Gå til innhold

Hvor hardt trener dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor hardt er det egentlig "vanlig" for mosjonister å trene? Skjønner jo at det kommer an på mål, treningsgrunnlag, treningsfrekvens osv., men hvor hardt trener du, og hvor ofte?

Jeg synes ofte jeg ser så mange som trener skikkelig hardt, både når det gjelder kondisjon og styrketrening. Altså at de tar seg helt ut, puster og peser som bare det, blir skikkelig svett, og legger seg nesten ned på bakken til slutt.

Selv trener jeg aldri hardt, fordi jeg synes treningsgleden faller litt bort da. Liker å glede meg til treningen, og det gjør jeg ikke hvis jeg vet at melkesyre og blodsmak i munnen venter meg. Trener ca. fire ganger i uka, blanding av styrke og kondisjon. Men føler jeg kanskje må kjøre på litt hardere hvis det skal ha noen hensikt? 

Anonymkode: 83472...c54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken hensikt? At du skal bli lei og miste treningsgleden? Hvis du liker å trene slik du gjør nå, så fortsett med det. Kanskje ønsker du å guffe på litt senere, men gleden av aktivitet er uansett det viktigste. For hvem gidder å drive med noe man ikke får noe igjen for?

Så jeg spør, hvilken hensikt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Pinkee skrev:

Hvilken hensikt? At du skal bli lei og miste treningsgleden? Hvis du liker å trene slik du gjør nå, så fortsett med det. Kanskje ønsker du å guffe på litt senere, men gleden av aktivitet er uansett det viktigste. For hvem gidder å drive med noe man ikke får noe igjen for?

Så jeg spør, hvilken hensikt?

Hvilken hensikt, hva da? 

Jeg vet jo at det viktigste er treningsglede, og at det ikke går i lengden hvis man gjør noe man ikke liker. Men jeg forstår da ikke hvorfor vanlige mosjonister holder på å presse seg ihjel når de trener. Men det er mulig det bare er en oppfattelse jeg har, og at det ikke stemmer. Derfor spør jeg: Hvor hardt trener dere, og hvor ofte? Sikter altså til mosjonister, ikke toppidrettsutøvere eller folk som skal være med i konkurranser osv. 

Skrevet

Jeg likte ikke å trene før! Hatet styrke og jogging! Værste jeg viste om! Men så begynte jeg å trene litt og bygget meg srlv opp. Nå jogger jeg i 30—40 minutter i uka ca 2—3 ganger i uke + styrke trening på 20—30 min etter jogging. 

Det blir pusting og pesing men ikke akkurat så mye blodsmak i munnen. For meg er det viktig å like det jeg gjør! Feks om jeg går for å jogge så er det helt greit om jeg går istedenfor om jeg føler det. Fordi vist ikke hadde jeg ikke trent! Må finne din måte å gjøre det på. 

Ig joda det du gjør er kjempe bra! :) kjempe bra å glede seg til trening! Fortsett sånn. Det kan gjøre at du faktisk får bedre kondis og styrke etterhvert! :) synes det du sier du gjør høres kjempe bra ut. 

Har prøvd meg på å presse meg for mye og da endte det med en periode der jeg ikke trente. Fortsett å ha det gøy sier no jeg :D 

• Liker 2
Skrevet

Trener ca. annenhver dag 😊 Trappeløp en gang i uka og joggeturer som avsluttes med 15 min med styrkeøkt 😉 Har fokus på glede og ikke trene for hardt, tror heller ikke det er bra for hjertet og kroppen å slite seg ut 😉 

• Liker 1
Skrevet

Jogger eller løper ca 45-60 minutter fem-seks ganger i uka, og trener styrke tre ganger i uka. Jeg liker å bli andpusten og helt utslitt, det gir meg energi og gjør meg i godt humør. Det viktigste er at du trives med treningen, - ikke om du får blodsmak i munnen eller ikke. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, skje skrev:

Jogger eller løper ca 45-60 minutter fem-seks ganger i uka, og trener styrke tre ganger i uka. Jeg liker å bli andpusten og helt utslitt, det gir meg energi og gjør meg i godt humør. Det viktigste er at du trives med treningen, - ikke om du får blodsmak i munnen eller ikke. :) 

Hjelp, da rekker du jo ikke annet enn å trene? Hvordan får du restituert deg nok? 

