AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Jeg er en jente på 25 år som lenge har vært plaget med at jeg er så trøtt. Jeg kan sove 12 timer og likevel føle et stekt behov for å sove mer. Jeg kan også av og til stå opp, gå en tur og føle meg våken, men så snart jeg setter meg ned for å lese, så sovner jeg. Utrolig slitsomt og frustrerende. Føler at jeg hele tiden kjemper for å holde meg våken. Jeg husker at jeg var ekstremt trøtt da jeg hadde kyssesyken i 16-års alderen, og i lang tid etterpå sovnet jeg i timene på skolen selv om jeg nærmest holdt øynene åpne med fingrene. Jeg føler vel at jeg har vært mye trøtt siden da, men nå klarer jeg å holde meg våken så lenge jeg gjør noe aktivt. Har vært hos legen noen ganger i løpet av disse årene, men det skjer ikke noe annet enn at det blir tatt blodprøver, og når disse ikke viser noe er det ikke noe galt i følge legen. Men det skal vel ikke føles som et slit å holde seg våken? Så jeg tenker på om det er noe jeg kan gjøre selv. Kan kostholdet mitt gjøre meg trøtt? Jeg spiser mye karbohydrater (pasta, pizza, brød osv), i tillegg til sjokolade de fleste dagene i uken.. Jeg spiser selvfølgelig sunt i tillegg, som fisk, kylling, salat osv, men det blir litt mye av det andre. Ellers er jeg normalt aktiv og normalvektig. Tror ikke jeg synes det er verdt det å kutte ut alt det gode hvis det ikke kan ha noen effekt. Noen erfaringer? Anonymkode: 05f4b...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Du bør utredes for ME. Kyssesyken er en kjent infeksjon der ME er en senskade. Du bør hellermikke presse deg og være flink pike når du er trett, men la kroppen få hvile. Det er ikke noe særlig å bli så sliten at du sover 24/7. Anonymkode: 63ec1...1e9
Wenda Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Mat har mye å si for hvordan man føler seg ja Spiser jeg karbomat/usunn mat så halvsover jeg hele dagen, klarer ikke fokusere, kunne bare glemme å lese ei bok, var helt i svime Dette er en stor grunn til at jeg kuttet ut alt av usunne karbohydrater
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Jeg hadde det i en periode akkurat sånn som du, igjennom noen år, og fremdeles sliter jeg med det. For min del var det en livskrise som førte til denne trøttheten. Eller, kanskje ikke livskrisen i seg selv, men den gjorde meg mer sliten som igjen førte til at jeg spiste dårligere enn vanlig. Og det var vel det som til syvende og sist første til at jeg omtrent ble sengeliggende i ett års tid, i tillegg til det psykiske stresset. Men jeg måtte ta grep, og det som har størst betydning for meg er kostholdet. For meg har mat mye å si for dagsformen. Starter jeg dagen med en "supersmoothie" istedenfor brødskiver med ett eller annet pålegg på, får jeg en helt annen energi ila dagen. Og spiser jeg mye raske karbohydrater over en periode blir jeg veldig sliten og trøtt konstant. Og sjokolade gjør ikke formen min noe bedre, snarere tvert i mot, noe som har ført til at jeg omtrent ikke spiser sjokolade lengre. Merker stor forskjell på kveldene på helg når jeg ikke spiser sjokolade kontra når jeg spiser sjokolade. For meg har mat veldig mye å si, og jeg tror karbohydrater fra brød, pasta, ris ect. gjør meg trøttere. Jeg er fremdeles ikke på topp igjen, og i perioder detter jeg tilbake til det dårlige kostholdet (gjerne i forbindelse med at noe stresser meg i forhold til den livskrisen jeg har opplevd), jeg jobber fremdeles med å få kostholdet optimalisert. Men jeg merker det at i de periodene jeg har et godt kosthold, i forhold til hva kroppen min trenger, så energien på ganske på topp igjen. Men det betyr ikke at dette nødvendigvis gjelder deg også, men det er smart å prøve å forbedre kostholdet ditt og se om det kan hjelpe deg også. Anonymkode: ef0ef...7f7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør utredes for ME. Kyssesyken er en kjent infeksjon der ME er en senskade. Du bør hellermikke presse deg og være flink pike når du er trett, men la kroppen få hvile. Det er ikke noe særlig å bli så sliten at du sover 24/7. Anonymkode: 63ec1...1e9 Jeg har vært inne på tanken, men jeg opplever ikke at jeg blir mer utmattet av å for eksempel trene/være i aktivitet. Hører jo om så mange med ME som trener en halvtime eller er litt sosial, og deretter må slappe av i flere dager for å hente seg inn. Jeg føler heller ingen smerter eller influensafølelse som det skrives om i forbindelse med ME. Og så lenge jeg er i aktivitet merker jeg ikke at jeg er trøtt, men når jeg skal gjøre noe stillesittende som å lese eller se på TV.. i tillegg til at jeg sover veldig lenge såklart. Hvis jeg ikke river meg løs fra sengen til slutt kan jeg jo bare bli liggende halve dagen og ikke få gjort noe som helst.. Anonymkode: 05f4b...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 42 minutter siden, Wenda skrev: Mat har mye å si for hvordan man føler seg ja Spiser jeg karbomat/usunn mat så halvsover jeg hele dagen, klarer ikke fokusere, kunne bare glemme å lese ei bok, var helt i svime Dette er en stor grunn til at jeg kuttet ut alt av usunne karbohydrater Hm, da skader det ikke å prøve å kutte ned på det i hvert fall. Jeg har vært bevisst på å spise sunt i dag og har følt meg litt bedre, selv om jeg trengte en times lur midt på dagen. Jeg sliter også med konsentrasjon og å fokusere, håper det kan hjelpe meg også.. Anonymkode: 05f4b...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde det i en periode akkurat sånn som du, igjennom noen år, og fremdeles sliter jeg med det. For min del var det en livskrise som førte til denne trøttheten. Eller, kanskje ikke livskrisen i seg selv, men den gjorde meg mer sliten som igjen førte til at jeg spiste dårligere enn vanlig. Og det var vel det som til syvende og sist første til at jeg omtrent ble sengeliggende i ett års tid, i tillegg til det psykiske stresset. Men jeg måtte ta grep, og det som har størst betydning for meg er kostholdet. For meg har mat mye å si for dagsformen. Starter jeg dagen med en "supersmoothie" istedenfor brødskiver med ett eller annet pålegg på, får jeg en helt annen energi ila dagen. Og spiser jeg mye raske karbohydrater over en periode blir jeg veldig sliten og trøtt konstant. Og sjokolade gjør ikke formen min noe bedre, snarere tvert i mot, noe som har ført til at jeg omtrent ikke spiser sjokolade lengre. Merker stor forskjell på kveldene på helg når jeg ikke spiser sjokolade kontra når jeg spiser sjokolade. For meg har mat veldig mye å si, og jeg tror karbohydrater fra brød, pasta, ris ect. gjør meg trøttere. Jeg er fremdeles ikke på topp igjen, og i perioder detter jeg tilbake til det dårlige kostholdet (gjerne i forbindelse med at noe stresser meg i forhold til den livskrisen jeg har opplevd), jeg jobber fremdeles med å få kostholdet optimalisert. Men jeg merker det at i de periodene jeg har et godt kosthold, i forhold til hva kroppen min trenger, så energien på ganske på topp igjen. Men det betyr ikke at dette nødvendigvis gjelder deg også, men det er smart å prøve å forbedre kostholdet ditt og se om det kan hjelpe deg også. Anonymkode: ef0ef...7f7 Jeg er nok nødt til å ta grep nå jeg også. Jeg må i hvert fall prøve og se om det utgjør noen forskjell, i stedet for å fortsette på denne måten. Det blir jo en ond sirkel med tretthet, problemer og dårlig kosthold som du sier. Har spist sunt i dag, og skal prøve å fortsette å være bevisst på hva kroppen faktisk trenger fremover. Jo mer usunt jeg spiser, jo mer usunt vil jeg ha.. Anonymkode: 05f4b...c5b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå