Alja Skrevet 9. juni 2016 #1 Del Skrevet 9. juni 2016 Vel, jeg er bileier for første gang og planlegger å ta godt vare på den. Jeg har et aldri så lite problem når jeg vasker den utvendig. Når den kommer i sola er det masse masse små prikker/skjolder. Meget ulekkert. Tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 9. juni 2016 #2 Del Skrevet 9. juni 2016 Det kan være at den er "bleket" av sola, eller det er noe som har påvirket lakken. Sleit selv med en rød bil jeg hadde for mange år siden, den så ikke ut på taket uansett hvor jeg polerte og vaska. Nedover sidene var den helt fin.(Var ikke metallic) Det du kan prøve på er å få den polert, eller du gjør det selv. Bruk gjerne rubbing først, dobbel jobb men blir den bra da er det vel verdt jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 10. juni 2016 #3 Del Skrevet 10. juni 2016 (endret) Kan du beskrive prikkene/skjoldene litt bedre? Er det sorte prikker? Ser det ut som rustprikker? Når du vasker den selv utvendig, står du i solen og lar såpen tørke? Det er en sannsynlig årsak. Husk at du også må skylle godt av med vann etter vasken for å fjerne såperester som ligger og gjemmer seg i sprekker og lignende. Tips er vanskelig å gi når man ikke vet hva prikkene er. Det beste hadde kanskje vært å laste opp et bilde Endret 10. juni 2016 av jomann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 10. juni 2016 #4 Del Skrevet 10. juni 2016 Årsaken er mest sannsynlig at du ikke har på deg riktig bekledning når du vasker bilen. Du må ha på deg den minste shortsen du eier (hotpants, bikinitruse, string kan også godtas). Push-up BH, evt en hvit t-skjorte uten BH. Det er også viktig at du bruker din egen nakne hud mot bilen - dette motvirker skjolder på høyt nivå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Del Skrevet 10. juni 2016 Det første jeg tenkte på, var at det muligens er behov for litt grunnarbeid her, slik at vedlikeholdet blir lettere etterpå. En omgang med lakkrens, polering og voksing vil medføre at både skitt/lort og vann preller lettere av bilen. Dersom bilen vaskes i solskinn, og såpevannet får tørke før det skylles vekk, så vil det også bli skjoldete, slik også @jomann sier. Dette kan du forebygge ved å såpevaske og skylle av små seksjoner om gangen. Anonymkode: 466e0...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martine-1337 Skrevet 10. juni 2016 #6 Del Skrevet 10. juni 2016 Den 9.6.2016 at 21.00, Alja skrev: Vel, jeg er bileier for første gang og planlegger å ta godt vare på den. Jeg har et aldri så lite problem når jeg vasker den utvendig. Når den kommer i sola er det masse masse små prikker/skjolder. Meget ulekkert. Tips? Vask ikke bilen i børsteautomat. Er bilen møkkete og du bruker høytrykkspyler begynn nede og spyl oppover, ellers vil sand og ulumskheter virke som slipemiddel. Lakkbehandling med flerkomponent midler som autoglym etc. er aldri feil, og bær utføres minst vår og høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #7 Del Skrevet 10. juni 2016 Tusen takk for gode tips dere :-) Det er skjolder der det har ligget vanndråper. Spylte goooooodt av den, men lot den tørke i sola :-( Nå har jeg lært! Skal kjøpe inn diverse greier å ta en skikkelig vask hvor jeg setter av en dag til det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 11. juni 2016 #8 Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) Hvis det er skjolder der det har ligget vanndråper, så er det helt normalt Det kan komme av bl.a. kalk i vannet eller forurensning i luften (for eksempel pollen som det er mye av nå). Det du kan gjøre er å bruke et mikrofiberhåndkle til å tørke bilen etter vask. Det må være et mikrofiberhåndkle laget for å tørke av bil. De som er laget for å vaske huset har en for slipende effekt. Du kan selvsagt bruke de pusseskinnene som selges på bensinstasjonen (NAF bruker det i sine instruksjonsvideoer til media), men det er som å be om riper i lakken. Edit: å tørke bilen med berøring skal naturligvis bare gjøres når bilen er ordentlig ren etter en nøye berøringsvask (med svamp eller mitt). Kosten på selvvasken er ikke en nøyaktig berøringsvask Endret 11. juni 2016 av jomann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 13. juni 2016 Vel, nå har jeg polert hele mannsjiten, og jeg har klart å få poleringsmiddel på listene som ikke vil bort.......... ædde muli?? Hvordan kan jeg få det bort? Nå er listene flekkete hahaha uff altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Del Skrevet 13. juni 2016 20 timer siden, Alja skrev: Vel, nå har jeg polert hele mannsjiten, og jeg har klart å få poleringsmiddel på listene som ikke vil bort.......... ædde muli?? Hvordan kan jeg få det bort? Nå er listene flekkete hahaha uff altså. Her er det, blant mange forslag om isopropanol, kondensfjerner og spesialsvamper, faktisk noen som foreslår å raide konas sminkefjernerservietter. Du er kanskje selvforsynt? Ellers kan det være mange gode tips å hente om bilvask på samme nettside, f.eks. denne guiden. Du kan selv velge om du vil holde deg til det grunnleggende eller trekke det litt lenger. Anonymkode: 967e8...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. juni 2016 #11 Del Skrevet 14. juni 2016 Den 13. juni 2016 at 2.38, Alja skrev: Vel, nå har jeg polert hele mannsjiten, og jeg har klart å få poleringsmiddel på listene som ikke vil bort.......... ædde muli?? Hvordan kan jeg få det bort? Nå er listene flekkete hahaha uff altså. Fuktig svamp kan ta det vekk igjen, om flatene er glatte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Del Skrevet 14. juni 2016 Neste gang bruker du maskeringstape på steder du ikke ønsker å få poleringsmiddel Anonymkode: 89ad9...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå