AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 https://www.nrk.no/ostfold/fredrikstadmannen-blir-loslatt-1.12711101 Italia ønsker å få utlevert kurderen som ofte omtales som Krekars nestleder. Norge nekter bastant å utlevere han fordi han er norsk statsborger. Det er ganske spesielt hvor lettvint Norge deler ut statsborgerskap til odel og eie. England har flere ganger trekt statsborgerskap og utlevert terrorister, hvorfor kan ikke Norge gjøre det samme? Anonymkode: f9086...f44 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Norge skal vel høste oppmerksomhet for humanisme da. Send skurken til Italia, hvorfor skal vi slite med en sånn tulling, har vi ikke nok med de vi har av slagsen? Anonymkode: 21b19...4df
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Frp forsetter å levere. Anonymkode: 9f867...47d 1
Druid Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Det er egentlig tre ulike problemer her. Formelt tillater vi ikke dobbel statsborgerskap i Norge, og dermed kan vi ikke ta fra noen ett norskt statsborgerskap. Det jeg ikke forstår, er at vi faktisk ikke utleverer kriminelle Nordmenn for straffeforfølgelse for kriminalitet mot andre land. Det betyr jo at det er fritt fram for nordmenn å utføre kriminalitet som i Norge behandles mildt ustraffet hvis de bare klarer komme seg hjem. I dette tilfellet er mannen mulig å straffeforfølge i Norge. Det virker veldig passivt av norsk påtalemyndigheter å ikke rettsforfølge han parallelt med resten av saken i Italia. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frp forsetter å levere. Anonymkode: 9f867...47d Dette er ikke noe dette partiet kan bestemme. Frp har forslått flere ganger å ha prøvetid på statsborgerskap. Sist nå vil Sylvi at enslige asylsøkere skal måtte søke på nytt når de er voksne. Det har AP avvist som mener de må få bli norske statsborgere og få familiegjennforening fra dag 1. Da er det lite trolig AP vil støtter Frp i å stramme inn kriteriene for statsborgerskap. De vil sikkert hevde at en slik ordning hindrer integrering.Jeg mener vi må ha minst 15 års prøvetid. Anonymkode: f9086...f44 2
julia83 Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 4 minutter siden, Druid skrev: Det er egentlig tre ulike problemer her. Formelt tillater vi ikke dobbel statsborgerskap i Norge, og dermed kan vi ikke ta fra noen ett norskt statsborgerskap. Det jeg ikke forstår, er at vi faktisk ikke utleverer kriminelle Nordmenn for straffeforfølgelse for kriminalitet mot andre land. Det betyr jo at det er fritt fram for nordmenn å utføre kriminalitet som i Norge behandles mildt ustraffet hvis de bare klarer komme seg hjem. I dette tilfellet er mannen mulig å straffeforfølge i Norge. Det virker veldig passivt av norsk påtalemyndigheter å ikke rettsforfølge han parallelt med resten av saken i Italia. Jeg tror det har vært prøvd før http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Vil-utlevere-norske-borgere-1791521.html Men jeg vet ikke hvorfor de gikk har greid å endre regelverket.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe dette partiet kan bestemme. Frp har forslått flere ganger å ha prøvetid på statsborgerskap. Sist nå vil Sylvi at enslige asylsøkere skal måtte søke på nytt når de er voksne. Det har AP avvist som mener de må få bli norske statsborgere og få familiegjennforening fra dag 1. Da er det lite trolig AP vil støtter Frp i å stramme inn kriteriene for statsborgerskap. De vil sikkert hevde at en slik ordning hindrer integrering.Jeg mener vi må ha minst 15 års prøvetid. Anonymkode: f9086...f44 Vi burde ikke dele ut statborgerskap til andre enn mennesker som kommer fra hvite kulturer. Immigranter og andre inntrengere fra MENA burde få ett års opphold om gangen, inntil de kan sendes hjem eller til nærområder. Anonymkode: 21b19...4df 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi burde ikke dele ut statborgerskap til andre enn mennesker som kommer fra hvite kulturer. Immigranter og andre inntrengere fra MENA burde få ett års opphold om gangen, inntil de kan sendes hjem eller til nærområder. Anonymkode: 21b19...4df Det har Oslo Frp som forslag. https://www.nrk.no/norge/oslo-frp-har-vedtatt-kontroversiell-asylpolitikk-1.12791152 Anonymkode: 98259...a50 3
Drizzt Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 (endret) Fordi terroristens leder oppfordret til at alle stemmer Ap/SV/Rødt. Hvorfor vil de partiene sende ham ut av landet? Hva slags signaler gir det? Selvfølgelig tjener de ikke på å sende ham ut. V og Krf er sikkert veldig opptatt av å ha terroristen her i landet fordi han risikerer fengsel hvis han havner i Italia. Og det vil vi ikke ha for ham, det er ikke humant i det hele tatt. Endret 8. juni 2016 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Norge (og Sverige) har mye å lære fra Danmark. Danmark trekker statsborgerskap fra dansk-marokkaner som støtter terror. Anonymkode: 98259...a50 1
Druid Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge (og Sverige) har mye å lære fra Danmark. Danmark trekker statsborgerskap fra dansk-marokkaner som støtter terror. Anonymkode: 98259...a50 I så fall må vi begynne å akseptere doble statsborgerskap, og det mener jeg er feil. Spesielt i en situasjon som dette, der han beholder oppholdstillatelse. Det siste vi trenger er en haug med Krekarer.
Drizzt Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 29 minutter siden, Druid skrev: I så fall må vi begynne å akseptere doble statsborgerskap, og det mener jeg er feil. Spesielt i en situasjon som dette, der han beholder oppholdstillatelse. Det siste vi trenger er en haug med Krekarer. Eller slutte å gi norsk statsborgerskap til utlendinger. 1
Druid Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 18 minutter siden, Drizzt skrev: Eller slutte å gi norsk statsborgerskap til utlendinger. Poeng, men da er forsvinner hele grunnlaget for å ta vekk ett norsk statsborgerskap. Vi må uansett komme til bunns i det virkelige problemet: Når 20 % av de som har reist for å krige for IS, er etniske Norske og 50% født og oppvokst her, så er det svært begrenset hvor mye betydning det har å leke med juridiske papirer.
Apis Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 53 minutter siden, Druid skrev: I så fall må vi begynne å akseptere doble statsborgerskap, og det mener jeg er feil. Spesielt i en situasjon som dette, der han beholder oppholdstillatelse. Det siste vi trenger er en haug med Krekarer. Jeg så det på dansk tv, det var første gang noen ble fradømt dansk statsborgerskap, siden det var høyst usikkert om han kunne utleveres mistet han alle rettigheter en har med et statsborgerskap og måtte daglig melde seg, vis han ikke gjorde det ble det rett i fengsel
Apis Skrevet 9. juni 2016 #15 Skrevet 9. juni 2016 29 minutter siden, Drizzt skrev: Eller slutte å gi norsk statsborgerskap til utlendinger. Krekar har vel ikke statsborgerskap og er i tillegg utvist fra landet,
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #16 Skrevet 9. juni 2016 59 minutter siden, Druid skrev: I så fall må vi begynne å akseptere doble statsborgerskap, og det mener jeg er feil. Spesielt i en situasjon som dette, der han beholder oppholdstillatelse. Det siste vi trenger er en haug med Krekarer. Vi trenger ikke å akseptere dobbelt statsborgerskap for å utvise noen. https://www.nrk.no/norge/mistenker-over-100-somaliere-for-id-juks-_-kan-frata-norsk-statsborgerskap-1.12174120 Anonymkode: 98259...a50 1
Druid Skrevet 9. juni 2016 #17 Skrevet 9. juni 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger ikke å akseptere dobbelt statsborgerskap for å utvise noen. https://www.nrk.no/norge/mistenker-over-100-somaliere-for-id-juks-_-kan-frata-norsk-statsborgerskap-1.12174120 Anonymkode: 98259...a50 Jo, i tilfeller der etableringen av statsborgerskap er korrekt. Hvis vi kan påvise at personen IKKE har avsluttet sitt tidligere statsborgerskap, kan vi selvfølgelig ta fra dem Norsk statsborgerskap, NETTOPP fordi vi ikke aksepterer doble statsborgerskap. (Leser dere absolutt ingenting av det dere linker til?) 15 minutter siden, Apis skrev: Jeg så det på dansk tv, det var første gang noen ble fradømt dansk statsborgerskap, siden det var høyst usikkert om han kunne utleveres mistet han alle rettigheter en har med et statsborgerskap og måtte daglig melde seg, vis han ikke gjorde det ble det rett i fengsel La oss håpe han er relativt uskyldig da, for det tar han ikke en dag å være i trygge omgivelser langt fra Dansk politi. Endret 9. juni 2016 av Druid
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #18 Skrevet 9. juni 2016 Det kommer snart nye regler om tap av statsborgerskap. https://www.regjeringen.no/contentassets/cfd58282be3c43a3b244df40f41e5fb3/no/pdfs/nou201520150004000dddpdfs.pdf Anonymkode: f9086...f44
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå