anneline Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Hei! Jeg og samboeren spekulerer veldig på om vi skal kjøpe oss hus, vi skal flytte uansett, men vi tenker jo at det er jo bedre å kjøpe hus med en gang i stedet for å flytte i en ny leilighet som vi må betale leie på. Vi har begge jobb og hver vår bil, han har fagbrev og jobber fullt, jeg er straks ferdig med lærlingetiden og har jobb etter jeg er ferdig som lærling. Men vi aner jo ikke hva det koster å ha hus, hvor mye man må betale i måneden. Så spørsmålet mitt er da hvor mye betaler dere? Og har dere eventuelt noen andre tips og råd?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Det skal visst ikke finnes dumme spørsmål men dette blir for dumt, hva koster et hus? Tja... Hva koster en bil? En båt? Utfra måten du spør på vil jeg råde dere til ikke å tenke på det engang. Skjønner du ikke at kostnadene henger sammen med lån, egenkapital, strømutgifter etc? Det koster terminbeløpet til banken, forsikring, innboforsikring, strøm, vedlikehold, internett, tv, lisens, kommunale avgifter, eiendomsskatt, evt brøyting om vinteren +++ Tror dere må sette dere litt mer inn i hvordan livets realiteter fungerer før dere tenker på å kjøpe. Det det koster meg å ha hus er ikke synonymt med hva naboen betaler. Standard, størrelse, beliggenhet, vedlikeholdsbehov, boliglån, egenkapital og andre lån og utgifter dere har er med på å belyse hvilken pris dere må ut med. Et hus er ikke et hus. Ikke glem renta, dere må tåle en renteøkning på 5 % for å få lån. Glem heller ikke egenkapitalen som skal være på 15 % som et minimum. Glem heller ikke dokumentavgift til staten, det er penger dere må ha selv. Og glem ikke kostnader til utbedring og vedlikehold. Lykke til sier jeg bare... Anonymkode: f9cf7...262 12
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal visst ikke finnes dumme spørsmål men dette blir for dumt, hva koster et hus? Tja... Hva koster en bil? En båt? Utfra måten du spør på vil jeg råde dere til ikke å tenke på det engang. Skjønner du ikke at kostnadene henger sammen med lån, egenkapital, strømutgifter etc? Det koster terminbeløpet til banken, forsikring, innboforsikring, strøm, vedlikehold, internett, tv, lisens, kommunale avgifter, eiendomsskatt, evt brøyting om vinteren +++ Tror dere må sette dere litt mer inn i hvordan livets realiteter fungerer før dere tenker på å kjøpe. Det det koster meg å ha hus er ikke synonymt med hva naboen betaler. Standard, størrelse, beliggenhet, vedlikeholdsbehov, boliglån, egenkapital og andre lån og utgifter dere har er med på å belyse hvilken pris dere må ut med. Et hus er ikke et hus. Ikke glem renta, dere må tåle en renteøkning på 5 % for å få lån. Glem heller ikke egenkapitalen som skal være på 15 % som et minimum. Glem heller ikke dokumentavgift til staten, det er penger dere må ha selv. Og glem ikke kostnader til utbedring og vedlikehold. Lykke til sier jeg bare... Anonymkode: f9cf7...262 Wow, så grinete. Anonymkode: 7368e...bba 2
MiniMjau Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Få banken til å sette opp budsjett for dere. De kan gi dere svar lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 11 minutter siden, MiniMjau skrev: Få banken til å sette opp budsjett for dere. De kan gi dere svar lykke til! Akkurat. Det er dette dere må gjøre. Husk at renten nå er rekordlav, så det er viktig at det tas høyde for renteøkning. Det er mange som gikk på en smell på 80-tallet, og jeg tror vi kan havne der igjen. Ikke lån over evne, helst en god del under evne. Anonymkode: a2fa7...a14 2
Hallo123456789 Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Ja, dere har mest sannsynlig råd til hus (avhengig av boligprisene der dere bor). Vi fikk boliglån og kjøpte enebolig med en på lærlinglønn og en uten fast/full stilling, med ett barn. Alt avhenger egentlig av om dere har lån fra før av, lønn, BSU, evt kausjonist. Hør med banken, de hjelper dere
Allure Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 (endret) To stikkord: egenkapital og betalingsevne! Som det ble nevnt litt opp i her: et hus er ikke bare et hus. En million utgifter og regelmessig vedlikehold følger som regel alltid med. Nybygg eller brukt. Det koster å eie hus. Hvorfor ikke prøve å bo litt i leilighet først? :-) Dere kan jo leie et år og finne ut om dere faktisk klarer å bo sammen før dere investerer flere millioner i et hus sammen? :-) Om dere mot formodning bestemmer dere for et hus som førstegangskjøp starter det som regel med en liten "date" med banken. Lykke til med boligjakt, det er kjempespennende! Endret 9. juni 2016 av Allure Kopi
