Gå til innhold

Dehydrert- hvor mye væske pr time?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har blitt dehydrert fordi jeg bare drakk noen glass med vann i går (pleier vanligvis å drikke mye ila en dag) og fant det ut i dag morges. Leppene mine er blitt tørre og sprukket opp, og når jeg trykker på huden tar det litt tid før den spretter opp igjen. Det er likevel ikke så alvorlig, fordi når jeg klyper huden går den tilbake relativt fort, men urinen min er brunlig. 

Så nå må jeg øke væskeinntaket betydelig, men vet det er farlig å drikke for mye også. Nå på 2 timer har jeg derfor drukket to store glass vann (ca 5 dl tilsammen kanskje) og en kopp kaffe. Men hvor mye bør jeg drikke i timen ca for at det hverken blir for mye eller for lite når jeg er dehydrert? Noen som vet? Er det sånn 30 ml pr kg pr time som er nok? 

Anonymkode: f09e0...e9e

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Blir du dehydrert av "bare det", altså? Jeg kan fint drikke lite og klare meg fint dagen etter, det høres svært merkelig ut.

Du er litt dehydrert og kan drikke normalt. Drikk heller farris enn vann! 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn 30 ml pr kg pr time som er nok? 

30 ml pr kg er dagsbehovet, ikke timesbehovet.

Du er ikke alvorlig dehydrert, og behøver ikke ta noen spesielle forholdsregler.

Drikk som du vanligvis gjør, ikke drikk kaffe (vanndrivende), og væskebalansen vil stabilisere seg i løpet av dagen.

Anonymkode: 628ce...510

Skrevet

Hvor mye er "noen" glass vann da? Høres merkelig ut at du skal bli så dehydrert etter bare en dag med moderat vann-inntak? Du er sikker på at det ikke er noe annet i veien egentlig da?

AnonymBruker
Skrevet

Drikk eplejuice blandet med Farris, det er bedre på å rette opp væskebalansen enn rent vann. 

Anonymkode: c93ae...c67

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Hvor mye er "noen" glass vann da? Høres merkelig ut at du skal bli så dehydrert etter bare en dag med moderat vann-inntak? Du er sikker på at det ikke er noe annet i veien egentlig da?

Drakk vel 3 glass vann i hele går. Det er ikke så mye i hvert glass, er vel 2-3 dl max. Jeg har det lettere for å bli dehydrert enn andre pga en sykdom som gjør at jeg er veldig skjør for sånt fordi jeg bla har kronisk diare :) Men det var ikke det jeg lurte på, så vil ikke ha mer spørsmål om hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk eplejuice blandet med Farris, det er bedre på å rette opp væskebalansen enn rent vann. 

Anonymkode: c93ae...c67

Takk! 

Gjest Badebuksa
Skrevet

Men hvorfor drikker du mindre enn du vet du bør drikke når du har kronisk sprutbæsj? Er ikke det svært ansvarsløst? Og regner med du har vært hos legen og fått noen tips der, som du kan finne frem igjen nå. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drakk vel 3 glass vann i hele går. Det er ikke så mye i hvert glass, er vel 2-3 dl max. Jeg har det lettere for å bli dehydrert enn andre pga en sykdom som gjør at jeg er veldig skjør for sånt fordi jeg bla har kronisk diare :) Men det var ikke det jeg lurte på, så vil ikke ha mer spørsmål om hvorfor. 

Javel, men da er det mer forståelig at du ble så dehydrert for "så lite". Oppklaring på forvirrende innlegg er jo alltid bra.

God bedring :-) Jeg har ingen medisinsk utdannelse, men jeg ville selv antatt at et glass vann i timen noen timer fremover nå (ikke nødvendigvis hele dagen) vil være tilstrekkelig for å få deg "normal" igjen. Mer hvis du har diare akkurat nå i dag.

Det koster ikke noe å ringe legevakten og spørre litt om hvilket tempo du bør legge deg på mht vanndrikkingen i dag. Da får du svar fra helsepersonell.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp GEM på apoteket. 

Anonymkode: ce0b1...7a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...