AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Hva gjør barnevernet da? Samtale og hjemmebesøk? Er snakk om en skade som ikke var vanlig i foten som opprinnelig skjedde i lek, men de vurderer å melde. Mor og far er ikke sammen så vet egentlig ikke hvem det står på. Antar sykehuset hadde meldt direkte hvis det var bekymring, men mulig de ha rådet forelderen det ikke skjedde hos til å gjøre det? Anonymkode: ff67e...a60
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Helsepersoneller pliktig til å melde hvis de mistenker vold, de hadde ikke overlatt det til den andre forelderen. Heldigvis meldes lik, slik ar små barn kan få hjelp når det er behov. Har du inke gjort noe galt har du heller ingenting å belymre deg for. Anonymkode: 341c1...911 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 En god venninne av meg fikk barnevernet hjem på døra uanmeldt da sønnen hadde kommet på skolen med blåmerke. Ingen i bv som spurte noen om hvordan han hadde fått dette blåmerket før de gikk til aksjon. Hadde de gjort noen undersøkelser før de meldte foreldrene til bv, ville de kjapt funnet ut at han fikk blåmerket på fotballtrening kvelden før, der halvparten av guttene i klassen var vitner (de spiller også) i tillegg til to voksne fotballtrenere som var tilstede. Så jeg skjønner bekymringen... Min venninne ble så rystet av denne opplevelsen at hun sier at dersom gutten skader seg igjen, eller får synlig blåmerke, kommer hun til å holde ham hjemme til det går over. Anonymkode: 58e65...cab
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 Altså, barn kan faktiskt få blåmerke ved lek. Problemet er nok mer at det har vært så mye fokus rundt mishandlede barn at de virker som alt er mishandling også der det ikke er tilfelle. Så u, ta det bare med ro og forsøk heller å observere. Ser du ingen forandringer i barnets væremåte, burde allt være bra. Anonymkode: 16ba3...060
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Sykehuset er pliktet til å melde i fra om skader som kan ha kommet fra mishandling. Har man en forklaring til barnvernet så er nok saken ute av verden fort. Det er ved gjentakelser at BV vil reagere. Anonymkode: 193f4...b7a
Sulosi Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Ang det blåmerket og at bv bare møtte opp uanmeldt så handler det også om hvordan melder har ordlagt seg i meldingen. 1
sonush Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør barnevernet da? Samtale og hjemmebesøk? Er snakk om en skade som ikke var vanlig i foten som opprinnelig skjedde i lek, men de vurderer å melde. Mor og far er ikke sammen så vet egentlig ikke hvem det står på. Antar sykehuset hadde meldt direkte hvis det var bekymring, men mulig de ha rådet forelderen det ikke skjedde hos til å gjøre det? Anonymkode: ff67e...a60 Jeg jobber på en barneavd som barnesykepleier. Der legene mistenker mishandling overlater de ALDRI til den andre foreldren. De melder bekymring til BV og det er barnevern som skal følge opp dette. Barn kan få masse blåmerker i lek og brekke noe også. Og legene tenker ikke automatisk mishandling. Men hvis disse dukker opp på uforklarlige plasser uten at foreldrene kan gi en fornuftig forklaring så er det noe legene må vurdere sterkt. Blåmerker kan også dukke opp ved alvorlige blodsykdommer, så legene tenker andre ting, tar blodprøver osv før de tenker mishandling. Blåmerker på hele kroppen er ikke automatisk et barn som er banket gult og blått. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, barn kan faktiskt få blåmerke ved lek. Problemet er nok mer at det har vært så mye fokus rundt mishandlede barn at de virker som alt er mishandling også der det ikke er tilfelle. Så u, ta det bare med ro og forsøk heller å observere. Ser du ingen forandringer i barnets væremåte, burde allt være bra. Anonymkode: 16ba3...060 Det er ikke slik at legene tenker mishandling overalt nå. Det er heller slik at fordi vi vet at det oppstår så må vi ha det i bakhodet, og tørre i større grad å melde fra. Slutt med foreldrevern. Min erfaring er at det meldes heller for lite enn for mye. 14