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 To stikkord: egenkapital og betalingsevne! Som det ble nevnt litt opp i her: et hus er ikke bare et hus. En million utgifter og regelmessig vedlikehold følger som regel alltid med. Nybygg eller brukt. Det koster å eie hus. Om dere mot formodning bestemmer dere for et hus som førstegangskjøp starter det som regel med en liten "date" med banken. Lykke til med boligjakt, det er kjempespennende! Anonymkode: 4542f...56f 1
anneline Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal visst ikke finnes dumme spørsmål men dette blir for dumt, hva koster et hus? Tja... Hva koster en bil? En båt? Utfra måten du spør på vil jeg råde dere til ikke å tenke på det engang. Skjønner du ikke at kostnadene henger sammen med lån, egenkapital, strømutgifter etc? Det koster terminbeløpet til banken, forsikring, innboforsikring, strøm, vedlikehold, internett, tv, lisens, kommunale avgifter, eiendomsskatt, evt brøyting om vinteren +++ Tror dere må sette dere litt mer inn i hvordan livets realiteter fungerer før dere tenker på å kjøpe. Det det koster meg å ha hus er ikke synonymt med hva naboen betaler. Standard, størrelse, beliggenhet, vedlikeholdsbehov, boliglån, egenkapital og andre lån og utgifter dere har er med på å belyse hvilken pris dere må ut med. Et hus er ikke et hus. Ikke glem renta, dere må tåle en renteøkning på 5 % for å få lån. Glem heller ikke egenkapitalen som skal være på 15 % som et minimum. Glem heller ikke dokumentavgift til staten, det er penger dere må ha selv. Og glem ikke kostnader til utbedring og vedlikehold. Lykke til sier jeg bare... Anonymkode: f9cf7...262 Haha, hva i alle dager.. Grunnen til at jeg spør er jo for å få rede på alt det andre I TILLEGG til lånet.. Jeg er jo fullt klar over at det koster mer å ha et hus enn bare lånet. Ser du ikke at jeg spør om tips og råd? Dette var ikke svaret jeg var ute etter, men takk. Jeg vet jo ikke om det koster 50k eller 20k i mnd å ha et hus, det er derfor jeg lurer.
anneline Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #11 Skrevet 10. juni 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal visst ikke finnes dumme spørsmål men dette blir for dumt, hva koster et hus? Tja... Hva koster en bil? En båt? Utfra måten du spør på vil jeg råde dere til ikke å tenke på det engang. Skjønner du ikke at kostnadene henger sammen med lån, egenkapital, strømutgifter etc? Det koster terminbeløpet til banken, forsikring, innboforsikring, strøm, vedlikehold, internett, tv, lisens, kommunale avgifter, eiendomsskatt, evt brøyting om vinteren +++ Tror dere må sette dere litt mer inn i hvordan livets realiteter fungerer før dere tenker på å kjøpe. Det det koster meg å ha hus er ikke synonymt med hva naboen betaler. Standard, størrelse, beliggenhet, vedlikeholdsbehov, boliglån, egenkapital og andre lån og utgifter dere har er med på å belyse hvilken pris dere må ut med. Et hus er ikke et hus. Ikke glem renta, dere må tåle en renteøkning på 5 % for å få lån. Glem heller ikke egenkapitalen som skal være på 15 % som et minimum. Glem heller ikke dokumentavgift til staten, det er penger dere må ha selv. Og glem ikke kostnader til utbedring og vedlikehold. Lykke til sier jeg bare... Anonymkode: f9cf7...262 Haha, hva i alle dager.. Grunnen til at jeg spør er jo for å få rede på alt det andre I TILLEGG til lånet.. Jeg er jo fullt klar over at det koster mer å ha et hus enn bare lånet. Ser du ikke at jeg spør om tips og råd? Dette var ikke svaret jeg var ute etter, men takk. Jeg vet jo ikke om det koster 50k eller 20k i mnd å ha et hus, det er derfor jeg lurer.
anneline Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 10. juni 2016 Til dere andre, takk for svar! Vi skal ta oss en tur i banken og høre. Vi bor allerede sammen, har gjort det i snart 3 år nå, i en leilighet som vi leier. Grunnen til at vi vil kjøpe er for at vi er lei av å betale til noen andre og vi trenger mer plass vi vil ikke kjøpe leilighet, siden vi vil kjøpe et sted vi kan bo i mer enn noen år, helst resten av livet. Og vi vil ikke bo i byen, vi vil ha et sted utfor. Vi har ingen barn enda, men en hund vi må bygge hundegård til hvis vi får kjøpt oss noe eget.
