Gå til innhold

Når begynner barnet med sko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et hun der hysteriske tante som peker på og "veileder" tantebarnets foreldre/besteforeldre i/på hvordan de kan gjøre ting annerledes.

det er jo NÅ vi legger grunnlaget for barnets fremtid og våre feil kan jo få følger for fremtiden.

Likevel så føler jeg at jeg snakker litt til døve ører.. "Dette er vel bra nok" sa de om bilstolen de fikk gratis på finn med knekt isopor 😡

Mhm, sa jeg og bestilte både spedbarnstolen og nå småbarnsstolen til de så den lille skal være trygg.

men så kommer vi til sko da, jeg har ingen kompetanse på område annet enn det jeg har lest og hørt rundt forbi.

så da lurer jeg på: Skal barn ha sko FØR de kan gå?

mener å ha lest at de IKKE skal bruke det før, men mulig jeg tar feil, derfor spør jeg her så jeg ikke irettesetter de for noe de gjør riktig :P 

barnet bruker nemlig sko nå før h*n kan gå...

Anonymkode: 29742...f05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg ikke på noen som helst måte påberope meg ekspertise på området, men er det skadelig for barnet å ha på sko selv om han eller hun ikke kan gå enda? 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Når barn går mer enn de kryper, er det på tide å begynne å bruke sko, var beskjeden vi fikk fra fysioterapeuten. 

Anonymkode: 399e0...975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sirah skrev:

Nå skal jeg ikke på noen som helst måte påberope meg ekspertise på området, men er det skadelig for barnet å ha på sko selv om han eller hun ikke kan gå enda? 🙄

Etter det jeg har skjønt kan det blant annet skade fotstillingen.  

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter det jeg har skjønt kan det blant annet skade fotstillingen.  

Ok, jeg har aldri før vært borte i problemstillingen, derfor jeg spør.

AnonymBruker
Skrevet

Sko til babyer er gjerne sånne "pyntesko", jeg kan ikke helt se hvordan det skal ødelegge fotstillingen siden barnet ikke går? Hvis ikke ungen har de på hele sin våkne tid, men på beina når han/hun sitter i vogna på trilletur eller krabber rundt i sandkassa eller hagen, er det sikkert ikke noe problem. Virker som du er ganske så opptatt av å ta disse foreldrene i feil? Sko tror jeg ikke er farlig, hvis ikke de er åpenbart for trange, stive, små.

Anonymkode: 383b8...d8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sko til babyer er gjerne sånne "pyntesko", jeg kan ikke helt se hvordan det skal ødelegge fotstillingen siden barnet ikke går? Hvis ikke ungen har de på hele sin våkne tid, men på beina når han/hun sitter i vogna på trilletur eller krabber rundt i sandkassa eller hagen, er det sikkert ikke noe problem. Virker som du er ganske så opptatt av å ta disse foreldrene i feil? Sko tror jeg ikke er farlig, hvis ikke de er åpenbart for trange, stive, små.

Babyers føtter er formbare. Det SKAL IKKE BRUKES. Du kan bruke skinntøfler eller vanlige, myke tøfler med myk såle. 

Du kan ikke diskutere deg til at det er greit når LEGER og HELSESØSTRE kan bevise at det ikke er greit. 

Anonymkode: c718b...740

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyers føtter er formbare. Det SKAL IKKE BRUKES. Du kan bruke skinntøfler eller vanlige, myke tøfler med myk såle. 

Du kan ikke diskutere deg til at det er greit når LEGER og HELSESØSTRE kan bevise at det ikke er greit. 

Jeg ser for meg store, myke sko type skinntøfler når vi snakker om sko til babyer, eller sånne silkeaktige som passer til penkjoler eller lignende. For mitt barn begynte å gå da hun var 9 måneder, og da var gode, anbefalte førstegangssko vanskelige å få tak i først, i den lille størrelsen. Vi fant det til slutt, og sjekket nøye at det var slike man skulle ha når man begynte å GÅ, sånne som var store nok, men ikke for store, ga riktig støtte men ikke var for stive osv. Derfor vet jeg at det er mye babysko ute på markedet, men de er stort sett myke type tøfler. Det er vanskelig å gi denne tanten medhold i at dette barnet helt sikkert har sko som vil skade fotstillingen, når vi ikke vet hva slags sko den lille har på føttene og hvor ofte/mye.

Barn SKAL ikke ha sko før de kan gå, men har de det, tror jeg det er best at foreldrene ikke irrettesettes, de kan få gode råd og tips, så avgjør de selv. Sånne gymsokker er fine til barn som ikke går, det kan du jo tipse dem om.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg store, myke sko type skinntøfler når vi snakker om sko til babyer, eller sånne silkeaktige som passer til penkjoler eller lignende. For mitt barn begynte å gå da hun var 9 måneder, og da var gode, anbefalte førstegangssko vanskelige å få tak i først, i den lille størrelsen. Vi fant det til slutt, og sjekket nøye at det var slike man skulle ha når man begynte å GÅ, sånne som var store nok, men ikke for store, ga riktig støtte men ikke var for stive osv. Derfor vet jeg at det er mye babysko ute på markedet, men de er stort sett myke type tøfler. Det er vanskelig å gi denne tanten medhold i at dette barnet helt sikkert har sko som vil skade fotstillingen, når vi ikke vet hva slags sko den lille har på føttene og hvor ofte/mye.

Barn SKAL ikke ha sko før de kan gå, men har de det, tror jeg det er best at foreldrene ikke irrettesettes, de kan få gode råd og tips, så avgjør de selv. Sånne gymsokker er fine til barn som ikke går, det kan du jo tipse dem om.

Jeg går ikke bort til fremmede og kjefter på dem hvis babyen har på sko, for de gjør antakeligvis mange feil på andre områder også når de ikke har fått med seg noe så enkelt og utbredt info som det at babyer ikke skal ha fast såle. Da skurrer det på de fleste andre områder og, og det er ikke noe man bare kan ta tak i der og da. Men er det noen jeg kjenner, sier jeg ifra. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet med sko da hun lærte å gå. Før det hadde vi tøfler med semsket skinn såle. Brukte de litt når det ble gulvkaldt, men helst ikke så mye. Små barn skal gå barfot så mye som mulig hørte jeg, og det å bruke sko for å venne de til følelsen skal de ikke. (Huff, ja jeg spurte for jeg hadde heller ikke så mye peiling.....) Nå kan hun gå ordentlig og bruker som oftest sko ute, men syns også det er veldig gøy å løpe barfot i gresset.

Anonymkode: d1a05...137

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det snakk om vanlige "tunge" brukte sko, derfor jeg reagerer på det..

og tror meg det er MYE der jeg gjerne skulle sagt i fra om men jeg kan jo ikke ta de på alt jeg mener er galt.

Men føttene skal vi bruke hele livet og kan man unngå og ødelegge de før 2 års alderen så føler jeg det som min plikt å si i fra om at dette synes jeg ikke er greit! 

Synes ikke det er noe gøy å måtte irettesette unge voksne folk, heller godt voksne folk som har oppdratt egne barn (besteforeldrene) men når de gjør ting som barnet kan ta skade av så sier jeg i fra.

Gjest asdas123
Skrevet

Skoposer når de leker ute frem til de går ordentlig :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det snakk om vanlige "tunge" brukte sko, derfor jeg reagerer på det..

og tror meg det er MYE der jeg gjerne skulle sagt i fra om men jeg kan jo ikke ta de på alt jeg mener er galt.

Men føttene skal vi bruke hele livet og kan man unngå og ødelegge de før 2 års alderen så føler jeg det som min plikt å si i fra om at dette synes jeg ikke er greit! 

Synes ikke det er noe gøy å måtte irettesette unge voksne folk, heller godt voksne folk som har oppdratt egne barn (besteforeldrene) men når de gjør ting som barnet kan ta skade av så sier jeg i fra.

Ts, jeg tror du må passe deg litt, så du ikke ender opp med å bli et irritasjonsmoment! I værste fall ender du i konflikt med foreldrene til barnet om du skal pirke og irettesette hele tiden, og de kan velge å ikke la deg treffe barnet, så pass iaf på hvordan du ordlegger deg... 

Anonymkode: be89d...e54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg tror du må passe deg litt, så du ikke ender opp med å bli et irritasjonsmoment! I værste fall ender du i konflikt med foreldrene til barnet om du skal pirke og irettesette hele tiden, og de kan velge å ikke la deg treffe barnet, så pass iaf på hvordan du ordlegger deg... 

Jo takk for advarsel, men som jeg skriver velger jeg mine kamper der med omhu. Regner med at hvis de hadde kommet frem til å nekte meg å treffe barnet kan det og være fordi jeg traff et ømt punkt. 

dessuten vet de utmerket godt at jeg sier i fra. Til dags dato er det meg de ber om råd og veiledning av til tross for at jeg aldri har hatt egne barn og de vet at jeg har sterke meninger ;) 

mitt største problem ifh til sko er besteforeldrene som ikke er oppdatert og sier "når dere var små...." "Dere har ikke tatt skade av det" osv. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo takk for advarsel, men som jeg skriver velger jeg mine kamper der med omhu. Regner med at hvis de hadde kommet frem til å nekte meg å treffe barnet kan det og være fordi jeg traff et ømt punkt. 

dessuten vet de utmerket godt at jeg sier i fra. Til dags dato er det meg de ber om råd og veiledning av til tross for at jeg aldri har hatt egne barn og de vet at jeg har sterke meninger ;) 

mitt største problem ifh til sko er besteforeldrene som ikke er oppdatert og sier "når dere var små...." "Dere har ikke tatt skade av det" osv. 

🙄

Anonymkode: b8af7...68b

• Liker 2
Skrevet

Pass dine egne saker og vær en kul tante fremfor å finne feil hos andre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, minister-mio skrev:

Virker som det kanskje er flere her som føler seg truffet av innlegget.. 

Er ikke barnas beste det som bør være i fokus fremfor å tråkke på foreldrene/besteforeldrene sine tær?

Virker som mange glemmer det.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som det kanskje er flere her som føler seg truffet av innlegget.. 

Er ikke barnas beste det som bør være i fokus fremfor å tråkke på foreldrene/besteforeldrene sine tær?

Virker som mange glemmer det.

Absolutt ikke truffet av innlegget ditt, men hadde jeg oppført meg som deg ovenfor min bror og avigerinne, er jeg ganske sikker på at de ville klikket på meg etterhvert! Det er slitsomt nok å være foreldre til små barn, og da trenger man støtte, ikke ei hakkehøne som irettesetter hele tiden!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...