sonush Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En god venninne av meg fikk barnevernet hjem på døra uanmeldt da sønnen hadde kommet på skolen med blåmerke. Ingen i bv som spurte noen om hvordan han hadde fått dette blåmerket før de gikk til aksjon. Hadde de gjort noen undersøkelser før de meldte foreldrene til bv, ville de kjapt funnet ut at han fikk blåmerket på fotballtrening kvelden før, der halvparten av guttene i klassen var vitner (de spiller også) i tillegg til to voksne fotballtrenere som var tilstede. Så jeg skjønner bekymringen... Min venninne ble så rystet av denne opplevelsen at hun sier at dersom gutten skader seg igjen, eller får synlig blåmerke, kommer hun til å holde ham hjemme til det går over. Anonymkode: 58e65...cab Din.venninne bør IKKE vente med å ta kontakt med legen om det dukker opp blåmerker som ikke kan forklares. Fordi man vet at enkelte alvorlige sykdommer kan gi blåmerker hvor det også er viktig at behandlingen kommer fort igang. Hun bøker følge magefølelsen sin. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 55 minutter siden, sonush skrev: Jeg jobber på en butenavd som barnesykepleier. Der legene mistenker mishandling overlater de ALDRI til den andre foreldren. De melder bekymring til BV og det er barnevern som skal følge opp dette. Barn kan få masse blåmerker i lek og brekke noe også. Og legene tenker ikke automatisk mishandling. Men hvis disse dukker opp på uforklarlige plasser uten at foreldrene kan gi en fornuftig forklaring så er det noe legene må vurdere sterkt. Blåmerker kan også dukke opp ved alvorlige blodsykdommer, så legene tenker andre ting, tar blodprøver osv før de tenker mishandling. Blåmerker på hele kroppen er ikke automatisk et barn som er banket gult og blått. Det er ikke slik at legene tenker mishandling overalt nå. Det er heller slik at fordi vi vet at det oppstår så må vi ha det i bakhodet, og tørre i større grad å melde fra. Slutt med foreldrevern. Min erfaring er at det meldes heller for lite enn for mye. Takk for svar. Men kan bekymringamelding bli nevnt Av personell Uten at De gjør noe Med det? En går jo uten svar Anonymkode: ff67e...a60
Peter007 Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 3 timer siden, sonush skrev: Jeg jobber på en barneavd som barnesykepleier. Der legene mistenker mishandling overlater de ALDRI til den andre foreldren. De melder bekymring til BV og det er barnevern som skal følge opp dette. Barn kan få masse blåmerker i lek og brekke noe også. Og legene tenker ikke automatisk mishandling. Men hvis disse dukker opp på uforklarlige plasser uten at foreldrene kan gi en fornuftig forklaring så er det noe legene må vurdere sterkt. Blåmerker kan også dukke opp ved alvorlige blodsykdommer, så legene tenker andre ting, tar blodprøver osv før de tenker mishandling. Blåmerker på hele kroppen er ikke automatisk et barn som er banket gult og blått. Det er ikke slik at legene tenker mishandling overalt nå. Det er heller slik at fordi vi vet at det oppstår så må vi ha det i bakhodet, og tørre i større grad å melde fra. Slutt med foreldrevern. Min erfaring er at det meldes heller for lite enn for mye. Det hele burde vel takles på en annen måte enn I dag. Skulle en bli mistenkt for noe en ikke har gjort er en merket for resten av livet. Uten personlig kontakt med barnevernet kan jeg bare fortellefra siden. Men at det er foreldre som føler seg feil behandlet / urettmessig beskyldt er en alvorlig sak. Dett medfører null tillitt til barnevernet og de som melder. Hvis dette er lege /sykehus vil det ikke være noe tillit for senere tid. Dette kan medføre redsel for senere kontakt med helsevesenet der barnet virkelig trenger behandling. At du uttaler deg slik som ansatt på en barneavdelingen virker unødvendig feil. Det handler om langt mer enn å rope ulv uten at det er fare på ferde. Men på den andre siden er vold mot barn et svært alvorlig tema som skal tas alvorlig. Det er her fagkompetansen til barnevernet kommer inn. Jeg kjenner til noen damer som jobber innenfor der. De er det jeg kaller sleivete og jeg ser vel ikke på de som alltid like kompetente Det er høyst beklagelig