Gå til innhold

Sy kjole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg kan ingenting om å sy, men vil veldig gjerne lære meg å si kjoler med ermer. Er det noen her som kan hjelpe meg med det? Er det veldig vanskelig? Fins det "perfekt" oppskrift på å lage kjole med ermer? 

Jeg blir glad hvis noen der ute kan hjelpe meg😊 

Anonymkode: d7b6c...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan desverre ikke hjelpe noe særlig, annet enn at det finnes mye fine videoer på Youtube. Ellers så har jeg sett noe som heter "T-Shirt dresses" på Pinterest  Kan jo være et sted å begynne. Tror man bare tegner opp etter en t-skjorte som passer en og tegner mønster etter det. Ellers så finnes det noen bøker for begynnere. Har selv Mari Melilots Syboka med noen versjoner av kjoler. Har desverre ikke forsøkt noen av de, til å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å sy kjole særlig med isatt arm krever at du 1. Har godt mønster, 2. Kan sy etter mønster vet hva du l gjøre for å tilpasse og hvordan du bruker rynketråd m.m. Tror du satser litt høyt i forhold til kunnskapsnivået ditt. 

Anonymkode: 8fee3...18b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du sy kjole med ermer. Hva slags kjole hadde du tenkt deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mønster! Kjøper alltid fra stoff og stil eller liknende. Er lett merket med hva slags stoff som er passende, størrelse, og vanskelighetsgrad.

Elsker de! Lette og tilpasse når man blir litt flinkere.

Men et lite tips, lær deg symaskinen og ha prøvelapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ishus
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sy kjole særlig med isatt arm krever at du 1. Har godt mønster, 2. Kan sy etter mønster vet hva du l gjøre for å tilpasse og hvordan du bruker rynketråd m.m. Tror du satser litt høyt i forhold til kunnskapsnivået ditt. 

Ikke vær så negativ. Det skader vel ikke å prøve? Youtube har flere videoer som viser hvordan man kan gjøre dette enkelt, både fra eksisterende plagg og fra egendesignet mønster. Og det finnes garantert flere blogger som gir tips om hvordan dette kan gjøres best mulig. Det er nok lurt å starte med et enkelt mønster og et velvillig stoff, men det kan både internett og sybutikker hjelpe deg med. Lykke til, hilsen en som har kjøpt fint stoff, men som ikke helt har bestemt seg for hva det skal bli enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Ishus skrev:

Ikke vær så negativ. Det skader vel ikke å prøve? Youtube har flere videoer som viser hvordan man kan gjøre dette enkelt, både fra eksisterende plagg og fra egendesignet mønster. Og det finnes garantert flere blogger som gir tips om hvordan dette kan gjøres best mulig. Det er nok lurt å starte med et enkelt mønster og et velvillig stoff, men det kan både internett og sybutikker hjelpe deg med. Lykke til, hilsen en som har kjøpt fint stoff, men som ikke helt har bestemt seg for hva det skal bli enda

Så visst kan ts prøve. Jeg har sydd mye og vet av erfaring at vellykkede plagg krever det kunnskap,og erfaring for å få brukbare. Stoff og mønster koster en del, så jeg vi faktisk råde ts til å prøve seg på en dukkekjole først, da vet hun litt mer hva hun går til. 

Å si at det har du aldri gjort før og klarer helt sikkert helt fint, er ikke å være ærlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ishus

Sitat: Å si at det har du aldri gjort før og klarer helt sikkert helt fint, er ikke å være ærlig

Det har jeg jo heller ikke sagt. Jeg sa at det ikke skader å prøve. Og det hjelper i alle fall ikke på sygleden når de du spør om råd ikke gir konstruktive tilbakemeldinger. 

Og hvorfor kan du ikke bare gi tips om å prøve med en dukkekjole med en gang i stedet for å være så negativ?

De fleste kan lære å sy, det er bare å prøve! Internett og sybutikker er gull verd og de fleste er bare glade for å hjelpe

Endret av Ishus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg gjorde. Kjøpte et møster på stoff og stil og sydde kjole til julebord. Null erfaring. Fikk masse skryt for den. Selvfølgelig var den ikke perfekt. Sømmene var rette, glidlåsen skjult og fallen jevn, men hadde lagd den i fòr-stoff. Ga uansett blod på tann. 

Jeg ville ikke starta med dukkeklær da de er så små og fiklete. Det beste er egentlig å starte med et skjørt, men nå var det ikke det TS ønsket og motivasjon er en stor del av det å komme igang med sying. 

Er derfor jeg lurte på hva TS hadde sett for seg så det er lettere å gi råd. Stoff og stil har de enkleste mønsterne da de er ferdig klipt i en størrelse og er ganske greie å endre på, men nå kan det hende TS har sett seg ut noe spes. 

Edit: her er forresten en ferdig kalkulator for å regne ut mål til skjørt, hvis noen vil prøve. Man trenger ikke å kjøpe stoff. Er mye tøffe gamle gardiner og sengetøy lengst bak i skapet. 

http://byhandlondon.com/pages/circle-skirt-app

Endret av LittleBabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har du sydd før, og for hvor lenge siden?

Anonymkode: 4f642...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...