Gå til innhold

Hvor vanskelig er sykepleien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 24 og har ikke gått på skolen på fem år. Vurderer å bli sykepleier. Hvor vanskelig er sykepleien? Er det slik at det kan være vanskelig å jobbe ved siden av studiene eller bør det gå greit? Jeg har adhd og har aldri vært skoleflink, men jeg ble heller ikke utredet eller medisinert før jeg var ferdig med skolen..  Er det vanskelig å komme inn på høgskolen i Vestfold? Er ikke aktuelt å flytte.. 

Vil gjerne vite alt som er verdt å vite :)  

Anonymkode: 890c7...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleien er overhodet ikke vanskelig. Det er ikke uten grunn at så mange skolesvake mennesker tar sykepleien. Medikamentregningen er barneskolematte og utdanningen har mye praksis. Du klarer sykepleien uten problemer.

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleien er overhodet ikke vanskelig. Det er ikke uten grunn at så mange skolesvake mennesker tar sykepleien. Medikamentregningen er barneskolematte og utdanningen har mye praksis. Du klarer sykepleien uten problemer.

Anonymkode: 15420...749

Når tok du utdanningen?

 

Anonymkode: 7beb6...ff0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når tok du utdanningen?

 

Ferdig for et par år siden.

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye du intresserer deg for faget. Det er mye jobb å bli en god sykpleier. Jeg jobber ved siden av på sykehjem for å lære mer, og det går veldig fint.

Anonymkode: 35e77...eef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleien er en krevende utdanning (og ikke kom med at jeg ikke vet). Var ferdig utdannet sykepleier i 1982. Medikamentregning er absolut ikke lett, og nøyaktighet kreves men også dobbeltsjekkes. Dessuten er ikke sykepleierutdanning bare medikamnetregning, men også en masse annet innen anatomi, fysiologi, lovgivning og mye mer.

Anonymkode: 7beb6...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve pensum er ikke veldig vanskelig, og det er ikke av de vanskeligste studiene som er. Jeg har ikke gått sykepleie selv, men flere venninner og søsken har studert/studerer sykepleie. At mange sliter med medikanentregning er uforståelig. Det er mengdematte, og kan omtrent telles frem til. Så hvis du har hørt mye fælt om dette faget, ta det med en klype salt!

Det som er vanskelig med sykepleien er all praksis. Dette kan være tøft, både fysisk og psykisk. Du får ikke fri fra innleveringer selv om du er i praksis. På noen skoler er det heller ingen sammenheng mellom hvilken avdeling du har praksis i, og hva du har eksamen i etter praksistiden. Det vil si, du kan ha 8 uker praksis på hjerteavdelingen, men allikevel ha eksamen i generell medisinsksykepleie.

Anonymkode: a3248...60a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleien er en krevende utdanning (og ikke kom med at jeg ikke vet). Var ferdig utdannet sykepleier i 1982. Medikamentregning er absolut ikke lett, og nøyaktighet kreves men også dobbeltsjekkes. Dessuten er ikke sykepleierutdanning bare medikamnetregning, men også en masse annet innen anatomi, fysiologi, lovgivning og mye mer.

Tull.

Det er ikke en krevende utdanning, er man noenlunde oppegående kan man sove seg gjennom det meste. Praksis er kun vanskelig for de som aldri har vært i jobb før, ikke fordi det er så krevende i seg selv, men fordi det for mange er første gang de jobber vakter med normal lengde osv.

Jeg ser ikke poenget i  hausse opp sykepleien når det ikke er en veldig vanskelig utdanning. Det er, som jeg har nevnt før, en utdanning mange skolesvake kommer seg fint gjennom. Man går ikke særlig dypt i verken anatomi, fysiologi eller lovverk.

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sykepleien nå (ved NTNU), og synes det er middels hardt. Min erfaring er at de som slutter underveis i studiet gjerne gjør det fordi de har endret mening ang. yrkesvalg eller på grunn av personlige problemer som går ut over studiene. Ikke fordi studiene i seg selv er for vanskelige. Synes du skal søke hvis det er noe du kunne tenke deg å bli :)

Anonymkode: 7e027...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleien er overhodet ikke vanskelig. Det er ikke uten grunn at så mange skolesvake mennesker tar sykepleien. Medikamentregningen er barneskolematte og utdanningen har mye praksis. Du klarer sykepleien uten problemer.

Anonymkode: 15420...749

Så du er skolesak? 

Anonymkode: fe063...038

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er skolesak? 

 

Tja, kanskje? Jeg sov meg gjennom videregående også, men tok sykepleien med folk som knapt klarte å stå i mange fag. De klarte alle sykepleien.

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull.

Det er ikke en krevende utdanning, er man noenlunde oppegående kan man sove seg gjennom det meste. Praksis er kun vanskelig for de som aldri har vært i jobb før, ikke fordi det er så krevende i seg selv, men fordi det for mange er første gang de jobber vakter med normal lengde osv.

Jeg ser ikke poenget i  hausse opp sykepleien når det ikke er en veldig vanskelig utdanning. Det er, som jeg har nevnt før, en utdanning mange skolesvake kommer seg fint gjennom. Man går ikke særlig dypt i verken anatomi, fysiologi eller lovverk.

Anonymkode: 15420...749

Elaborate? Er du sykepleier eller er du ikke. Om du er under utdanning så snakk ikke så høyt. Virkeligheten er en annen og folk er forskjellige, bortsett fra deg.

Anonymkode: 7beb6...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleien er som barnehagelærerutdannelsen faglig lett. Du blir så og si leid i hånda gjennom den faglige biten. Praksis er mer krevende fordi du kan være skoleflink som bare det men du må greie å jobbe med og for mennesker og tørre å gi av deg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elaborate? Er du sykepleier eller er du ikke. Om du er under utdanning så snakk ikke så høyt. Virkeligheten er en annen og folk er forskjellige, bortsett fra deg.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange er så hårsåre angående sykepleierutdanningen?

Det er ikke en krevende eller vanskelig bachelor uansett hvordan vrir eller vender på det. 

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvilken skole du går og hvordan lærere/sensorer og veiledere du får! Noen skoler har høyere krav, de pirker og kritiserer til de får det de mener er perfekt. Noen veiledere du møter ut er praksis er uhorvelige strenge, og mener at alt du gjør skal være mer perfekt enn det de selv gjør til og med. De kan pirke på absolutt alt selv det som har med personligheten din å gjøre. Selv om du leverer en god oppgave kan den sensor være utrolig pirkete, vri og vende på det du sier for å få deg til å tenke og måtte forsvare deg selv. Så man kan ikke sove seg igjennom studiet, hvis noen påstår det så har de vært utrolig heldige og så er de da egentlig ikke egnet i yrket for da viser de at de har dårlige holdninger.

Du skal og kunne det du lærer. Aanatomi, sykdomslære, mikrobiologi, patologi, hygiene, kostholdslære, praktiske prosedyrer osv osv.. Så man må legge inn en innsats, men det er fult gjennomførbart bare man vil. Medikamantregningen er ikke vanskelig, men det som er ille med den er at man er så redd for å gjøre feil, for har man en liten feil så stryker man, stryker man flere ganger får man ikke gå vider i studiet. Så det at mange har feil er stress, ikke forde de er dumme og ikke klarer matte.

Vi hadde en hjemmeeksamen, praksis og sykdomslære eksamen samtidig, husker det som en hektisk periode. Hos oss så var sykdomslære den største eksamen og den de fleste ville ha god karakter på. Etter den perioden var det mulighet for å senke skuldrene litt igjen før neste runde. Så fult kjør er det ikke konstant, man får tid til å hente seg litt inn igjen. Det er og et veldig morsomt studie, spennende, lærerikt på mange plan. Vil du bli sykepleier så kjør på, du klarer det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar.

Dere som er sykepleiere, står og går dere mye? Eller kan man jobbe som sykepleier og sitte mye av dagen? Jeg har litt problemer med hoftene så de gjør vondt hvis jeg går en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 890c7...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, melatonin skrev:

Selv om du leverer en god oppgave kan den sensor være utrolig pirkete, vri og vende på det du sier for å få deg til å tenke og måtte forsvare deg selv. Så man kan ikke sove seg igjennom studiet, hvis noen påstår det så har de vært utrolig heldige og så er de da egentlig ikke egnet i yrket for da viser de at de har dårlige holdninger.

Jo, hvis man klarte videregående uten større problemer kan man fint sove seg gjennom sykepleien. Det er en enkel bachelor som mange skolesvake tar. Den er ikke vanskelig.

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, melatonin skrev:

Så det at mange har feil er stress, ikke forde de er dumme og ikke klarer matte.

Uenig. Medikamentregning er en utrolig enkel eksamen og det er bare fint at man kun har tre forsøk. 

Uansett er det jo legen som ordinerer medisiner, ikke sykepleieren. :)

Anonymkode: 15420...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiestudiet er ikke vanskelig, nei. Dersom du har problemer med å stå og gå en hel dag ville jeg dog utdannet meg til noe annet, da sykepleieryrket slett ikke en noen stillesittende jobb. 

Anonymkode: edb38...af4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...