asterix Skrevet 10. juni 2016 #13 Skrevet 10. juni 2016 6 minutter siden, anneline skrev: Haha, hva i alle dager.. Grunnen til at jeg spør er jo for å få rede på alt det andre I TILLEGG til lånet.. Jeg er jo fullt klar over at det koster mer å ha et hus enn bare lånet. Ser du ikke at jeg spør om tips og råd? Dette var ikke svaret jeg var ute etter, men takk. Jeg vet jo ikke om det koster 50k eller 20k i mnd å ha et hus, det er derfor jeg lurer. Det kan koste 50k eller 20k, eller midt i mellom, eller mer eller mindre... 2
Sissan1 Skrevet 10. juni 2016 #14 Skrevet 10. juni 2016 (endret) 17 minutter siden, anneline skrev: Jeg vet jo ikke om det koster 50k eller 20k i mnd å ha et hus, det er derfor jeg lurer. Svaret på det er at det koster FRA 2-5 000 TIL mange hundre tusen i måneden å "ha et hus", avhengig av alt det andre som er ramset opp, huset, finansieringen og hva du har lyst til å bruke på å bo. For å kunne svare deg noe fornuftig må du fortelle oss hvor stort lån dere trenger i forhold til egenkapital, om dere vil ha enebolig/rekke e.l., hvor gammelt hus dere tenker å kjøpe og når bad/kjøkken/elanlegg og bad er pusset opp, hvilke materialer huset er bygget i og når taket sist ble byttet, hvordan uteområdet ser ut, osv. osv. Og helt riktig - poenget mitt er at dette er et spørsmål du ikke kan få svar på. Vanligvis går det andre veien. Man går i banken og ser hvor mye man kan få i lån, og setter opp budsjett over kostnader. Så går man ut i markedet og ser om man kan få hus for det du har tilgjengelig i lån og egenkapital. Og da er det viktig å huske at dokavgift og gebyrer kommer oppå kjøpesummen. Endret 10. juni 2016 av Sissan1
Million Skrevet 10. juni 2016 #15 Skrevet 10. juni 2016 (endret) Siden et hus kan koste 300.000 på en gudsforlatt plass nordpå, til 8 millioner på en sentral plass på østlandet, skjønner du sikkert at det er umulig å svare på "hva koster det å ha et hus". Har dere behov for å låne flere millioner, vil jo utgiftene til boliglånet bli ganske mye høyere enn om dere bor i mer grisgrendte strøk der boligprisene er overkommelige og lave. Svaret er at det spriker altså med mange tusen i måneden å eie et hus. Alt etter hva du må betale for det. Det koster å ta vare på et hus. Forsikring (både bygget og innbo), oppvarming, maling fra år til annet ute. Kanskje må det byttes tak også, om huset er blitt noen år når dere kjøper det. Et nytt tak kan koste flere titusener av kroner. Dette er kostnader huseiere må regne med når de eier et hus i noen år. Kanskje er kledningen på en eller to vegger ute i ferd med å råtne og må byttes? Kanskje er isoleringen dårlig, så huset er kaldt om vinteren og dere må fyre så hardt at strømregningen fyker i været? Og kanskje viser det seg at den gamle dreneringen rundt huset er gåen, så det må graves opp og legges ny for å unngå vann i kjelleren? Dette koster masse penger, veldig masse penger, og det er en risiko man som huseier må ta når man bestemmer seg for å eie hus, ikke leilighet. Jeg høres kanskje pessimistisk ut nå, men alt dette er reelle utgifter som kan og vil oppstå når man kjøper et hus. Og jo eldre huset er, jo mer må man regne med at vil påløpe i nær fremtid til utgifter på vedlikeholdssiden. Du nevner ingenting om at dere har egenkapital oppspart, og det tolker jeg egentlig som at dere ikke har noen oppspart egenkapital. Skal jeg være ærlig, ville jeg (og sikkert banken også) anbefale dere å jobbe fullt noen år først, før dere kjøper bolig, sånn at dere får spart dere opp en skikkelig egenkapital. Du nevner ikke noe om at dere har noen sparepenger. Egenkapital-kravet i dagens marked er 15% av boligens kjøpesum. Det vil si at hvis du for eksempel kjøper en leilighet til 2.600.000 i Oslo, må du ha omtrent 400.000 i egenkapital. Regn ut selv hva dere må ha i egenkapital når du ser på salgssummene på boliger i strøket og stedet der dere bor eller vil bo. Endret 10. juni 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #16 Skrevet 11. juni 2016 Vi har akkurat kjøpt hus, førstegangskjøpere uten barn. Vi har laget et budsjett som kom på ca 30 000 (rundet godt opp) pr mnd. Det inkluderer lån, boligskatt, kommunale utgifter, levekostnader, bil osv. Lånet kommer på ca 11000 med den renten idag. Håper det ga deg en liten pekepinn Anonymkode: 3e8ec...34a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #17 Skrevet 11. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat kjøpt hus, førstegangskjøpere uten barn. Vi har laget et budsjett som kom på ca 30 000 (rundet godt opp) pr mnd. Det inkluderer lån, boligskatt, kommunale utgifter, levekostnader, bil osv. Lånet kommer på ca 11000 med den renten idag. Håper det ga deg en liten pekepinn Anonymkode: 3e8ec...34a Seriøst? 30.000,- i utgifter i mnd?? Anonymkode: b1b7e...55b
Allure Skrevet 11. juni 2016 #18 Skrevet 11. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? 30.000,- i utgifter i mnd?? Anonymkode: b1b7e...55b 30 lapper med samlede utgifter totalt i måneden på 2 nyetablerte med hus er helt vanlig.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #19 Skrevet 11. juni 2016 Jeg betaler ca 6500 i mnd, inkl lån/kommunale avgifter/forsikring. Strøm og boligskatt kommer utenom. Anonymkode: 10123...bb9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå