøretime der du viser sensor hvor flink du er! :)

Anonymkode: 99623...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter oppkjøring må du vise at du er reflektert. Tenk over det du har sett underveis og vis sensor at du virkelig har oppfattet alle i trafikken og at du aktivt tenker over hele trafikkbildet konstant. 

Da jeg tok oppkjøring kvelte jeg bilen 2 ganger i lyskryss, to ganger ved rygging (aldri kvelt bilen ved rygging før), og jeg kjørte 70 i en 70 sone, men veien var ikke laget for det så sensor ba meg sakne farten. Trodde jeg hadde strøket da sensor sa dette, men etterpå forklarte jeg godt om kjøreopplevelsen, alt jeg burde ha gjort bedre og viste sensor at jeg faktisk reflekterte over og kunne  bra trafikkvett. Bestod med glans :)

Og uansett hva du gjør: ikke gi opp underveis og tenk, jaja nå har jeg sikker strøket. Da kan jeg drite i hvordan jeg kjører. Glem enhver feil som det aldri har skjedd og kjørt så godt du kan! 

Oppkjøring er bare en dyr kjøretime der du viser sensor hvor flink du er! :)

Anonymkode: 99623...186

Høres ut som du har hatt en sensor som forstår hvordan det skal være. 

Vi bruker å si at oppkjøringen ikke er slutten av trafikkopplæringen, det er begynnelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nå er det lenge siden jeg tok lappen så mye er nok forandret men er viktig og være rolig og ikke stresse.

avpass farten etter forholdene

hold god avstand til bilen foran

se i speilene 

pass på fotgjengere/sykelister

vis at du kan lese trafikkbilde og handle deretter.

vis hensyn 

Anonymkode: 953ac...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tibbie skrev:

Du skal blinke deg inn i rundkjøring når du skal til høyre eller venstre. Skal du til venstre, må du holde blinkinga helt til du skal blinke deg ut :)

Dette oppfattet jeg først feil, så for å presisere. 

Du skal alltid blinke ut av rundkjøringen. (Og da blinker du selvsagt til høyre, starter blinkinga så snart du har passert siste avkjørsel ut av rundkjøringen før den du selv skal benytte. Gjelder altså også om du skal rett frem)

Du kan også blinke på vei inn i rundkjøringen, og da blinker du som følgende. Blink til venstre om du skal ta en avkjøring fra rundkjøringen som ligger ETTER rett frem (inkludert om du skal tilbake der du kom fra), og til høyre om du skal ta FØRSTE avkjørsel til høyre. For å blinke deg ut, se forklaringen over. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger med da jeg er i nøyaktig samme posisjon :reise: Min kjørelærer har bedt meg om å være litt ekstra "på" med å vise at jeg bruker speilene, går gjennom de fem trinnene før jeg endrer plassering og at jeg kjører så hensynsfullt som overhodet mulig. Spesielt dette med vikeplikt. 

Kjørelæreren min har just kjøpt ny bil og jeg får virkelig ikke til giringa på den! Han sa jeg kunne strøket bare på min dårlige giring på langkjøringa mi.. Giring pleier jo å være noe av det jeg er best på :sukk:

Er så nervøs at jeg nesten tisser på meg allerede. 

Anonymkode: af542...77b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste leksa jeg lærte var: det er ikke krise å måtte ta oppkjøringa på nytt. Derfor er det heller ikke noe å stresse med. Slapp av, og senk skuldrene. Står du, så står du. Stryker du, er det bare å prøve igjen om noen uker. Det har ingenting å si i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Åh, nå er det ikke lenge igjen. I morgen skjer det. Jeg er DRITnervøs! Gjør ennå feil på øvelseskjøring, så føler at sjansen er liten for at ingenting galt vil skje i morgen.

Kjenner at jeg sliter veldig på langevei. Tynne veier uten veioppmerkning. Jeg er livredd for å havne for langt ut i kanten så hjulene havner utenfor, og jeg er enda mer redd for å kræsje i bilen som kjører imot! Spesielt de helsikkes trailerne. Får et sug i magen hver gang. Stoler aldri helt på at jeg ligger riktig plassert.

:bond:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, nå er det ikke lenge igjen. I morgen skjer det. Jeg er DRITnervøs! Gjør ennå feil på øvelseskjøring, så føler at sjansen er liten for at ingenting galt vil skje i morgen.

Kjenner at jeg sliter veldig på langevei. Tynne veier uten veioppmerkning. Jeg er livredd for å havne for langt ut i kanten så hjulene havner utenfor, og jeg er enda mer redd for å kræsje i bilen som kjører imot! Spesielt de helsikkes trailerne. Får et sug i magen hver gang. Stoler aldri helt på at jeg ligger riktig plassert.

:bond:

TS

Hvordan gikk det, TS? Jeg hadde og oppkjøring idag. Bestod :biggrin::biggrin: Og det på tross av at han måtte bruke bremsa iløpet av de 7 første minuttene, da så jeg virkelig førerkortet fløy! Heldigvis var det ikke en farlig situasjon (og hadde nok heller ikke blitt det), og jeg hentet meg inn ved å kjøre "perfekt" etterpå. Har kjørt i hele dag, det er så deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det, TS? Jeg hadde og oppkjøring idag. Bestod :biggrin::biggrin: Og det på tross av at han måtte bruke bremsa iløpet av de 7 første minuttene, da så jeg virkelig førerkortet fløy! Heldigvis var det ikke en farlig situasjon (og hadde nok heller ikke blitt det), og jeg hentet meg inn ved å kjøre "perfekt" etterpå. Har kjørt i hele dag, det er så deilig!

Så bra! Gratulerer!

Jeg besto jeg også :D Har ikke bil, så har ikke fått kjørt så mye i ettertid, men det er deilig med friheten!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...