Skrevet

Styrke 2-3 ganger I uka I 60min så strekkøvelser etterpå I 15-30min

Jogger sjeldent men går turer eller sykler når det er ok vær.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp, da rekker du jo ikke annet enn å trene? Hvordan får du restituert deg nok? 

Jeg er flink til å lytte til kroppen og roer ned om jeg kjenner at det blir for mye, eller om det er andre store påkjenninger i livet. Men jevnt over er det dét jeg skrev som fungerer best. :) 

• Liker 1
Skrevet

For å være ærlig så hater jeg trening. Jeg elsker å spille fotball,volleyball,bandy,badminton og andre sport. Når jeg er på treningsstudio så vil jeg bare fort inn og fort ut! Har deilig musikk som får tiden til å gå fortere, shaker rumpa mi og danser når ingen ser meg :P  Går mye i kondisjontrening, jeg kan fint jogge 1-2 timer men jeg foretrekker å kjøre hardt og brutalt i 30-45min. Mye intervaller der jeg svetter og pusher meg selv mer enn jeg trenger, men det føles så innmari DEILIG å gå ut av treningsstudioen hver gang!

Why? For jeg har en stor lidenskap for mat og det er deilig å kunne spise hva man vil og holde vekten i sjakk! Trener kun 3 ganger i uken men disse øktene er hardcore. Så jeg gjør jo no jeg ikke liker men lidenskapen for mat og matlaging er så viktig for meg at jeg er villig til å gjøre no kjedelig :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hardt! Er der for å trene og ikke no annet. Liker å være utslitt og føle at jeg har gjort en reell instats

Anonymkode: cdf1f...6e1

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hensikt, hva da? 

Jeg vet jo at det viktigste er treningsglede, og at det ikke går i lengden hvis man gjør noe man ikke liker. Men jeg forstår da ikke hvorfor vanlige mosjonister holder på å presse seg ihjel når de trener. Men det er mulig det bare er en oppfattelse jeg har, og at det ikke stemmer. Derfor spør jeg: Hvor hardt trener dere, og hvor ofte? Sikter altså til mosjonister, ikke toppidrettsutøvere eller folk som skal være med i konkurranser osv. 

Folk som presser seg på trening, gjør det fordi det er det som gir dem treningsglede. Vanligvis så presser jeg meg på trening, fordi det gir meg mestringsfølelse og glede, men noen ganger, så tar jeg det rolig og bare trener. 

Skrevet

Jeg løfter i 1 time og 15 minutter, så har jeg cardio (hoppetau, boksing, løping, jumping Jacks ) i 20 minutter. Dette gjøres 6 dager i uken.

Jeg har selvfølgelig unntaksdager der jeg enten trener mer eller mindre. Dette fordi jeg har 2 barn og jobber 5-skift så det er ikke alltid tid til å stikke på gymmet.

Skrevet

Jeg kjører på så hardt at jeg omtrent ikke klarer å bruke muskulaturen jeg har trent etterpå. Jeg synes det er morsomt fordi jeg da ser raske resultater av treningen, og så liker jeg følelsen av verken muskler etter gjennomført trening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener ikke så veldig hardt. Har med barn på barnepass, så jeg trener bare en time. 30 min kardio og deretter styrke. Blir veldig svett og andpusten av løpingen, men selve styrketreningen er nå så som så. Varierer mellom noen ulike øvelser. Bruker kun apparat og ikke frivekter. Men koser meg og tenker jeg kan gjøre noe mer ut av det etter hvert / hvis jeg vil. 

Men for all del. Jeg trener hardt i den forstand at jeg sliter meg ut, men ikke på blodsmak-nivå. Og er ingen superatlet. Tenker jeg representerer et gjennomsnitt på treningssenteret jeg tilhører. Er sånn passe trent. Slank, musklene synes når jeg "gjør noe", og jeg kan løpe en time sammenhengende. Helt normalt ok form. Trening for meg er først og fremst en hobby og noe jeg gjør for å ha god helse, men kanskje jeg etter hvert setter meg andre mål mtp løping og/eller styrke. 

