Psst... Skrevet 6. november 2004 #21 Skrevet 6. november 2004 Men om en av foreldrene flytter så langt er vedkommende heller ikke egnet i omsorgsrollen. Det viser i klartekst at forelderen setter egne ønsker og behov fremfor barnet. Men sli, jeg har forstått hovedinnlegget er slik barnemishandling som flytting over store avstander ikke aktuelt i dette tilfellet. Akk, ja. Barnemishandling å flytte? Lite egnet? Du drar den så langt, Far til 2, at du ender opp med å miste din troverdighet.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #22 Skrevet 6. november 2004 Å flytte så langt bort fra den ene forelderen medfører i mange tilfeller uomtvistelig at barnet lider på en eller annen måte. Flytter en, plikter en altså å se til at denne lidelsen bortfaller på høvelig vis. I samme øyeblikk som den ene forelderen på et eller annet vis; bevisst eller som ofte er - ubevisst, begynner å sabotere denne plikten, kan man nærme seg begrep i nabolaget av "dette er ikke bra for barnet". Barnemishandling er dog en ganske tung benevnelse på det I mitt svar her tar jeg dog ikke høyde for at det finnes en myriade med "om, men, hvis og at"- innvendinger. Jeg er klar over at det alltid vil finnes slike innvendinger. Lovverket begrenser ikke flytting innad i riket, men det settes definitive skranker for flytting til utlandet. Sosionomen Milo har talt, men han tar gjerne i mot korrigeringer Jeg har forøvrig ingen barn selv. Milo
Milo Minderbinder Skrevet 6. november 2004 #23 Skrevet 6. november 2004 Håen pitle! glemte å logge inn.... Milo
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #24 Skrevet 6. november 2004 Hva om den ene av foreldrene nekter den andre å flytte da? Hva om den andre av foreldren da blir nødt til å gå på sosialen, til tross for kanskje lang utdanning? Hvor langt skal den ene av foreldrene gå i å fraskrive seg alle behov? Er dette bra for barnet?
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #26 Skrevet 6. november 2004 Hva om offentlige etater ikke gidder å infomere begge foreldre? Hva om man mener at informasjon skal gå via rykter og sladder?
Milo Minderbinder Skrevet 6. november 2004 #27 Skrevet 6. november 2004 Det er ikke snakk om foreldres behov her. Jeg sitter ikke her å forfordeler den ene eller den andre. Jeg sier imidlertid at begge foreldrene har en klar plikt til å se til at slikt som dette ikke skjer. Og i dette ligger det ikke at jeg ikke er klar over at alt det du sier faktisk hender hele tiden. Og jeg er fullkomment enig i at det er noe forbasket herk.
Milo Minderbinder Skrevet 6. november 2004 #28 Skrevet 6. november 2004 Den ene forelderen har generellt ingen myndighet til å nekte den andre til å flytte. Dog er det slik at all den tid det vitterlig flyttes, utløses plikter hos begge foreldre - både den som flytter og den som blir igjen, å se til at barnet ikke lider uhøvelig under det.
Milo Minderbinder Skrevet 6. november 2004 #29 Skrevet 6. november 2004 Forøvrig har ikke offentlige etater lov til å fatte inngripende bestemmelser på grunnlag av rykter som ikke blir undersøkt skikkelig. De har mulighet, selvsagt, men da ligger de utrolig svett an i prosessen som følger. Milo
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #30 Skrevet 6. november 2004 Mitt poeng er at først blir man "tvunget" til å underordene seg den andre av foreldrene. Så blir en tvunget til å underordne seg offentlige etater; les: barnehagen tar med ungen på aksjoner uten å be om samtykke eller gir informasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå