Gå til innhold

Barn, rot, stress, slit, mas...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvor skal man begynne? Jeg har to unger, en på 4 og ei på 8. Vi er en A4-familie som har hus, begge foreldrene jobber 100% og eldste er med på aktiviteter og alt er som det skal være.

Problemet er at jeg syns jeg maser hele tiden. Eldste er ei snill og grei jente som gjør det godt på skolen, har mange venner og få bekymringer generelt, men hun roter noe helt forferdelig. I dag var hun hjemme alene i en time før jeg kom hjem, og da forsyner hun seg med alt mulig fra kjøkken og kjøleskap. Og det er ikke det at hun ikke vet at det ikke er lov. Hun spiser overalt og smuler deretter. Hun flytter møbler og slenger klær overalt, uten å rydde etter seg. Ber jeg henne om noe, så gjør hun alltid noe annet først. Og hun gjør det ikke i sinne...  hun bare lever akkurat her og nå. Dette ender med at jeg må mase om absolutt alt mulig, og jeg blir så lei. Vi har prøvd belønning og ros, men det har ikke funket så bra. Jeg tror hun bare er et sånt menneske. 

Men i en hverdag hvor jeg er mye hjemme alene med ungene, så har ikke jeg overskudd til å rydde opp overalt hele tiden. Dessuten føler jeg at jeg står for det meste av ryddinga i hjemmet, og at faren ikke hjelper så mye til med hverdagsting. Har gjør liksom de tingene han har lyst til. Så jeg går nesten konstant med dårlig samvittighet for rot/husarbeid. Og egentlig burde jeg heller støvsugd enn å skrive dette, men jeg må jo gjøre noe med situasjonen. Må legge til at jeg absolutt ikke er noen renholdsfreak som vasker hele tiden, men når gulvet og sofaen er full av smuler, så kan det jo ikke være sånn....

Håper noen har noen gode råd, for dette sliter veldig..

Anonymkode: 20aa4...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! det høres veldig slitsomt ut å ha det sånn!

hva med å ha et familie møte hvor man lager en avtale hvordan disse tingenge skal gjøres?

jenta di skal få lov til å flytte rundt på ting og utforske, men hvem skal rydde etter henne? lage gode rutiner osv

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er fristet til å si "velkommen til livet som småbarnsforelder"... :-) Sånn er det å ha unger. De roter. Ting flyter. Man føler man aldri har tid nok, og man føler også gjerne at ektefellen aldri bidrar nok ("typisk menn" liksom).

Jeg kjenner et eneste par der mannen er den mest ryddige i huset. Ellers er det stort sett kvinnen som "ser" rotet og tar seg av det i hovedsak. Mannen må gjerne trues til å ta i et tak og rydde litt, for de synes jo gjerne alt ser greit ut eller at "det er jo ikke noe stress". Rotet kan gjerne ligge i tre dager før det ryddes vekk, liksom, mens kvinnen vil naturlig nok ha det ryddet opp i samme dag.

Min (eks) mann rydder aldri, og har aldri gjort det heller. Han ser ikke rot. Han bytter heller ikke på senga f.eks, før jeg sier at nå er det på høy tid. Det er jeg som må si at "nå er gulvene skitne og trenger en vask. Vask dem". Han gjør aldri noe sånt frivillig og ut fra eget initiativ. Han SER det bare ikke, og tenker ikke på at det må gjøres. Jeg er derfor fryktelig spent på hvordan det vil bli med hygienen og ryddingen hjemme hos han når han og jeg nå skal flytte hver for oss snart.... Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å sende sønnen vår på besøk til faren hans, vel vitende om at han (faren) aldri har vasket badet noensinne i de årene vi var sammen (så hvordan blir det i eget hjem!?). Eller jo, en gang, da jeg pisket han i gang og viste og pekte alt han skulle gjøre. EN gang på nesten tjue år har han vasket badet, og det var dagen før visningen her...!

Min erfaring med mannfolk og rydding og rengjøring er altså ikke noe bedre enn din erfaring :-) Og skal jeg dømme utifra klagesangene til venninner, så er ikke andres mannlige ektefeller stort bedre heller.

Men vi må jo si at unntak finnes sikkert. Der ute finnes det antageligvis mannfolk som på eget initiativ vasker og rydder like mye hjemme som kona deres gjør, kanskje mer. Men hvorfor er den typen mann så sjeldne og vanskelige å få tak i? :fnise:

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å skaffe seg en vaskehjelp? Finnes mange ungdommer der ute som vasker litt rundt for en 500-lapp. 

Anonymkode: d82fd...5db

• Liker 1
Skrevet

En praktisk løsning på noe av problemet kan være å kjøpe en robotstøvsuger. La den gå hver dag mens dere er på skole og jobb. Har dere mer en èn etasje så bytter du på annenhver dag. 

Gjest Netttroll
Skrevet

Vil si at dette er en helt normal oppførsel i denne alderen,  de vet best selv og tror gjerne at de er store nok til å gjøre hva de vil uten at noen skal bestemme over dem:fnise:

Situasjonen er helt lik hos min bror, der hjelper det å være konsekvent og alvorlig. Forklar det til henne på en streng og alvorlig måte, deretter må du ha noen konsekvenser - Rydder hun ikke blir det trukket litt PC tid, eller noe som hun liker å gjøre. Det blir litt sutring og sure miner i starten, men hun lærer etter hvert. 

Lykke til :) 

• Liker 3
Skrevet

Takk for tips!

Det er nok småbarnslivet, ja. Men hun roter mye mer enn andre på hennes alder. Rommet hennes ser ikke ut, og det er bare en uke siden det ble rydda. Utfordringene med å være konsekvent er at da må man ha overskudd til å ta kampene, noe jeg føler jeg mangler pr nå. Derfor går jeg rundt og maser og sier alt hun skal gjøre. Kanskje dette kan være et ferieprosjekt, for da er det ikke så nøye med nok søvn osv. Hun bruker veldig lang tid på rydding, har hendt seg at hun har begynte å leke isteden også. Hun spiller ikke dataspill, så da er det husarrest eneste vi kan bruke. Får ta en ting pr dag, og si at hun ikke får ut og leke før hun hatt ordna rydda. En dag rommet, neste klær rundt om i huset osv.

Noen ganger tenker jeg at jeg kanskje forventer for mye av henne, men når broren greier å henge opp jakka si og sette på plass skoene, så bør jo hun klare det også. Det er jo disse hverdagsgreiene det blir rot av.

Million: Har tenkt samme tanke ang far. Sengetøyet hadde vel stått av seg selv dersom vi hadde skilt lag. Skulle ønske det fantes briller hvor de hadde sett rotet..

Skrevet

Jeg ville fokusert på noen få ting som du irriterer deg ekstra mye over, f.eks kun spise mat på kjøkkenet (for å unngå smuler) og alltid henge på plass yttertøy. Rommet hennes ville jeg latt være i fred, og heller tatt en sjau en gang i blandt (type skyndt deg å rydd rommet, så rekker vi å spise is/se på film/noe annet gøy dere kan gjøre etterpå. Hvis datteren er rotete av natur og du henger deg opp i "alt" ser jeg for meg at det fort blir mye mas om det alltid er noe som skal ryddes.

Taktikken over fungerer iallfall på 4-åringen min, det er mulig det er vanskeligere med større unger :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Masing hjelper ikke. ;) 

Anonymkode: f997e...c3a

Gjest Mythic
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvor skal man begynne? Jeg har to unger, en på 4 og ei på 8. Vi er en A4-familie som har hus, begge foreldrene jobber 100% og eldste er med på aktiviteter og alt er som det skal være.

Problemet er at jeg syns jeg maser hele tiden. Eldste er ei snill og grei jente som gjør det godt på skolen, har mange venner og få bekymringer generelt, men hun roter noe helt forferdelig. I dag var hun hjemme alene i en time før jeg kom hjem, og da forsyner hun seg med alt mulig fra kjøkken og kjøleskap. Og det er ikke det at hun ikke vet at det ikke er lov. Hun spiser overalt og smuler deretter. Hun flytter møbler og slenger klær overalt, uten å rydde etter seg. Ber jeg henne om noe, så gjør hun alltid noe annet først. Og hun gjør det ikke i sinne...  hun bare lever akkurat her og nå. Dette ender med at jeg må mase om absolutt alt mulig, og jeg blir så lei. Vi har prøvd belønning og ros, men det har ikke funket så bra. Jeg tror hun bare er et sånt menneske. 

Men i en hverdag hvor jeg er mye hjemme alene med ungene, så har ikke jeg overskudd til å rydde opp overalt hele tiden. Dessuten føler jeg at jeg står for det meste av ryddinga i hjemmet, og at faren ikke hjelper så mye til med hverdagsting. Har gjør liksom de tingene han har lyst til. Så jeg går nesten konstant med dårlig samvittighet for rot/husarbeid. Og egentlig burde jeg heller støvsugd enn å skrive dette, men jeg må jo gjøre noe med situasjonen. Må legge til at jeg absolutt ikke er noen renholdsfreak som vasker hele tiden, men når gulvet og sofaen er full av smuler, så kan det jo ikke være sånn....

Hva med å senke skuldrene litt, slappe litt av og innse at man ikke kan ha det strøkent til en hver tid når man har barn. Hva tror du er viktigst for barna dine? Et rent og ryddig hjem eller en mor som koser seg sammen med dem og ikke tar alt så veldig høytidelig? 

Ingen dør av noen smuler her og der, og du slipper å bli masemamma med skuldrene opp under øra. Du kan ha det striglet når barna er flyttet ut ;) Da kommer du faktisk til å savne lego, leker og tegnesaker rundt omkring, barn som krever deg og vil være sammen med deg.

For øvrig burde du og mannen sette opp en ansvarsfordeling over husarbeid hvor han bidrar på lik linje med deg.

Skrevet
4 timer siden, Million skrev:

Jeg er fristet til å si "velkommen til livet som småbarnsforelder"... :-) Sånn er det å ha unger. De roter. Ting flyter. Man føler man aldri har tid nok, og man føler også gjerne at ektefellen aldri bidrar nok ("typisk menn" liksom).

Jeg kjenner et eneste par der mannen er den mest ryddige i huset. Ellers er det stort sett kvinnen som "ser" rotet og tar seg av det i hovedsak. Mannen må gjerne trues til å ta i et tak og rydde litt, for de synes jo gjerne alt ser greit ut eller at "det er jo ikke noe stress". Rotet kan gjerne ligge i tre dager før det ryddes vekk, liksom, mens kvinnen vil naturlig nok ha det ryddet opp i samme dag.

Min (eks) mann rydder aldri, og har aldri gjort det heller. Han ser ikke rot. Han bytter heller ikke på senga f.eks, før jeg sier at nå er det på høy tid. Det er jeg som må si at "nå er gulvene skitne og trenger en vask. Vask dem". Han gjør aldri noe sånt frivillig og ut fra eget initiativ. Han SER det bare ikke, og tenker ikke på at det må gjøres. Jeg er derfor fryktelig spent på hvordan det vil bli med hygienen og ryddingen hjemme hos han når han og jeg nå skal flytte hver for oss snart.... Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å sende sønnen vår på besøk til faren hans, vel vitende om at han (faren) aldri har vasket badet noensinne i de årene vi var sammen (så hvordan blir det i eget hjem!?). Eller jo, en gang, da jeg pisket han i gang og viste og pekte alt han skulle gjøre. EN gang på nesten tjue år har han vasket badet, og det var dagen før visningen her...!

Min erfaring med mannfolk og rydding og rengjøring er altså ikke noe bedre enn din erfaring :-) Og skal jeg dømme utifra klagesangene til venninner, så er ikke andres mannlige ektefeller stort bedre heller.

Men vi må jo si at unntak finnes sikkert. Der ute finnes det antageligvis mannfolk som på eget initiativ vasker og rydder like mye hjemme som kona deres gjør, kanskje mer. Men hvorfor er den typen mann så sjeldne og vanskelige å få tak i? :fnise:

Godt svar, og godt spørsmål til slutt :)  Jeg tror de aller fleste menn ser når de MÅ!

Min yngste sønn var akkurat som beskrevet ovenfor her mens han bodde hjemme, og fortsatt boltrer han seg når han stikker innom.  Da blir han som en tenåring igjen, bærer mat og kaffe med seg inn i tv-stua, plasserer alt i armlengde og rydder aldri etter seg. 

Hjemme hos seg selv derimot, er det oppvask, husvask og klesvask, skifting på senger og skrubbing av toalett og bad.  Som alenepappa med to små er det mye som skal gjøres, og han SER det.  Hva har skjedd? spurte jeg.  Neiii, jeg vet ikke, det blir bare sånn når jeg kommer hit hjem, svarte han. 

Forstår at jeg gjorde for mye for ham i oppveksten.  Samtidig vet jeg nå at han har fått med seg hva som må gjøres i huset. 

Her ligger forklaringen, tror jeg - vi mødre tar for mye ansvar for at hus og hjem er rent og pent!  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en ting av gangen. Startet feks med å sette skoene på plass. Når det satt ville jeg tatt for meg jakka, når det var på plass så neste greie osv. Det tar endel tid, men da vet du iallefall at det ikke blir for mange beskjeder på en gang så hun hører etter.

Anonymkode: 9e1a9...3ee

AnonymBruker
Skrevet

Det må føles helt forferdelig å leve sammen med en empatiløs mann som bare er sammen med deg for å få seg et knull.

Anonymkode: ed43c...2d5

Skrevet

Tror du må senke skuldrene flere hakk!

Du skriver at rommet ikke ser ut enda det bare er en uke siden det ble ryddet... Vel, jeg har seks barn i hus og jeg kan si det samme om alle de sine rom etter en dag. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må føles helt forferdelig å leve sammen med en empatiløs mann som bare er sammen med deg for å få seg et knull.

Anonymkode: ed43c...2d5

Det må føles helt forferdelig å leve med en empatiløs personlighet og bare være på nett for å spre stygge kommentarer. Skriker mislykkethet og komplekser lang vei. Får håpe du får det bedre med deg selv snart.

Anonymkode: 9eed6...fff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det akkurat likt. Helt nøyaktig. Bortsett fra at de er stebarn og at de er 12 og 16! Jeg holder på å bli gal og har sagt ifra at jeg flytter faktisk ut dersom det ikke har blitt bedre etter ferien.. Far har fått beskjed om å gjøre tiltak.  Jeg har ikke noe lyst til å leve ett slikt liv. Uaktuellt. Jeg kan dessverre ikke komme med noen tips, men jeg føler med deg. Man blir så slitne av sånt.

Anonymkode: 560b4...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt må da få spise mat når det kommer hjem hvis det er sultent!! 

Er det så vanskelig at barnet ser hvilken mat dere har tilgjengelig, så får du smøre noen skiver til henne tidlig på dagen som du legger i kjøleskapet til henne. Forklar henne at de kan hun spise når hun kommer hjem.

Anonymkode: 32494...bde

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å skaffe seg en vaskehjelp? Finnes mange ungdommer der ute som vasker litt rundt for en 500-lapp. 

Anonymkode: d82fd...5db

16 timer siden, Serafina. skrev:

En praktisk løsning på noe av problemet kan være å kjøpe en robotstøvsuger. La den gå hver dag mens dere er på skole og jobb. Har dere mer en èn etasje så bytter du på annenhver dag. 

14 timer siden, Amys skrev:

Jeg ville fokusert på noen få ting som du irriterer deg ekstra mye over, f.eks kun spise mat på kjøkkenet (for å unngå smuler) og alltid henge på plass yttertøy. Rommet hennes ville jeg latt være i fred, og heller tatt en sjau en gang i blandt (type skyndt deg å rydd rommet, så rekker vi å spise is/se på film/noe annet gøy dere kan gjøre etterpå. Hvis datteren er rotete av natur og du henger deg opp i "alt" ser jeg for meg at det fort blir mye mas om det alltid er noe som skal ryddes.

Taktikken over fungerer iallfall på 4-åringen min, det er mulig det er vanskeligere med større unger :)

Synes disse rådene var de absolutt beste du kan få her ts, og synes du kan ta til deg disse og ignorere det som ikke passer deg :) De første to innebærer jo faktisk at man har noe råd, men da kan man igjen tenke på andre ting man slenger penger ut av vinduet for og kanskje prioritere bedre, men det siste syntes jeg var et absolutt godt råd som kan fungere, hvertfall nå for en start mens barnet er lite enda og du trenger å hente deg inn og få nye krefter :)

Anonymkode: 3755f...d36

Skrevet

Jeg tåler absolutt rot og rusk, sikkert mer enn gjennomsnittet. Det er ikke bare noe jeg skriver, for jeg er ikke superryddig selv heller. Men et sted går grensa, og når man gang på gang kommer hjem til et rotehus, så blir man lei seg, sint og sliten. Jeg har tenkt at hun må begynne på SFO, fordi hun roter så mye når hun er alene hjemme. Det er en mulighet fra høsten, men det løser jo ikke problemet med at hun roter. Må kanskje øve inn en ting om gangen, ja. 

Vi har hatt vaskehjelp til nå, men hun har så mye å gjøre, så vet ikke når hun kommer tilbake igjen. Det er virkelig verdt pengene, så vi må kanskje finne en annen. 

Robotstøvsuger kan være til god hjelp, har dere erfaringer? Har robotplenklipper som fungerer supert. Hurra for teknologien.

Hvilken ansvarfordeling har dere? Fungerer det? Hvem renser sluker, tømmer søppel, fjerner tomme shampooflasker fra dusjen, rydder leker?? 

AnonymBruker
Skrevet

Far og ungene driter nok en lang en i om du lar smulene ligge i sofaen, men det gjør ikke du. Så da synes jeg du skal gjøre det rent og ryddig der det betyr mest for deg, og så "beklager du" at du pga dette (fordi at de griser og ikke hjelper til) ikke får tid til å lage middag, vaske favorittklærne og kjøpe inn digg pålegg. Da får du gjerne hjelp til matlagingen av far om ikke annet. Og kanskje 8-åringen innser at rotingen får litt konsekvenser. Rett og slett at du ikke får tid til så mye. For du SKAL ikke slite deg ut. Ta det viktigste, og så kan far og de andre ta resten. Dere er to, nemlig. Far ser gjerne ikke poenget med å støvsuge bak sofaen, men middag ser han nok poenget i.

Anonymkode: 0fb04...57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...