Gå til innhold

Desperat familiefar trenger oppskrifter


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er en travel jobbepappa som pleier å lage middag til kone og tre barn i alderen 4-11 år. Nå er jeg litt desperat: Alle klager på lite fantasifull middagsmat. Er det noen som kan hjelpe en stakkar som ikke har tid til å sjekke alle kokebøkene som finnes i bokhandelen? Hvis det er mulig kan maten gjerne oppfylle noen av disse vilkårene:

1.Den er velsmakende, både for store og små

2. Den tar ikke knekken på matbusjettet

3. Den er rask å lage (max 30 min)

4.Den er ganske sunn

Noen som sitter på gode oppskrifter ???

Hilsen mannlig hobbykokk med dalende stjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er tre retter som er enkle og raske å lage. De som skal i stekeovn kan jo faktisk tilberedes dagen før og settes i ovnen før middag. Dette er retter som i hvertfall ikke kan beskyldes for å være kjedelige:

Flygande Jakob (4 pers)

- 1 grillet kylling rives i små biter og bres ut i en langpanne.

- 150 gram bacon og 6-7 ferske sjampinjonger stekes i panne (ikke helt sprøtt) og legges til tørk på kjøkkenpapir.

- 2,5 dl matfløte vispes med 2 ss hvetemel og smakes til med chilisaus eller ketchup.

- Dryss 1 dl salte peanøtter og 2-3 bananer i biter over kyllingen i langpanna, og hell fløtesausen over. Ha bacon og saus på toppen.

- Stekes i 15-20 min v/ 225 grader. Serveres med ris og salat eller loff.

"Anna-rett"

- ca 1 kg hodekål snittes i strimler og kokes. La vannet renne godt av.

- 6 dl hvit saus.

- 300 gram røkt kjøttpølse i strimler.

- revet ost.

Ingrediensene legges i ildfast form i denne rekkefølgen: kål-saus-ost-pølse-kål-saus-ost.

Stekes ved 225 grader i 15-20 min.

Serveres med poteter, salt og pepper.

Kyllingsuppe (2-3 porsjoner)

2 kyllingfileter

1 eple

1 løk

1-2 fedd hvitløk

1 ss curry, gjerne hot

1-2 ss smør

salt

pepper

2 bokser hermetiske tomater

1 dl vann

2 grønnsaksbuljongterninger

3 dl matfløte

Fileter og eple skjæres i små terninger, løken finhakkes.

Smøret smeltes i en gryte, og eple, kylling, løk og krydder freses i gryten.

Ha over tomater, vann, buljong og fløte.

Kok opp og la småkoke i 5-10 min.

Server med rundstykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hadde bedt de lage middagen selv, for jeg syns det er på grensen til frekkhet å klage på middagen, når man ikke lager den selv.

Men når det er sagt, kan dere jo inngå en avtale, der dere velger middag en dag hver. Da kan de få lære å måtte planlegge litt også. Samtidig får dere alle middag dere liker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tid med kokebøker nå = mye tid spart i lang tid framover.... Kan anbefale Jamie Oliver's nye: "Jamie's Dinners". Den er skrevet med folk som deg i tankene.

Ellers kan man med enkle midler gå ut ifra en posesuppe eller posegryte, og så sprite dem opp med ekstra passende ferske grønnsaker og/eller kjøtt/fisk. Tomatsuppe kan få forsterkning av sauterte squashterninger eller finhakket paprika, fiskesuppe kan få kokt gulrot og vårløk, noen reker og gourmetfilet av torsk. Av en posesaus til kylling kan du lage en lekker grateng ved å rive opp en ferdig grillet kylling i små biter, legg i ildfast from og strø over feks hakket paprika, tomat, blomkål, erter, eller hva dere nå måtte like, hell over saus og gratiner med ost i ovn og spis med kokt ris. Samme mal kan du bruke med hollandaisesaus og fiskefilet.

Du kan kjøpe ferdige burritos og salsa på glass og lage fyll av grillet kylling uten skinn, tomat, mais, rødløk, paprika, revet gulrot. Fyll burritosene og lag ruller som du legger i ildfast form, smør over salsa, og gratiner med revet cheddar over i ca 25 min/225 grader. Dødsgodt, fargerikt og igrunnen ganske sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zim-zum

Du kan f.eks. variere stekt fisk med å servere det smeltete smøret ved siden av med anisfrø og pistasjenøtter.

Blanding:1 ss pistasjenøtter, 1 ts anisfrø pr. 50 gram smør freses sammen i panna.

Du kan variere stekte koteletter med å vende dem i denne blandingen: 1 dl strøkavring og 1 ts anisfrø.

Du kan også variere koteletter etter stekingen med å helle dem i en blanding av knuste tomater (hermetiske) sammen med kikerter (hermetiske eller ferdig kokte fra dagen før), gulrøtter i skiver, litt hakket basilikum og litt olivenolje.

Kokte gulrøtter kan også gjøres mer spennende ved å vende dem i en blanding av olivenolje, saft av en sitron og litt estragon f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei. Jeg har følgende middagsrett som favoritt:

Stek strimlet svinekjøtt, paprika, løk og sopp. Hell over creme fraiche. Blad i dressingmixen til de "Toro wraps-greiene" (du vet de orange pakkene hvor det er en marinademix og en dressingmix). Varm tortillawraps litt i ovnen og vips! En deilig middag som jeg tror er populær hos de fleste! :-)

Når det gjelder de dressingmixene, har jeg brukt den med tex-mex og den med tandoori, og begge er gode. Jeg har ikke skrevet hvor mye paprika, kjøtt etc. du bør bruke, for jeg har bare laget dette til to personer, og er litt dårlig på å se hvor mye som trengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg var forrige gjest, og kom plutselig på en annen rett som er lett å lage og samtidig veldig god:

WOK:

Legg kyllingfiletbiter i sweet chilisaus noen minutter. Stek dem etterpå. Hiv oppi litt sopp, sukkererter og gulrøtter. Ha oppi woknudler og litt vann (se på pakken). Stek en liten stund (ikke for lenge, for da blir nudlene "grøtete"). Ha over cashewnøtter. Krydre med salt og pepper og ha over mer sweet chilisaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denne faller i smak hos store og små:

1 pk. kjøttdeig (4-500 gram)

2 poser potetmos lages etter anvisning på pakke

1 boks hermetiske tomater

hvitost

enkel salat bestående av feks. tomat, grønn salat og agurk

Sett stekeovnen på 220 grader.

Stek kjøttdeigen i stekepanne, rør rundt slik at den "løser seg opp". Ha på litt salt og pepper og hvitløk hvis dere liker det.

Lag potetmosen etter anvisning på pakke.

Legg den stekte kjøttdeigen i en halvstor ildfast form. Hell over de hermetiske tomatene og rør om. Ha så potetmosen over, glatt med en skje og legg på et godt lag med hvitost.

Stekes til osten er gyllen.

Serveres med en enkel salat, evt. også med baguetter til. Godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...