Gå til innhold

Bruk av tåkelys i Norge.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jeg lei av at biler kjører med tåkelys bare det regner...

Her i Norge er tåke det Europa (spesielt England og Frankrike) kaller lett dis. Med andre ord er det ytterst sjeldent at det er så tett tåke at tåkelys skal brukes. Likevel kjører folk med tåkelyset på og blender dem som kjører bak..

Tror ikke folk vet at det finnes regler for bruk av tåkelys..

Bare litt frustrasjon.... :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg tror ikke alltid at de er klar over at de kjører med tåkelys. Da jeg nettopp hadde fått bilen min, skulle jeg kjøre langt, og det ble dogg inni bilen da jeg sto i ferjekø. Da vi begynte å kjøre igjen, satte jeg på varmen i bakruta, men den virka ikke. Bilen bak dreiv og blinka med lysa, og jeg tenkte at jeg kan ikke kjøre fortere i disse svingene!!

Jeg slo av varmen i bakruta, og prøvde å slå den forsiktig på igjen. Den hadde jo virka før!! Jeg begynte å bli litt småirritert på Samboer som hadde ødelagt varmetrådene mine. Bilen bak blinka fortsatt med lysa, og jeg ble irritert på det også.

Etter en stund med av og på med varmen, ga jeg opp og slo den av. Bilen bak kjørte endelig forbi, og DA gikk det opp et lys for meg. Jeg hadde slått av og på tåkelysa! Ikke varmen! :oops:

Leyla.

Skrevet

Jeg HATER bruk av tåklys bak, men ELSKER tåkelys foran på biler.....

Skrevet
Jeg HATER bruk av tåklys bak, men ELSKER tåkelys foran på biler.....

Heter ikke det grøftelys? Og det er det ikke lov til å bruke. Mener jeg å ha hørt et sted.. Men jeg har ingen dokumentasjon på det. Så ikke ta det for god fisk! ;)

Skrevet

Fog lights heter det på fabrikkene i engelsktalende land.... Fog=tåke. "Grøftelys" er nok et veeeeldig fornorsket uttrykk.

Vet det ikke er lovlig å bruke, annet enn ved tåke, da......

Gjest Anonymous
Skrevet

Jag hater folk som kjører med tåkelys og nærlys når det er mørkt, ser jo ikke en dritt da! :evil:

Samt at det ikke er lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...