Gå til innhold

10 åring som farger håret


makkapakka

Anbefalte innlegg

er det blitt vanlig nå? bare ser en av nabojentene som har farget det fra lyst til mørkebrunt og gjort snart i ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9-åringen min klippet seg kort og farget håret blått i helga. Hun om det, tenker det er helt greit. Jeg synes det ble kult.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen (2001-2002) gjorde alle venninnene mine det, inkludert meg selv. Men det spørs kanskje litt hvor man kommer fra? 

Anonymkode: db42c...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gutt på 9 år. har kan farge håret med spray. Men aldri i verden om han hadde fått lov til å farge håret med skikkelig hårfarge.

Anonymkode: 5a17b...da3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørkeris skrev:

9-åringen min klippet seg kort og farget håret blått i helga. Hun om det, tenker det er helt greit. Jeg synes det ble kult.

Men hvem betaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, smilo skrev:

Men hvem betaler? 

Det har jeg ikke tenkt på, men jeg burde nok tenkt på det. Det kan hende hun, med rette, framstår som bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Becky48

Barnet mitt hadde aldri fått farge håret som niåring. Med spray eller farge som går vekk i vask, helt ok. Men skikkelig hårfarge, kommer ikke på tale. Kunne vurdert saken hvis barnet var 14, men hadde ikke vært en diskusjon med en niåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... 10 er kanskje litt tidlig, synes jeg da. Men jeg fikk begynne relativt tidlig jeg og. Jeg fikk stripe håret første gang som 12. Fikk ikke lov til det før da. Men likevel, 10 synes jeg er veldig tidlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå trenger jeg kanskje en reality-sjekk her. Jeg har rett og slett ikke tenkt på dette, det kunne rett og slett ikke falle meg inn at det var en greie og at hun ikke skulle få lov.

Hadde dette vært en økonomisk greie for oss hadde det stilt seg annerledes, men det er det ikke, så kun moral gjenstår.

Jeg skjønner at det jeg kommer til å skrive nå kanskje kommer til å skape reaksjoner.

Min datter, på ni, har eget sminkebord som er ganske godt utstyrt. Jeg vet ikke helt hvor mye sminkegreier hun har, men det er mye. Et helt bord fullt. Jeg har ikke tenkt over det, men jeg skjønner nå at en del av de jentene som kommer på besøk hit kommer hit for å sminke seg. Samtidig har aldri foreldre klaget når de kommer og henter ungene og de er nysminkede. Litt morsomt her er jo at den ene som driver med dette med henne er gutt, en skikkelig fotballgutt.

Hun har etter hvert blitt ganske så god på dette, hun er tross alt bare ni. Hun sitter og ser på videoer på nett og studerer hva de gjør der og prøver på seg selv og andre etterpå. Jeg får mine behandlinger jeg også, Jeg har for tiden nydelige røde, grønne og blå tånegler med mønster.

Det hender at hun tar på seg litt sminke før skolen, ikke ofte. Når hun gjør det er det veldig lite. Jeg lurer nå på om jeg skal revurdere om hun får lov til det.

Jeg har sett på dette som kun lek og moro. Ugh, nå føler jeg meg som den ekle forelderen som lar barnet få lov til å gjøre alt og plager vettet av de andre foreldrene ved å ikke se problemene og bare kjøre på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanlig lenge.

Da jeg gikk på barneskolen var det flere som stripet håret, og jeg husker spesielt en gang i 6. klasse at en jente i klassen helbleket håret og ble veldig orange.

Som en regel tenker jeg at barn skal få lov til å uttrykke seg, samtidig som vi foreldre bør veilede litt. Barn i 10-års alderen er som regel ikke reflekterte nok til å  forstå hva permanente endringer innebærer. De kan tro at resultatet alltid blir som forskrevet på pakken, og vet ikke hvor vanskelig det kan være å korrigere eller fjerne en farge.

Og mest av alt så kan de ombestemme seg veldig fort, slik som orange-jenta fra barneskolen som endte opp med å bli kortklipt på grunn av at håret ikke tålte blekingen. Det er veldig dyrekjøpt lærdom.

Anonymkode: a7ca6...a98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noe big deal. 

Anonymkode: 9dbf3...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært vanlig lenge.

Da jeg gikk på barneskolen var det flere som stripet håret, og jeg husker spesielt en gang i 6. klasse at en jente i klassen helbleket håret og ble veldig orange.

Som en regel tenker jeg at barn skal få lov til å uttrykke seg, samtidig som vi foreldre bør veilede litt. Barn i 10-års alderen er som regel ikke reflekterte nok til å  forstå hva permanente endringer innebærer. De kan tro at resultatet alltid blir som forskrevet på pakken, og vet ikke hvor vanskelig det kan være å korrigere eller fjerne en farge.

Og mest av alt så kan de ombestemme seg veldig fort, slik som orange-jenta fra barneskolen som endte opp med å bli kortklipt på grunn av at håret ikke tålte blekingen. Det er veldig dyrekjøpt lærdom.

Anonymkode: a7ca6...a98

Dette er faktisk en av grunnene til at min unge får lov. Vi hadde diskusjonen før hun farget håret om at det var til dels drastisk med tanke på det nydelige lange håret hun hadde.

Hun sa selv at det var ikke en lett avgjørelse, men at hun syntes det var lurt å gjøre mens hun enda var barn. Håret gror tross alt ut igjen. Og hun hadde virkelig lyst å prøve dette.

Jeg syntes hun hadde et reflektert forhold til det, og hun gråt når de første lokkene traff plenen. Jeg har et ganske nydelig bilde av henne der hun sitter på stolen mens håret faller og tårene pipler. Jeg synes hun var tøff og reflektert på en gang. Hun angrer ikke nå og har allerede planer for å farge det mer da det ble litt blass farge og det er litt mye grønnskjær i det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Synes ikke sminke har noe på fjeset til en tiåring å gjøre, eller permanent farge i håret. Skjønner jeg er gammeldags nå, wow jeg tenker skikkelig fy-fy om det....:fnise: Kan vel vente til er tenåringer om ikke annet med å eksperimentere litt med  (litt) sminke og hår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke snakk om at min 9 årige datter skal få lov til å verken farge håret eller sminke seg på flere år enda! De blir voksene altfor fort, synes samfunnet blir bare verre og verre på det området. Synes det er en virkelig skremmende utvikling. Og jeg må si at jeg lurer på hvor foreldrene er når jeg ser "små" barn, med kunstig hårfarge, sminke, (og klær som hører voksene til). Et lite barn, tidlig ungdom bør ikke se ut og te seg som voksene på de områdene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 13 fikk farge håret lilla- blått, fargegradert hos frisøren. Min idé, hehe.. Min lommebok. Det ble kjempekult så lenge det varte..

Anonymkode: 1a0d2...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange er uenige med meg her, jeg savner litt en forklaring på hvorfor. Det blir bare kommentarer som "aldri i livet", "kommer ikke på tale" o.s.v.

@summesumbi, Hva er det som er så fy fy med det. Jeg ser en lek, hva ser du?
@bekka79, Vi er jo her, vi er bare ikke helt enige i at det er verdens undergang.

Jeg er ikke helt enig i at de blir fort voksne om dagen. Jeg flyttet hjemmefra som 15-åring og sørget for meg selv med lite økonomisk støtte hjemmefra, tror ikke det er normalt lengre. Det jeg derimot synes er at de blir tidlig seksualisert, og det synes jeg er skikkelig ekkelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bjørkeris:

Synes egentlig det forklarer seg selv jeg. Slike ting er forbeholdt voksene. Synes også at det er med på å skape et altfor tidlig utseendemessig fokus. Hårfarge, sminke ol. er ikke noe barn trenger eller bør bruke tid på. Du sier du ser på det som en lek. Jeg ser ikke på det som en lek når de går slik på skolen og ute. 

Du sier at du synes de blir altfor tidlig seksualisert, jeg mener at slike ting er med på å seksualisert de, da dette også er noe som hører til i den voksene verdenen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
8 minutter siden, bekka79 skrev:

Bjørkeris:

Synes egentlig det forklarer seg selv jeg. Slike ting er forbeholdt voksene. Synes også at det er med på å skape et altfor tidlig utseendemessig fokus. Hårfarge, sminke ol. er ikke noe barn trenger eller bør bruke tid på. Du sier du ser på det som en lek. Jeg ser ikke på det som en lek når de går slik på skolen og ute. 

Du sier at du synes de blir altfor tidlig seksualisert, jeg mener at slike ting er med på å seksualisert de, da dette også er noe som hører til i den voksene verdenen.

Godt formulert svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...