Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Jeg oppdaget en kul i bryset for et par måneder tilbake, dro til legen og fikk beskjed om at det mest sannsynligvis ikke var noe skummelt, og jeg skulle følge med den. Etter en månedes tid merket jeg at kulen fortsatt var samme størrelse og ønsket en videre henvisning. Fikk deretter time til ultralyd av bryst et par uker etterpå. Når jeg kom til timen sa legen på klinkken at dette var helt klart en kul, og hun ville ta biopsi umiddelbart. Sitter nå igjen med en veldig uggen følelse, og er livredd for at det kan være brystkreft. Jeg er bare i begynnelsen av 20-årene, så er klar over at kreft er relativt usannsynlig, men syns legen på ultralyden virket bekymret. Lurer på om det er noen andre her som har tatt biopsi av bryset, og om dere vet om de gjør det mer for å være helt safe, eller kun i tilfeller hvor de tenker det er sannsynlig at det er kreft?

Endret av under
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av molline
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, under skrev:

Hei, 

Jeg oppdaget en kul i bryset for et par måneder tilbake, dro til legen og fikk beskjed om at det ikke var grunn til videre henvisning, da det høyst sannsynlig var en kjertel. Etter en månedes tid merket jeg at kulen fortsatt var samme størrelse og ønsket en videre henvisning. Fikk deretter time til ultralyd av bryst et par uker etterpå. Når jeg kom til timen sa legen på klinkken at dette var helt klart en kul, og hun ville ta biopsi umiddelbart. Sitter nå igjen med en veldig uggen følelse, og er livredd for at det kan være brystkreft. Jeg er bare i begynnelsen av 20-årene, så er klar over at kreft er relativt usannsynlig, men syns legen på ultralyden virket bekymret. Må også si at det er veldig merkelig at min fastlege ikke ville henvise meg i begynnelsen, da den andre legen kun kjente på kulen og kunne bekrefte med engang at dette var bekymringsverdig. Lurer på om det er noen andre her som har tatt biopsi av bryset, og om dere vet om de gjør det mer for å være helt safe, eller kun i tilfeller hvor de tenker det er sannsynlig at det er kreft?

Gjøres rutinemessig. Går,ut i fra at du har tatt en fnack/fnakk? Ennstor sprøyte der spissen ble satt inn utenfra i kule og litt materiale fra kulen ble sugd opp i sprøyten før materialet fra kulen blir sprøytet ut på et objektglass? 

Da ser de på om det er kreftceller i materialet de har tatt ut. Når de vet svaret på dette, avgjør de videre tiltak.  Sannsynligheten for at det er noe kreft er liten på grunn av din alder, men det kan jo aldri utelukkes. Hvorfor legen har gjort som han gjorde er vanskelig for andre enn legen selv å svare på. 

Når de finner noe på ultralyd og flere har konstantert at der er noe unormalt er det klart bekymringsfullt uansett hvem som ligger på benken. 

Anonymkode: 59e77...8d6

Skrevet
1 minutt siden, under skrev:

GHei, 

Jeg oppdaget en kul i bryset for et par måneder tilbake, dro til legen og fikk beskjed om at det ikke var grunn til videre henvisning, da det høyst sannsynlig var en kjertel. Etter en månedes tid merket jeg at kulen fortsatt var samme størrelse og ønsket en videre henvisning. Fikk deretter time til ultralyd av bryst et par uker etterpå. Når jeg kom til timen sa legen der med engang, dette er helt klart en kul, og ville ta biopsi umiddelbart. Sitter nå igjen med en veldig uggen følelse, og er livredd for at det kan være brystkreft. Jeg er bare i begynnelsen av 20-årene, så er klar over at kreft er relativt usannsynlig, men syns legen på ultralyden virket bekymret. Må også si at det er veldig merkelig at min fastlege ikke ville henvise meg i begynnelsen, da den andre legen kun kjente på kulen og kunne bekrefte med engang at dette var bekymringsverdig. Lurer på om det er noen andre her som har tatt biopsi av bryset, og om dere vet om de gjør det mer for å være helt safe, eller kun i tilfeller hvor de tenker det er sannsynlig at det er kreft?

Heisann! Jeg er 36 og hadde brystkreft i 2014! Først og fremst vil jeg si at du kan nok ta det helt med ro, i de aller fleste tilfeller er det ikke kreft, men likevel viktig og få det avkreftet! Biopsi gjør ikke vondt, bare litt ubehagelig. Biopsi er for og avkrefte og være safe for de tar ingen sjangser. Ultralyd gir i enkelte tilfeller ikke et helt klart bilde på hva det er, derfor må de være på den sikre siden og det er kun biopsi som kan gi et 100% sikkert svar. Og det er jo en bra ting! Kjenner mange som har tatt biopsi og det var ingenting. Prøv og roe ned😊 klem til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også kul i brystet og tok biopsi når jeg var 20.

