Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, caskerette skrev:

Jobber du i nærheten av Tvedestrand tilfeldigvis?  Jeg jobbet der en stund og la merke til det samme med ungene. Kanskje det er spesielt for enkelte plasser.

Nei, men det er i samme fylke, da.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en kikk på "Dialektriket" på NRK nett-tv, og du vil forstå at dialektene er laaaangt fra utdødd.

Anonymkode: 03e06...54c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra ei bygd på Sørlandet og snakker med dialekt prega av min kommune/nabokommunen (halve familien er derfra). Så lenge jeg er hjemme, med venner fra samme kommunen og lignende har jeg den brede bygdedialekta mi. Når jeg er i Kristiansand (går på skole der) merker jeg selv at jeg fort bytter over til mer bokmål-ishdialekt. Det føles veldig unaturlig, men av og til orker jeg bare ikke gjenta det jeg sier 20 ganger for at vennene skal skjønne det.. :PJeg er forøvrig 18. 

Anonymkode: ec633...51d

Skrevet

Har ikke opplevd det samme. Det kan jo hende dialekter kanskje har blitt mer "utvasket" med årene, men sånn generelt synes jeg dialektene holdes ganske godt generelt. Men så har jeg jo ikke vært i hele Norge og fulgt med på alle dialektene folk bruker.

Jeg kommer fra Nord-Norge og der er dialektene fortsatt ganske typisk nordnorsk og det er mange brede dialekter her oppe. Kommer an på hvor man bor da. Jeg er litt finnmarking og kommer fra en øy ganske nært finnmark, så jeg har litt "finere" nordnorsk, med flere bokmål-ord. 

Har ikke noe i mot at dialektene utvaskes litt mer - synes norske dialekter generelt er litt slitsomme å høre på for å være ærlig, blant annet min egen... :fnise: Selvfølgelig er det jo fint at vi holder på det typiske norske også da! (Men hadde vært mye lettere med en type dialekt, for da hadde man forstått hverandre så mye fortere. Noen dialekter er helt uforståelig, haha)

Skrevet

Jeg er fra en liten bygd på Vestlandet og har ikke inntrykk av at det er store forandringer siden da jeg var barn - er 31 nå. Men det er helt klart - på lik linje med tidligere - forskjeller innad i bygda. Jo lenger du er fra sentrum, eller jo lenger fra sentrum foreldrene dine voks opp, jo mindre dialektord bruker du. Jeg har attpåtil en forelder fra en annen landsdel, så de mest "inngrodde" ordene, som jeg kaller det, er ikke naturlige for meg. Folk utenfra ville nok aldri merket forskjellen, men man er nok mye mer obs på det når man lever der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...