at det et slik. Det rekrutteres ikke fra øverste hylle I så viktige jobber. Men når en betaler med peanøtter får en bare apekatter. At informasjon fra helsevesenet og andre må undersøkes NØYE mer enn en gang er viktig før en griper inn. Ja at BV.har gjort sleiv arbeid er helt sikkert. Dette der de burde gripe inn og ikke. Derfor er vel en høyning av rekruttering viktig. Det er som regel en bakgrunn for all omtalen I media om BV. Noe er nok rikilg kritikk mens noe er uberettiget. Kunsten for BV.er å gjøre riktig. Nå dreier det seg om.blåmerker ovs.det som avdekkes. Men hva med den mentale volden barn utsettes for. Her går det mange historier om den snille mor og far som slår. Men hva med den feil mentale mor som mishandler barna phyisk. Jeg tenker det ikke fungerer som Det skal hele systemet rundt barnevernet. Når jeg vet om hvilke damer som jobber skjønner jeg det fort kan bli feil. Det er et faktum at det er en stor overvekt av damer innen BV. Dette medfører også å vanskeliggjøre når gripe inn eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 Ok, nok kvinnehat der... Min sønn skadet seg svært alvorlig engang. Da kom en sosionom fra sykehuset og "untervjuet" meg. Ettersom min reaksjon og historie tydelig viste at det var en ulykke så skjedde det ikke mer. Men i den situasjonene hadde jeg tatt imot barnevernet med åpne armer. De skal jo bare undersøke om det er noe å undersøke... Anonymkode: b0f39...eda 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 Den 8.6.2016 at 17.50, AnonymBruker skrev: Hva gjør barnevernet da? Samtale og hjemmebesøk? Er snakk om en skade som ikke var vanlig i foten som opprinnelig skjedde i lek, men de vurderer å melde. Mor og far er ikke sammen så vet egentlig ikke hvem det står på. Antar sykehuset hadde meldt direkte hvis det var bekymring, men mulig de ha rådet forelderen det ikke skjedde hos til å gjøre det? Anonymkode: ff67e...a60 Er du mor? Er det deg uhellet skjedde hos? Hvem har nevnt at de vurderte å sende inn bekymringsmelding? Helsepersonell? Det virker som du er redd for at barnevernet kommer på døren. Hvorfor? Er du redd på mors vegne? Skjuler mor/far noe som kan bli oppdaget om barnevernet gransker de nærmere? Anonymkode: 71125...dad 1
sonush Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 5 timer siden, Peter007 skrev: Det hele burde vel takles på en annen måte enn I dag. Skulle en bli mistenkt for noe en ikke har gjort er en merket for resten av livet. Uten personlig kontakt med barnevernet kan jeg bare fortellefra siden. Men at det er foreldre som føler seg feil behandlet / urettmessig beskyldt er en alvorlig sak. Dett medfører null tillitt til barnevernet og de som melder. Hvis dette er lege /sykehus vil det ikke være noe tillit for senere tid. Hver og eneste en av oss ville blitt satt ut av å urettmessig bli meldt videre til barnevern. Men det viktigste er ivaretagelse av barnet. Helsepersonell har ikke plikt å sjekke opp om mistanken stemmer eller ikke. Det er nok at det tenker at her er det noe som ikke stemmer, fysiske funn som ikke samsvarer med historien blir fortalt. Ja det er vanlig at barn brekker bein ved uhell, små barn som ramler av stellebord, eller store barn som ramler av en trampoline. På min avdeling har vi økt forekomst av brukne armer, gr. trampoline. Legene kjenner til hvilke bein som man VANLIGVIS brekker ved slike fall, men når helt uvanlige ben brekker, så må man vurdere. Hva foreldrene tenker, er ikke så viktig for oss helsepersonell. Det betyr ikke at vi går rundt og mistenker alle men vi har faktisk melde plikt. Dette kan medføre redsel for senere kontakt med helsevesenet der barnet virkelig trenger behandling. At du uttaler deg slik som ansatt på en barneavdelingen virker unødvendig feil. Det handler om langt mer enn å rope ulv uten at det er fare på ferde. Jeg kunne ha utdypet dette mye mer, og med eksempler som ville forklart mye bedre hvorfor jeg sier som jeg gjør. Men pga taushetsplikt (selv om jeg ville ha anonymisert), så kan jeg ikke legge ut info om våre pasienter og deres foreldrene, og muligens gjenkjenbare situasjoner. Men på den