AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Nei, må være spesielt for ditt hjemsted. Vet ikke hvor du bor, men både vestlandet og sørlandet er krydret med noen solide dialekter, spesielt på bygda. Anonymkode: fd66c...149 3
Nowayback Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2016 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, må være spesielt for ditt hjemsted. Vet ikke hvor du bor, men både vestlandet og sørlandet er krydret med noen solide dialekter, spesielt på bygda. Anonymkode: fd66c...149 Her. Det er også mye dialekt her, men det er blant den voksne befolkningen. Endret 9. juni 2016 av mann_86
Gjest carmabell Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 Tror det er ganske individuelt. Selv snakker alle rundt meg dialekten fra hvor jeg kommer fra (minner litt om oslo østkantdialekt), men jeg har bestandig snakket veldig likt bokmål fra jeg var liten av. Alltid vært en skikkelig lesehest, så har tatt veldig mye fra bøker jeg leser. Men de fleste rundt meg på min alder (20år) snakker dialekt. (skakke istedenfor skal ikke, bilær istedenfor biler osv).
gobbledigook Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Jeg er opprinnelig fra litt utenfor bergen, men de aller fleste snakker bergensdialekt der istedenfor den opprinnelige. Eldre folk holder såklart på sin, men.... vil tro det er slik ganske mange steder i Norge ja
Ginavn Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Jeg tror det varierer litt. Du har de virkelige dialektbesatte som heller vil prate engelsk enn å bytte til bokmål (som jeg så på .. eh.. Dialektriket..?). På den andre sida har finnes de dialektveike, men jeg tror dette er mer et østlandsfenomen. F. eks familien min - arbeiderklasseavskum, kjører på med a-endinger for hankjønn i bestemt flertall (bussene - bussa), kløyvde infinitiv (være - væra) og a-endinger i fortid. Moro! Mye bedre enn stivt bokmål, synes jeg. Men... når de skal snakke med noen de ikke kjenner, la oss si kundeservice på telefon, da forsvinner alle kjennetegna og de bytter over til stivt bokmål. Det er nesten rett før de begynner med høflighetspronomen o_O I framtida tror jeg kanskje de mer typiske østlandsdialektene vil være i faresonen, pga Oslo-påvirkning, samt dialektveike (jeg fant opp et ord!) eldre personer rundt dem, noe jeg synes er synd. Toten >>>>>>>>>>>>>>> Stavanger når som helst. Ett eksempel er hunkjønnsord og at vi er inkonsekvente med dem - vi sier "jenta", noen som tilsier at vi burde bruke "ei jente", men til helvete med det, det blir "en jente". Da kan jeg ikke gjøre (gjørra!) annet enn å synes synd på utlendinger som skal lære seg språket, samt å felle ei tåre for hunkjønnsordas framtid.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Selv snakket jeg ganske "bokmål" som ung, sikker på grunn av disney channel og barnetv tar mye i bruk østlandsk. Gikk seg til da jeg begynte på ungdomsskolen Anonymkode: 552ff...3a5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Jeg innbiller meg at det er to trender som går parallelt. Den ene er som du sier, at ungdom går bort i fra bygdedialekt og mot dialekt fra nærliggende storbyer. Den andre er at ungdom i større grad ser på dialekt som et identitetstrekk, og i en viss grad faktisk går mot å snakke bredere dialekt. Nå er jeg gjerne fra et "belastet miljø" sånn språklig sett siden jeg studerer lingvistikk, men samtlige jeg har studert med har vært opptatt av å holde på sin egen dialekt selv om de har flyttet til et sted med en helt annen dialekt. Selv snakker jeg mye bredere dialekt nå i 20-årene enn jeg gjorde tidlig i tenårene, og jeg tror ikke det er så veldig uvanlig. Anonymkode: 64b08...877
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 Har min barndomsdialekt, men litt utvanna etter nokre år på austlandet. Anonymkode: 99045...d78
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Det er da jaggu nok dialekter som det er. Språket skal brukes til å kommunisere med og når man omtrent ikke forstår hva folk som bor i samme land sier, da har det gått for langt med dialekthysteriet. Anonymkode: f0d6c...8f9 2
Gjest Badebuksa Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 Jeg vet i hvertfall at mange uppi dalane føler et press om å snakke "bokmål" (ingen snakker bokmål lizzm) istedet for dialekta si. Men jeg snakker dialekt, og jeg kommer til å holde på den dialekta hele livet.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 TS med bokmål mener du skriftlig? Jeg har bergens dialekt. Men alle her skriver bokmål. Det er enten det eller nynorsk. Anonymkode: 88fdd...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 Jeg synes jeg ofte hører særlig barn, og unge voksne som studerer eller har studert utenbys, snakke finere enn den "breie dialekta" vi i utgangspunktet snakker her i byen. Endingene forandres. -Ær blir til -er og -ane blir til -ene. Selv om den er stygg å høre på, så synes jeg det er synd hvis den forsvinner og man ikke lenger hører forskjell på noen fra Oslo og herfra. Av og til er det sånn at jeg nesten blir flau hvis jeg legger merke til at jeg bruker en "brei" variant av et ord fordi så mange snakker finere, selv om det jo er sånn dialekta vår er.Anonymkode: 3442c...3e9
Mynona Skrevet 10. juni 2016 #14 Skrevet 10. juni 2016 Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt. Mynona, mod.
Clarity Skrevet 10. juni 2016 #15 Skrevet 10. juni 2016 Mange dialekter har nok blitt litt mer utvannet med tiden. Jeg har slekt i Gudbrandsdalen, og jeg hører tydelig forskjell på hvor mye "penere" søskenbarna mine snakker i forhold til besteforeldrene mine.
Nowayback Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, Mynona skrev: Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt. Mynona, mod. Dette var uhyrlig morsomt med tanke på trådens tema 2
Nowayback Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: TS med bokmål mener du skriftlig? Jeg har bergens dialekt. Men alle her skriver bokmål. Det er enten det eller nynorsk. Anonymkode: 88fdd...8ba Tror ikke det er mange som skriver på dialekta si, så jeg mener selvfølgelig muntlig..
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #18 Skrevet 10. juni 2016 Et øyeblikk siden, mann_86 skrev: Tror ikke det er mange som skriver på dialekta si, så jeg mener selvfølgelig muntlig.. Jeg kjenner en som på sin dialekt skulle sagt: Net = Nøtter , Eller TOOOG = "Tåg" (Tog), Vaffelkake = vafler Er noe jeg ikke kommer på men dialekten er omtrent helt utvannet Anonymkode: 88fdd...8ba
caskerette Skrevet 10. juni 2016 #19 Skrevet 10. juni 2016 Jobber du i nærheten av Tvedestrand tilfeldigvis? Jeg jobbet der en stund og la merke til det samme med ungene. Kanskje det er spesielt for enkelte plasser.
Ginavn Skrevet 10. juni 2016 #20 Skrevet 10. juni 2016 8 minutter siden, mann_86 skrev: Tror ikke det er mange som skriver på dialekta si, så jeg mener selvfølgelig muntlig.. Mmm. jeg leser en del Facebook-kommentarer og slikt, og hvem synder? Nordlendingene og noen ganger trøndere. Jeg har ingenting i mot å høre på nordnorske dialekter, men å måtte lese saktere for å tolke hva de skriver, nei, det gidder jeg ikke. Dermed hopper jeg over slike innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå