Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi gifter oss i høst, og min mormor har lyst å gi oss et fint servise/bestikk i gave. Hyggelig det - men jeg lurer på om jeg skal foreslå et vanlig Hardanger-bestikk? 

Føler ikke at veldig mange på vår alder samler på sånt, det koster mye, og stilen vår er egentlig litt mer minimalistisk. 

Jeg har sett litt på ulike sølvbestikk, og egentlig ikke funnet noe jeg falt pladask for. Dere som samler; hvilket har dere, og er dere fornøyd? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det finnes flotte, moderne sølvbestikk. Vi samler på arvesølv, det samme som mine foreldre har, og bruker det ganske ofte. Jeg liker også Prins Harald.

Samtidig er ikke sølvbestikk noe must. Jeg ville heller hatt et fint Hardangerbestikk (eller tilsvarende) som ble brukt hver dag, enn et dyrt sølvbestikk som ble brukt en gang i året. Vi er heldige som har en fint hverdagsbestikk og sølvbestikk som brukes ofte.

Anonymkode: b93a6...4de

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ingenting i veien med å ønske seg et pent hverdagsbestikk av høy kvalitet, heller enn et sølvbestikk som bare brukes et par ganger i året. 

Vi ønsket oss et bestikk fra Skaugum til bryllupet, og bruker det hver dag. Vi synes det er veldig fint å ha noe som minner oss om bryllypet hver eneste dag, og siden det er så fint kan vi også bruke det når vi har gjester.

Jeg har faktisk et fullt sett sølvbestikk (Drage), men det er fremdeles oppbevart hos foreldrene mine. Vi har ikke plass til så mange gjester, så da ser jeg ikke poenget med å styre med sølvpuss og slikt. Ved de fleste store anledninger er vi uansett med familiene våre. Det eneste vi har brukt er en kakespade og noen gamle teskjeer vi fikk til bryllupet.

Derfor mener jeg kan det være en god ide å starte ekteskapet med å ønske et godt hverdagsbestikk, til alle hverdagene i ekteskapet. Deretter kan dere ønske dere  et sølvbestikk sammen, til alle de spesielle anledningene sammen. Det vil gjøre det enklere for slekta å finne på gaver til dere de neste årene, og samlingen vil vokse sammen med familien.

Endret av Sølvrosen
AnonymBruker
Skrevet

Vi samler også på arvesølv, det samme som mine foreldre har. Jeg synes dette er et veldig klassisk, enkelt og tidløst sølvbestikk, i forhold til mange av de andre seriene. 

Vi bruker det en god del, vi har hatt hele familien på julefeiring hos oss tre ganger, vi har som oftest 17. mai-frokost eller -lunsj hos oss, og i tillegg har vi jo også bursdagsfeiringer for oss (og nå etter hvert også barna våre) hvert år. Så jeg synes i grunnen det er nok av "festlige" anledninger der det er stas å pynte bordet litt ekstra med fint sølvbestikk. Men dersom dere veldig sjelden har feiringer og lag hjemme hos dere skjønner jeg jo kanskje mer at dere ikke helt ser behovet. 

Anonymkode: 0f039...df9

AnonymBruker
Skrevet

Har selv opphøyd rose og er veldig glad i det. Bruker det til enhver anledningsom byr seg. Fikk store deler av bestikket av besteforeldre som ikke lenger er blant oss og vet at de ville vært svært glade over å se det i bruk samt at jeg minnes dem hver gang jeg har gjester. Det betyr faktisk mye mere for meg enn jeg ville trodd på tiden da jeg fikk det.

Anonymkode: bcd44...72f

Skrevet

Vi har Stelton Una, og dette har vært i daglig bruk i snart 40 år nå.  Det er i stål, og designer er den samme som utformet "Maya" og "Tiki".  Bestikket er godt å holde i, har tyngde. Jeg legger det i klorin èn gang i året, og det er like fint som da det var nytt.  Om du liker en enkel stil er kanskje noen av disse noe for deg?

Har siden arvet sølvtøy, men eneste gangen jeg bruker det er på julaften og barnedåp.  Una passer min stil bedre.  Tror alle disse er i salg enda. 

una.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sølvbestikk, og jeg hater det.. Det var (selvsagt) mormor som mente at slikt må da alle ha, så hun ga meg sølvbestikk (Telesølv) til hver eneste jul/bursdag fra jeg var 5-6 år gammel. Kjempestas hver bursdag å pakke opp enda en kakegaffel, liksom.. 

Jeg bruker det ikke. En ting er at det må pusses. En annen ting er at det ikke kan vaskes sammen med stålbestikk, så om du har litt stål og litt sølv, må du kjøre to oppvaskrunder. 

Vi har kjøpt oss et fint hardangerbestikk, som blir flittig brukt. Sølvet ligger bare i en skuff og tar opp plass. 