Anonymkode: ea095...318

• Liker 1
Skrevet

Trener hardt og gir jernet hver gang jeg trener, men så liker jeg å pushe meg selv og bli sliten. Trener mest xfit, så der er lagt opp til at man skal gi alt man har. Ingen ser rart på en om det blir pesing, stønning og andre rare lyder (som jeg flere ganger har opplevd andre steder). En sjelden gang jogger jeg og da liker jeg best intervaller eller så kjeder jeg meg halvt ihjel. Yoga er vel det eneste "rolige" jeg driver med litt sporadisk. Men gir også her jernet. Hvorfor; fordi jeg kjeder meg om treningen blir for "lett", jeg liker høy intensitet og liker å føle at blodet pumper. For all del, om du trives med det du gjør; fortsett med det :) Så lenge du finner glede i treningen og samtidig kommer deg opp av sofaen, er det jo topp! Hvis du ikke har noe mål om å konkurrere og det kun er for helsen din, er det vel flott at du er i fysisk aktivitet fire ganger i uken. Du kan jo alltids prøve å kjøre hardere å se om du liker det. Men om det fører til at du ikke vil dra på trening og mister gløden, ville jeg latt være.

AnonymBruker
Skrevet

Svømmer-da bruker jeg hele meg og det gir fortere resultater en f,eks jogging.

Anonymkode: 635ea...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Når man trener styrke, MÅ man jo presse seg for at det skal være noen vits. Poenget med styrketrening er for meg å bli sterkere. Man blir ikke sterkere om man ikke presser seg. Jeg har null glede av å stå og løfte de samme, lette vektene ørtiførti ganger. Det som gir meg glede og motivasjon er å klare å løfte enda tyngre enn forrige gang, sette nye rekorder, og se musklene gro. 

Når det gjelder løping, kan jeg noen ganger bare løpe koseturer i moderat tempo, hvor jeg egentlig bare løper for å komme meg litt ut i frisk luft, kjenne kroppen jobbe, og la tankene flyte. Men jeg finner også stor treningsglede i det å sette nye rekorder, klare å forbedre tiden min på gitte distanser. Og så synes jeg faktisk det er skikkelig gøy å presse meg til blodsmak og skjelvebein også. Intervaller kan være knallartig, Å løpe så fort at beina så vidt holder følge, føle at du flyr, og er helt på grensen til å miste kontroll, er deilig. 

Anonymkode: 909ce...13b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt hardere enn om jeg skulle valgt selv. Jeg følger program gitt av trener, og hver øk inneholder alltid litt (mye) mer enn det jeg har lyst til å gjøre. Men det er det som må til for å bli sterkere, raskere og bedre. 

Anonymkode: f9e4f...c83

Skrevet

Jeg trener seks dager i uka, og jeg trener (nesten) alltid hardt, det vil si at jeg gir alt, jeg presser meg til det ytterste av det som kreves. Noen ganger har jeg jo økter med mindre belastning, og jeg kan jogge rolig, men også da gjør jeg alt jeg kan i den økta.

Når jeg trener cardio, for eksempel, så trener jeg til veldig tøffe videoer, der det er mye tabata, masse burpees, hopping, stå i planke og hoppe med beina i mange retninger etc. Og når jeg trener styrke er det enten få reps og så tungt jeg klarer, eller mange reps og å holde en posisjon litt lengre. Jeg syns ikke jeg har trent hvis jeg ikke er skikkelig sliten etterpå. Noen ganger må jeg jo ta en litt lettere økt som jeg ikke blir like svett av, sånn for å ikke overbelaste kroppen, men da gir jeg alt likevel, men belastningen er sånn at jeg ikke blir like sliten som i de veldig utfordrende cardio-øktene. Jeg liker best de øktene der jeg er dausliten, ikke greier en rep til, silsvetter og peser. Det er da jeg får den adrenalin-fixen jeg liker best med trening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...