Gå til innhold

Sydenferie med mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal til syden om ca 2 uker, selvfølgelig er det akkurat da mensen kommer... Har aldri hatt mensen når jeg har vært i syden tidligere, så lurer på om dette går bra?! Har jo lyst til å bade i både sjø og basseng og være med på ting, men redd jeg blir å ha en lite kul ferie på grunn av dette. Hørt man bør skifte tampong både rett før og etter bad? Har aldri pleid å bruke tampong uten bind før, så egentlig på hvordan det er også, er det ikke lett for å blø igjennom om man ikke har bind på seg i back up også? Det siste jeg vil er å komme opp fra bassenget for å så se at det renner blod nedover foten på meg!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vet vel selv om du har lett for å blø igjennom. Du vet jo om du har blødd igjennom før. Bytt tampong etter du har badet og selvfølgelig kan du være med på alt du ville vært med på uansett.

Anonymkode: fc9e1...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Få tabletter hos legen for å utsette, enkelt å greit, har fått det selv😊 Kjipt med ferie å mensen 😊

Anonymkode: e7581...431

• Liker 2
Skrevet

Har ikke akkurat lege så lett tilgjengelig, og da må jeg i så fall si hvorfor jeg skal til lege til min mor osv... litt i kleineste laget for meg.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få tabletter hos legen for å utsette, enkelt å greit, har fått det selv😊 Kjipt med ferie å mensen 😊

Anonymkode: e7581...431

Det er et dårlig råd, fordi Primolut-N kan virke motmsin hensikt, at hun blør mer enn hun ville gjort uten pillene. P piller er det for sent å begynne med for å utsette mensen til ferie om to uker. 

Planlegging, jenter, litt før i siste liten. 

Anonymkode: 9885c...584

Skrevet

Jeg har hatt mensen utallige ganger når jeg har vært på reise til varmere strøk. Tror det hviler en mensen-forbannelse over meg eller noe sånt....klarer iallefall aldri å time ferien sånn at jeg ikke har mensen da. 

Uansett: De første dagene når jeg blør på det meste så blir det lite bading. Men må jo bade innimellom for det blir for varmt. Så de første dagene holder jeg meg alltid på hotellet og bassenget der sånn at det er kort vei fra bassenget og inn til leiligheten. Må alltid bytte tampong rett etter bading de første dagene. Når mensen har begynt å roet seg derimot så går det helt fint å bytte tampong til lunsj/etter noen timer. Setter inn en ny rett før vi går ut, og går alltid tilbake til leiligheten før lunsj sånn at jeg får byttet tampong. Og deretter på nytt igjen når vi kommer opp fra stranden til ettermiddagen. 

Det er som sagt mest pes de første dagene, men går helt greit å ta noen bassengdager også. 

Kan være greit med en mørk bikini og et mørkt håndkle i tilfelle lekkasje. 

• Liker 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skulle etter syklusen hatt mensen for 4 dager siden (Hvorfor skulle den være forsinket og havne i ferien!!!! :dry:), men den har ennå ikke kommet( varierer med 28-36 dager mellom) og selvfølgelig reiser jeg til Syden i morgen og skal være en uke, altså 7 av mine 7 dager med bading blir med mensen :icon_frown: Noen som har tips til hva du kan gjøre på utflukter der toalett er lite tilgjengelig eller tips generelt. Jeg HATER tampong og har bare brukt det to ganger tidligere. Har ganske kraftig menstrasjon men får ikke til å bruke mer enn normal tampong :icon_frown: Kan heller ikke gå på P-piller og tilsvarende pga. medisinske grunner. Av mine 4 sydenturer har to vært med mensen, men har da alltid vært to uker og kunne da planlegge andre aktiviteter som innebar lite bading :) 

Anonymkode: ce4ef...22a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle etter syklusen hatt mensen for 4 dager siden (Hvorfor skulle den være forsinket og havne i ferien!!!! :dry:), men den har ennå ikke kommet( varierer med 28-36 dager mellom) og selvfølgelig reiser jeg til Syden i morgen og skal være en uke, altså 7 av mine 7 dager med bading blir med mensen :icon_frown: Noen som har tips til hva du kan gjøre på utflukter der toalett er lite tilgjengelig eller tips generelt. Jeg HATER tampong og har bare brukt det to ganger tidligere. Har ganske kraftig menstrasjon men får ikke til å bruke mer enn normal tampong :icon_frown: Kan heller ikke gå på P-piller og tilsvarende pga. medisinske grunner. Av mine 4 sydenturer har to vært med mensen, men har da alltid vært to uker og kunne da planlegge andre aktiviteter som innebar lite bading :) 

Dersom du får det til kan du få tabletter som utsetter menstruasjon (slik som andre har nevnt tidligere i tråden). Ettersom du drar allerede i morgen kan det være vanskelig, men det er verdt et forsøk. Det er heller ikke et problem at en annen lege enn fastlegen din, eksempelvis en venn av familien, skriver ut slike medikamenter. 

Menskopp kan gjøre situasjonen mye greiere (særlig når det gjelder bading), men jeg regner med at du ikke har prøvd det ut ettersom du ikke nevner det. Det er nok heller ikke det beste tidspunktet for å eksperimentere med dette. 

Ellers må du bare prøve å tilpasse så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: f2681...aec

Skrevet

Jeg bruker alltid primolut ved slike situasjoner. Vært helt uproblematisk for min del.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du får det til kan du få tabletter som utsetter menstruasjon (slik som andre har nevnt tidligere i tråden). Ettersom du drar allerede i morgen kan det være vanskelig, men det er verdt et forsøk. Det er heller ikke et problem at en annen lege enn fastlegen din, eksempelvis en venn av familien, skriver ut slike medikamenter. 

Menskopp kan gjøre situasjonen mye greiere (særlig når det gjelder bading), men jeg regner med at du ikke har prøvd det ut ettersom du ikke nevner det. Det er nok heller ikke det beste tidspunktet for å eksperimentere med dette. 

Ellers må du bare prøve å tilpasse så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: f2681...aec

6 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg bruker alltid primolut ved slike situasjoner. Vært helt uproblematisk for min del.

Leser dere ikke hva hun skriver? Hun kan ikke bruke p piller og lignende produkter. Det finnes en type pille for å utsette mensen utenom p piller - Primolut N. Når hun ikke kan eller skal  bruke p piller så kan hun heller ikke bruke Primolut N. Der finnes ingen medisinsk løsning på hennes kombinasjon av mens og sydenferieproblem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk tampong og skift så ofte du kan så er det ingen problem :)

Anonymkode: 8fbbd...d0c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser dere ikke hva hun skriver? Hun kan ikke bruke p piller og lignende produkter. Det finnes en type pille for å utsette mensen utenom p piller - Primolut N. Når hun ikke kan eller skal  bruke p piller så kan hun heller ikke bruke Primolut N. Der finnes ingen medisinsk løsning på hennes kombinasjon av mens og sydenferieproblem. 

Jeg leste HI, står ingenting om det der. Så nei. Har man info som man trenger å ha med, så redigerer man HI. Selvsagt.

• Liker 1
Skrevet

du får drikke mye øl da blir det mindre mens. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt lyst å prøvd mensenkopp, men har ikke tid til å bestille på nettet, er det noen butikker i Bergen som selger det? Jeg kan ikke bruke primolut, kan risikere å komme på sykehus om jeg blander den med medisinen min :dry: 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

44 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg leste HI, står ingenting om det der. Så nei. Har man info som man trenger å ha med, så redigerer man HI. Selvsagt.

Hi er en annen bruker og skrevet for langt lenger tid siden. Jeg oppfatter her at vi har en ny bruker ab 22a som spør om samme sak som i hi. Og ikke minst som opplyser om at hun ikke kan bruke p piller el. Lignende hormonpreperater av medisinske grunner. 

Ab 22a, stemmer dette? 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt lyst å prøvd mensenkopp, men har ikke tid til å bestille på nettet, er det noen butikker i Bergen som selger det? Jeg kan ikke bruke primolut, kan risikere å komme på sykehus om jeg blander den med medisinen min :dry: 

Prøv Apotek (Bg storsenter eller Rezepten og Kinsarvik like bortenfor Rezepten.)

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett det på helsekosten!

Anonymkode: 2876b...ec3

Skrevet
Den 11. juni 2016 at 9.32, skruf skrev:

Jeg har hatt mensen utallige ganger når jeg har vært på reise til varmere strøk. Tror det hviler en mensen-forbannelse over meg eller noe sånt....klarer iallefall aldri å time ferien sånn at jeg ikke har mensen da. 

Uansett: De første dagene når jeg blør på det meste så blir det lite bading. Men må jo bade innimellom for det blir for varmt. Så de første dagene holder jeg meg alltid på hotellet og bassenget der sånn at det er kort vei fra bassenget og inn til leiligheten. Må alltid bytte tampong rett etter bading de første dagene. Når mensen har begynt å roet seg derimot så går det helt fint å bytte tampong til lunsj/etter noen timer. Setter inn en ny rett før vi går ut, og går alltid tilbake til leiligheten før lunsj sånn at jeg får byttet tampong. Og deretter på nytt igjen når vi kommer opp fra stranden til ettermiddagen. 

Det er som sagt mest pes de første dagene, men går helt greit å ta noen bassengdager også. 

Kan være greit med en mørk bikini og et mørkt håndkle i tilfelle lekkasje. 

Jeg har alltid trodd at grunnen til at det anbefales å bytte tampong etter bad var på grunn av at bakteriene fra vannet liksom ligger å trekker inn i deg når du ikke bytter... Vet ikke jeg altså, jeg har jo ikke hørt noen bli syk av det heller :P 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hi er en annen bruker og skrevet for langt lenger tid siden. Jeg oppfatter her at vi har en ny bruker ab 22a som spør om samme sak som i hi. Og ikke minst som opplyser om at hun ikke kan bruke p piller el. Lignende hormonpreperater av medisinske grunner. 

Ab 22a, stemmer dette? 

Ja det stemmer, kanskje litt forvirrende, men ville ikke lage en ny tråd om det samme. Kunne ønske jeg kunne utsette den på andre måter enn hormonpreperater. Får se etter mensenkopp i morgen før jeg reiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...