Anonymkode: 49892...5cf

• Liker 1
Skrevet

Arvesølv her og. Min bestemor samlet til alle barnebarna, og når vi hadde komplett begynte hun på Hardanger. Sølvet har aldri blitt brukt mens Hardanger er framme titt og ofte. Det må ikke pusses og man er ikke så redd for det som sølvet. 

Skrevet (endret)

Jeg ville heller ønsket meg et fint Hardangerbestikk, fremfor sølv. Sølv er noe herk å pusse, det blir bare styr, og så lar man være å bruke det fordi "det må pusses først, og det er DEN jobben..."

Jeg ønsket meg Hardangerbestikk i serien "Nina" til bryllupet vårt, og siden har jeg ønsket meg påfyll av samme serie til jul og bursdag noen år. Etterhvert fikk vi nok i serien, så da sluttet jeg å ønske meg mer av den. I dag ville jeg nok satset på et annet mønster enn "Nina", men det er fremdeles pent, selv om det var smaken min for nesten tjue år siden, da jeg begynte å ønske meg det.

Bestikket er i bruk hver eneste dag, og kan enkelt kjøres i oppvaskmaskinen som vanlig stålbestikk kan. Mye bedre enn sølvbestikk som bare er ute en gang i året og får luftet seg... :)

Ønsk deg heller et Hardangerbestikk i en serie du liker, du ;-) Carina, for eksempel.

Endret av Million
Skrevet

VI har fullt bestikk i lilje, og over 30 teskeier i dobbel rokokko og drage. Samt ostehøvel og en del kakespader i ulike sølvmønster. Tek det fram titt og ofte, både til høgtider, når eg har forening, og søndagsmiddag. I tillegg har vi georg jensen stålbestikk. (Vivianna) Dette brukar vi meir til kvardags :) 

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.6.2016 at 8.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har sølvbestikk, og jeg hater det.. Det var (selvsagt) mormor som mente at slikt må da alle ha, så hun ga meg sølvbestikk (Telesølv) til hver eneste jul/bursdag fra jeg var 5-6 år gammel. Kjempestas hver bursdag å pakke opp enda en kakegaffel, liksom.. 

Jeg bruker det ikke. En ting er at det må pusses. En annen ting er at det ikke kan vaskes sammen med stålbestikk, så om du har litt stål og litt sølv, må du kjøre to oppvaskrunder. 

Vi har kjøpt oss et fint hardangerbestikk, som blir flittig brukt. Sølvet ligger bare i en skuff og tar opp plass. 

Haha, jeg kjenner meg igjen i dette. Veldig forutsigbare jule-og fødselsdagsgaver fra den kanten. Jeg hadde faktisk foretrukket å ikke få noe i det hele tatt. Telesølv her også, faktisk. Absolutt et nydelig bestikk, men det blir aldri brukt. Det ligger bare og tar plass, og plass har vi lite av som det er. 

Anonymkode: d9e0e...40f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opphoiet rose, og elsker å dekke til fest med dette. For meg er det fint å kunne markere forskjell på fest og hverdag. Vi bruker hardangerbestikk til hverdags. Det har god kvalitet, men oser ikke av "spesiell anledning".

Anonymkode: ba231...c41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 9.6.2016 at 8.41, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig i det første avsnittet ditt, og irriterer meg grønn når de eldre i familien kjøper sølvtøy til tantebarna mine. For det første kommer det til å ta 20 år eller mer før barna får glede av gaven. For det andre er det ikke sikkert de kommer til å like sølvtøy i det hele tatt, og da er mange års rådyre gavekjøp helt bortkastet. Og for det tredje bør de da for svingende få lov til å velge sølvtøymønsteret sitt selv, om de vokser opp til å like sølvtøy. :krangle:

Men angående vask har jeg en god nyhet til deg: Du kan godt vaske sølv og stål i samme maskin, bare du passer på at sølv og stål ikke berører hverandre. Sett sølv i den ene enden av kurven og stål i den andre. Vil du være helt sikker setter du plast eller tre på midten. :) 

Anonymkode: 1045c...55d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått sølvbestikk siden jeg var liten, og er veldig takknemmelig for det nå! Kan heller ikke huske at jeg syntes det var spesielt kjipt da jeg var liten, var liksom vant med at gavene var sånn. Nå setter jeg veldig pris på det!

Anonymkode: e8076...230

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått sølvbestikk siden jeg var liten, og er veldig takknemmelig for det nå! Kan heller ikke huske at jeg syntes det var spesielt kjipt da jeg var liten, var liksom vant med at gavene var sånn. Nå setter jeg veldig pris på det!

Anonymkode: e8076...230

Samme her! Er utrolig takknemmelig jeg også :) 

Hvilken serie fikk du? Lilje her.

Anonymkode: 68e29...d19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...