Helt rutine å sjekke når man finner kul.
Biopsi er litt ubehagelig men ikke særlig vondt.

Slapp av! Husker selv hvor bekymret jeg var men var glad når det var over.

Anonymkode: 9fd94...d53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok biopsi på høsten 2014 og fjernet kulen på våren 2015 og er selv i begynnelsen av 20-årene. Ble henvist av lege til ultralyd og biopsi ettersom kulen min vokste veldig raskt og gjorde ikke vondt å ta på. Det tok lang tid før jeg fikk komme inn til time for biopsi, og de månedene var helt forferdelige. Det viste seg likevel at det ikke var grunn til bekymring da kulen kun var en fibroadenom. Jeg ønsket selv å fjerne kulen ettersom den var blitt såpass stor og ikke viste noen tegn til å slutte å vokse. 

Biopsi var absolutt ikke vondt, jeg fikk lokalbedøvelse først sliik at jeg faktisk ikke kjente noe smerte. Jeg tok først ultralyd, men den kunne ikke si noe om kulen var godartet eller ikke, derfor tok de også biopsi. 

Jeg syntes du skal prøve å la være å bekymre deg, men jeg kjenner følelsen du har. 

Lykke til :)

Anonymkode: 50b0c...300

AnonymBruker
Skrevet

Biopsi er rutine. Prøv å ikke bekymre deg, og vær glad for at de tar det på alvor, selv om du er så ung. Jeg tok mammografi, ultralyd og biopsi, da jeg fant en kul for noen år siden. Stikket var litt ekkelt, men de kikket på vevet med en gang og sa at det ikke så farlig ut, så det var en lettelse å få det gjort. :)

Anonymkode: 7b4bd...848

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Sh999 skrev:

Heisann! Jeg er 36 og hadde brystkreft i 2014! Først og fremst vil jeg si at du kan nok ta det helt med ro, i de aller fleste tilfeller er det ikke kreft, men likevel viktig og få det avkreftet! Biopsi gjør ikke vondt, bare litt ubehagelig. Biopsi er for og avkrefte og være safe for de tar ingen sjangser. Ultralyd gir i enkelte tilfeller ikke et helt klart bilde på hva det er, derfor må de være på den sikre siden og det er kun biopsi som kan gi et 100% sikkert svar. Og det er jo en bra ting! Kjenner mange som har tatt biopsi og det var ingenting. Prøv og roe ned😊 klem til deg.

Biopsi gir ikke 100 % sikkert svar. Men svaret har høy sikkerhet. Det er bare når vev blir fjernet og undersøktmimsin helhet man med 100 % sikkerhet kan si hva det inneholder etter mikroskopering. 

Skrevet

Jeg hadde kul i brystet da jeg var ca 22, ble henvist direkte til ultralyd på sykehuset. Fikk time sånn 2-3 dager etter at jeg hadde vært hos fastlegen, så det gikk veldig fort. Ultralyden så egentlig fin ut, ut fra bildene mistenkte de fibroadenom (godartet, null stress), men de ville ta biopsi for å være sikker. Biopsien ble gjort ved å sette lokalbedøvelse, så legge et lite snitt i huden og så ta biopsi med en slags "biopsipistol". Det gjorde absolutt ikke vondt, og legen viste meg på forhånd det høye smellet "biopsipistolen" lager sånn at jeg ikke skulle bli skremt. Egentlig en ålreit opplevelse :) 

Biopsiene viste forresten fibroadenom. Har senere fått vite at ALLE kvinnene i slekten min får masse fibroadenomer xD 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Biopsi gir ikke 100 % sikkert svar. Men svaret har høy sikkerhet. Det er bare når vev blir fjernet og undersøktmimsin helhet man med 100 % sikkerhet kan si hva det inneholder etter mikroskopering. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det det biopsi er da? At de tar ut en vevsbit og sender den til analyse? Du får ikke sikrere svar enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har også en kul i brystet, tok biopsi av den i januar og fikk svar noen dager etterpå. Ventetiden er helt forferdelig, sleit med og holde tårene tilbake mens jeg satt på venterommet for å få svar på biopsien. Var helt sikker på at det var kreft jeg hadde. Det hadde jeg helsigvis ikke, det var en helt uskyldig kul. Kulen de fant hos meg var en annen enn jeg hadde kjent selv og det er jo klart man får litt panikk og føler på alvoret når de starter med "inngrep" osv. Jeg er bare 28 selv. 

Sannsyligvis går dette veldig bra :) og hvis ikke så er du jo heldig at kulen er oppdaget og at du kan få behandlig! 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 3d284...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...