andre siden er vold mot barn et svært alvorlig tema som skal tas alvorlig. Det er her fagkompetansen til barnevernet kommer inn. Jeg kjenner til noen damer som jobber innenfor der. De er det jeg kaller sleivete og jeg ser vel ikke på de som alltid like kompetente Det er høyst beklagelig at det et slik. Det rekrutteres ikke fra øverste hylle I så viktige jobber. Men når en betaler med peanøtter får en bare apekatter. At informasjon fra helsevesenet og andre må undersøkes NØYE mer enn en gang er viktig før en griper inn. Ja at BV.har gjort sleiv arbeid er helt sikkert. Dette der de burde gripe inn og ikke. Derfor er vel en høyning av rekruttering viktig. Det er som regel en bakgrunn for all omtalen I media om BV. Noe er nok rikilg kritikk mens noe er uberettiget. Kunsten for BV.er å gjøre riktig. Nå dreier det seg om.blåmerker ovs.det som avdekkes. Men hva med den mentale volden barn utsettes for. Her går det mange historier om den snille mor og far som slår. Men hva med den feil mentale mor som mishandler barna phyisk. Psykiske volden er vanskelig å se, selv om barnet etter hvert utvikler fysiske symptomer og sosiale trekk, så tar det dessverre lang tid, før det er synlig Jeg tenker det ikke fungerer som Det skal hele systemet rundt barnevernet. Når jeg vet om hvilke damer som jobber skjønner jeg det fort kan bli feil. Det er et faktum at det er en stor overvekt av damer innen BV. Dette medfører også å vanskeliggjøre når gripe inn eller ikke. 3
sonush Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 HI skriver om blåmerker. Men på generelt grunnlag kan jeg anbefale at alle leser boken som er skrevet om Christoffer Gjerstad Kihle: Jeg tror du skjønte det selv. Den kan fungere som en opplæringsbok for ALLE. Skolen som så, men ikke reagerte, Legene som så, men ikke reagerte, naboer som så, men ikke reagerte. ALLE så, INGEN reagerte. INGEN FLERE CHRISTOFFER GJERSTAD KIHLE INGEN FLERE CHRISTOFFER GJERSTAD KIHLE INGEN FLERE CHRISTOFFER GJERSTAD KIHLE 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #15 Skrevet 10. juni 2016 Huh? Det må jo være mer enn bare et unormalt brudd...! Jeg har en sønn som har skallet hodet inn i en dørkarm og fått hjernerystelse, han har sydd 3 sting i panna pga han løp og snublet, han har klemt fingeren i bildøren, døttet et par steiner opp i nesa... Han Klatrer i trær, sykler på sykkel og har kronisk oppskrapte knær og blåmerker. Eneste gangen vi fikk kontrollspm var når barnet klarte å slå hodet i dørkarmen, 2-3 spm og så gjorde de ikke mer ved den saken. Greit at man skal følge med, men det blir ikke vurdert en anmeldelse utelukket på grunn av lek. Anonymkode: ef197...c6f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #16 Skrevet 10. juni 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: En god venninne av meg fikk barnevernet hjem på døra uanmeldt da sønnen hadde kommet på skolen med blåmerke. Ingen i bv som spurte noen om hvordan han hadde fått dette blåmerket før de gikk til aksjon. Hadde de gjort noen undersøkelser før de meldte foreldrene til bv, ville de kjapt funnet ut at han fikk blåmerket på fotballtrening kvelden før, der halvparten av guttene i klassen var vitner (de spiller også) i tillegg til to voksne fotballtrenere som var tilstede. Så jeg skjønner bekymringen... Min venninne ble så rystet av denne opplevelsen at hun sier at dersom gutten skader seg igjen, eller får synlig blåmerke, kommer hun til å holde ham hjemme til det går over. Anonymkode: 58e65...cab 1. Barn lyver ofte når foreldre mishandler dem. Barn er veldig lojale selv mot slemme foreldre. Sønnen ville lyvd om at det skjedde på fotballtrening om det skjedde hjemme, så man måtte fortsatt undersøke. 2. Du har bare din venninne sin side av saken, mulig hun unnlot noen detaljer for å virke som om barnevernet var mer urimelige enn de var 3. Det er fryktelig overdramatisering av venninnen din. Det er bra at bv sjekker opp dersom de mistenker noe. Anonymkode: bbf59...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #17 Skrevet 10. juni 2016 Min fireåring brakk armen og vi visste ikke helt hvordan det skjedde (gråtende eldre kusine som lekte med henne på barnerommet, uklart om de falt, hun ble mista, kasta, landet forkjært, var det kusinens 'skyld' eller var hun bare vitne?) Begge barna hylgråt så vi ga helt opp å spørre, (selvsagt var det et uhell!). På legevakten fikk vi flere kontrollspørsmål rundt hendelsesforløpet, det var jo merkelig at vi ikke visste noe (falt ned fra køyeseng eller klemt i døra?) Jeg skjønte ikke hvorfor de maste om det der først. Vi ble ikke meldt til barnevern eller noe, men jeg skjønte jo etterpå at de spurte. Hvis noen lar være å oppsøke helsehjelp til barna pga barnevern, da bedriver de jo omsorgssvikt da? Det er jo virkelig bekymringsverdig! Anonymkode: 0cd9d...7a8 1
Peter007 Skrevet 10. juni 2016 #18 Skrevet 10. juni 2016 8 timer siden, sonush skrev: Det du kommenterer er I og for seg greit. Takk for et fint svar. Men klarer BV.å vurdere dette riktig videre når det kommer melding om mistanke fra en lege om mishandling. Dette når legen kan TRO det er noe mishandling som ikke er basert på undersøkelse, som du skriver ikke er nødvendig? Legens ord veier tyngre enn Olsens ord om dere skjønner. Men alle kan melde fra på samme grunnlag. Det et vanlig at skal jeg melde noe videre innen jobb sammenheng er det basert på underlag og ikke hva jeg tror kan ha skjedd. Jeg finner derfor ordningen lettferdig. Jeg betviler ikke at det er slik det skal være etter regelverket dom du forteller. Men som jeg var inne på vedrørende slik jeg kjenner personalet fra BV. Så er jeg redd de hopper om legen sier hopp. Da blir det hele helt feil når legen, eller annet helsepersonell ikke trenger annet enn grunnlag enn Olsen I gata som underlag. For å trekke det enda lenger så vil en rettsinstans vektlegge en vitneforklaring fra en lege som tror mer enn Olsen som tror innen mishandling og annet helsefaglig. Dette selv om.det et samme grunnlaget for meldingen til BV.
sonush Skrevet 10. juni 2016 #19 Skrevet 10. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Huh? Det må jo være mer enn bare et unormalt brudd...! Jeg har en sønn som har skallet hodet inn i en dørkarm og fått hjernerystelse, han har sydd 3 sting i panna pga han løp og snublet, han har klemt fingeren i bildøren, døttet et par steiner opp i nesa... Han Klatrer i trær, sykler på sykkel og har kronisk oppskrapte knær og blåmerker. Eneste gangen vi fikk kontrollspm var når barnet klarte å slå hodet i dørkarmen, 2-3 spm og så gjorde de ikke mer ved den saken. Greit at man skal følge med, men det blir ikke vurdert en anmeldelse utelukket på grunn av lek. Anonymkode: ef197...c6f Jeg kan virkelig ikke forklare mer enn jeg gjør, selv om det fristende veldig. Men man spør alltid hva som har skjedd uansett om man mistenker eller ikke, dette er en del av å innhente sykdomshistorie/anamnese. Alle eksemplene du gir er innenfor "normale" skader barn utsettes for som de enkelte ganger havner på sykehuset for. Enten bare på legevakten eller i enkelte tilfeller må de legges inn. Jeg kunne gi eksempler på enda verre eksempler som barn havner i sykehuset for, men som fortsatt har en "god" og "normal" forklaring. Helsepersonell er ikke ute etter å ta noen. Men de er faktisk pliktig til å reagere når de får en mistanke som sitter sterkt. De er som regel aldri alene i avgjørelse. Det er vanlig at de snakker med sine kollegaer på jobb, eks assistentlege som snakker med sin overlege om mistanken eller en forvakt som snakker med sin bakvakt, og søker råd. Og generelt kan jeg si om det betyr noe for deg, vår (min og mine kollegaers) erfaring er at det meldes heller for lite enn for mye. 6 minutter siden, Peter007 skrev: Det du kommenterer er I og for seg greit. Takk for et fint svar. Men klarer BV.å vurdere dette riktig videre når det kommer melding om mistanke fra en lege om mishandling. Dette når legen kan TRO det er noe mishandling som ikke er basert på undersøkelse, som du skriver ikke er nødvendig? Legens ord veier tyngre enn Olsens ord om dere skjønner. Men alle kan melde fra på samme grunnlag. Det et vanlig at skal jeg melde noe videre innen jobb sammenheng er det basert på underlag og ikke hva jeg tror kan ha skjedd. Jeg finner derfor ordningen lettferdig. Jeg betviler ikke at det er slik det skal være etter regelverket dom du forteller. Men som jeg var inne på vedrørende slik jeg kjenner personalet fra BV. Så er jeg redd de hopper om legen sier hopp. Da blir det hele helt feil når legen, eller annet helsepersonell ikke trenger annet enn grunnlag enn Olsen I gata som underlag. For å trekke det enda lenger så vil en rettsinstans vektlegge en vitneforklaring fra en lege som tror mer enn Olsen som tror innen mishandling og annet helsefaglig. Dette selv om.det et samme grunnlaget for meldingen til BV. Hæ!! Når skrev jeg at mistanken ikke er basert på en undersøkelse?? En lege undersøker jo pasienten ordentlig og innhenter anamnese, foretar undersøkelser av typen røntgen osv. En eventuell mistanke er basert på funn. Hvis du hadde min kommentar : helsepersonell har ikke plikt til å sjekke om mistanken stemmer eller ikke, så mente jeg at vi drar ikke hjem til folk og sjekker eller overvåker de. Det er ikke vår arbeidsoppgave. Hvordan barnevernet jobber vet jo ikke vi. Jeg har troa på at de jobber for barnets beste, selv om jeg er enig i at enkelte burde vel strengt talt aldri ha jobbet der. Sånn er det i alle arbeidsplasser. Jeg skjønte ikke eksemplet ditt med Olsen i gata. Hva har helsepersonell med han å gjøre? En Olsen i gata villa jo tatt kontakt med barnevernet direkte. Enten fordi han har observert noe som gir han inntrykk av at her er det noe som ikke stemmer, eller av ren f***skap. Når legen melder videre så er det funn, foreldrenes forklaring osv. De skal ikke skrive en avhandling om sine spekulasjoner. Det samme er i retten (hvis saken kommer til retten av en grunn). Der skal legen kun fortelle om funn. Det er ikke legens jobb å spekulere. Barnevernet anmelder ikke foreldrene basert på en leges mistanke, de anmelder hvis en innmeldt mistanke fører til andre funn. Når det først er sagt så er det ikke slik at man melder til barnevern i hytt og gevær. Vi har muligens 0-2 saker i året. Det hender også at det ikke er slike saker på et par år. Og vi har 0-3/4 pasienter med brudd av et eller annet slag, hver eneste dag. Nå på sommeren er det trampoline eller sykkel uhell, de vanligste grunn, og på vinteren er som regel ake uhell som er hovedgrunn.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #20 Skrevet 10. juni 2016 Helsepersonell skal melde dersom skade og forklaring ikke henger sammen. Jeg tror frøkna var tre år da hun skallet hodet i veggen og besvimte. Vi kontaktet selvfølgelig lege, som spurte hva som hadde skjedd. Det var tidlig morgen, og hun satt i sengen mellom meg og faren. Hun satt med ryggen mot veggen og ansiktet mot fotenden ca i brysthøyde. Hun ville ut av sengen og vi ville ikke flytte oss for hun kunne fint gå ned ved fotenden. Hun var rasende. Da faren la hånden på ryggen hennes trodde hun kanskje at han skulle skyve henne i retning fotenden og kastet seg med full kraft bakover (hun pleide å gjøre det på den tiden) og traff veggen. Hun besvimte da hun traff veggen og var borte noen sekunder - selv om det føltes som en evighet. På samme måte fikk jeg spørsmål om hva som hadde skjedd da jeg var inne med knekt nese. Det var også vesla som hadde kastet seg bakover i raseri og protest. Men legen hadde selvfølgelig øynene åpne mtp partnervold. TS: Dersom bekyring blir meldt, tar barnevernet kontakt for samtale. Dersom historien om skaden henger på greip, blir saken sannsynligvis henlagt direkte. Hvis historien er uklar, vil barnevernet opprette undersøkelsessak. Hvis de ikke finner noe bekymringsverdig, blir saken henlagt. Hvis barnet/familien trenger hjelp, vil hjelpetiltak bli iverksatt i samarbeid med familie. Dersom det er bekymring for alvorlig skade hos barnet under foreldres omsorg, vil omsorgsovertagelse bli vurdert. Siden det her er snakk om skilte foreldre, kan bv også gi råd om fast bosted hos den ene dersom den andre anses som dårligere skikket eller andre forhold tilsier at det er til barnets beste. Anonymkode: 8698a...f02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå