Gå til innhold

Lavt stoffskifte og ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har lavt stoffskifte som sliter med å gå ned i vekt eller har en suksess historie å fortelle når det gjelder vektnedgang? Jeg har lagt på meg mye.. hadde likt å komme tilbake til meg selv igjen til 50kg. Nå veier jeg 68 og er 156cm høy. Så drt synes ganske mye på meg, deprimerende er det jo, men håper noen andre er i samme situasjon eller har vært i samme situasjon som kan hjelpe meg med kosthold og trening. 

Jeg kan ikke trene på treningssenter. Så det meste må være hjemme eller ute. 

Det jeg spiser idag :

Brød, italiensk salat pålegg, kokt egg, kylling, laksfile, ris, frukt, veldig lite grønnsaker. Drikker for det meste vann/pepsi 

Jeg må være ærlig og si at jeg trøstesiser mye. 

Jeg er stort sett hjemme... tips og råd ønskes. 

Hadde vært hyggelig om noen kunne gitt meg en sikkelig kick her for å slutte med mine uvaner og være mer aktiv enn det jeg er idag.

Anonymkode: 0de66...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å trøstespise. Spis hva du vil, spis mat du liker, men bare til måltidene. Kom deg ut og gå tur hver dag.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg ut er første bud. Tid du beveger deg er tid du ikke spiser.  Og, ikke spis som belønning for at du har vært ute.  Og ikke minst: kutt all brus, kun vann på hverdager. Ikke lettbrus heller, du blir avhengig av å ha "smak" i munnen og spiser mer, i tillegg til at noen mener man legger på seg av søtstoff.  Juice og melk er kaloribomber.

Anonymkode: 91e8d...482

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har lavt stoffskifte som sliter med å gå ned i vekt eller har en suksess historie å fortelle når det gjelder vektnedgang? Jeg har lagt på meg mye.. hadde likt å komme tilbake til meg selv igjen til 50kg. Nå veier jeg 68 og er 156cm høy. Så drt synes ganske mye på meg, deprimerende er det jo, men håper noen andre er i samme situasjon eller har vært i samme situasjon som kan hjelpe meg med kosthold og trening. 

Jeg kan ikke trene på treningssenter. Så det meste må være hjemme eller ute. 

Det jeg spiser idag :

Brød, italiensk salat pålegg, kokt egg, kylling, laksfile, ris, frukt, veldig lite grønnsaker. Drikker for det meste vann/pepsi 

Jeg må være ærlig og si at jeg trøstesiser mye. 

Jeg er stort sett hjemme... tips og råd ønskes. 

Hadde vært hyggelig om noen kunne gitt meg en sikkelig kick her for å slutte med mine uvaner og være mer aktiv enn det jeg er idag.

Har du fått påvist lavt stoffskifte? Går du på medisiner? For det høres mer ut som du enkelt og greit spiser mer enn du forbrenner.....

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Runforit skrev:

Har du fått påvist lavt stoffskifte? Går du på medisiner? For det høres mer ut som du enkelt og greit spiser mer enn du forbrenner.....

Ja. Går på lio. Fikk ls i 2013. Gått på levaxin/eutyrox.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er født med lavt stoffskifte, og det som fungerer for meg er lavkarbo (keto) og litt trening hver dag. Jeg må holde meg HELT unna sukker og mel/gluten. Hver gang jeg spiser sånt går blodsukkeret mitt bananas. Når jeg spiser lavkarbo klarer jeg meg fint på to måltider om dagen. Blir aldri plutselig skrubbsulten eller ubehagelig stappmett. Har en jevn god energi gjennom hele dagen og føler meg i balanse. Jeg trener 30 day shred hjemme (på youtube) og går ca en times tur hver dag. 

Har gått ned ca 30 kg ved å leve sånn, og føler ikke jeg har måttet anstrenge meg mye for å oppnå det:) Prøv! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte. 250mikrogram Levaxin hver dag må jeg ta. Har slanket meg 16 kilo siden Mars. Det har jeg klart helt enkelt ved å telle makroer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og sliter veldig med å regulere det med medisiner. Prøvene går opp og ned og jeg skifter mellom å ikke komme meg opp av sengen fordi jeg føler meg helt dopet (for lavt dosert) til å ikke sove i det hele tatt fordi jeg er for høyt dosert og kroppen er på høygir. Da er jeg også konstant sulten/ulvehunger og legger på meg selv om stoffskiftet er for høyt. Blir også veldig, veldig varm, har kjempehøy hvilepuls og blir andpusten bare av å gå. Når det er for lavt så klarer jeg ikke aktivitet i det hele tatt.

Når jeg treffer med dosen så lever jeg helt normalt bortsett fra at jeg må ligge lavere på kaloriene for å gå ned i vekt enn jeg måtte før jeg fikk lavt stoffskifte. Selv om jeg trener og spiser som før. Det er mye vanskeligere å gå ned i vekt eller holde en lav vekt, men det går med fullt fokus. Hvis jeg begynner å slippe opp så skal det ingenting til før kiloene kommer fykende. Sånn var det ikke før jeg ble syk

Anonymkode: 4888d...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Runforit kan roe seg ned. Det er noe dritt å leve med lavt stoffskifte. Unner ingen det. Hvorfor kommer du inn i tråden og nærmest slenger med leppa? 

Anonymkode: 72d1a...5be

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Runforit kan roe seg ned. Det er noe dritt å leve med lavt stoffskifte. Unner ingen det. Hvorfor kommer du inn i tråden og nærmest slenger med leppa? 

Jeg synes @Runforit virker som en av de mer fornuftige menneskene her inne mtp trening og kosthold.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg responderte til at TS selv sier at hun trøstespiser mye...

Med mindre hun slutter med det så er det tvilsomt st hun går ned, lavt stoffskifte eller ei. Ikke alle med lavt stoffskifte sliter med vektnedgang, men alle som trøstespiser sliter med akkurat det.

Endret av Runforit
Skrevet

Det er mykje enklare å gå ned i vekt med lett overdosering av levaxin. Dette må sjølvsagt gå gjennom lege. Det er mykje betre å vere litt overdosert enn litt underdosert. Det er fullt mogleg å gå ned i vekt med hypothyreose.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet
1 time siden, Cyrus skrev:

Jeg synes @Runforit virker som en av de mer fornuftige menneskene her inne mtp trening og kosthold.

:helen:

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting av det Runforit har sagt har da noen som helst likhet med "leppeslenging"? Hun virker dessuten nesten alltid veldig rolig, i tillegg til at hun er fornuftig, hyggelig og hjelpsom. Synes din kritikk bommer litt her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte, men aldri slitt med vekten. Det viktigste tiltaket du kan begynne med er å slutte med Pepsi max eller begrense det til en dag i uken. Jeg har flere venninner som drikker Pepsi Max hver dag, og alle har noen kg for ekstra. Hun ene kuttet det ut, og ble slank etter relativt kort tid. Det kan jo være første steg?

Spiser du til du blir stappmett? Jeg spiser små mengder, aldri til jeg blir helt mett. Det lærte jeg fra jeg var barn, og har alltid holdt meg slank. Tygg tyggis for å unngå unødvendig trøstespising 

Anonymkode: 2d8ff...62a

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lavt stoffskifte, men aldri slitt med vekten. Det viktigste tiltaket du kan begynne med er å slutte med Pepsi max eller begrense det til en dag i uken. Jeg har flere venninner som drikker Pepsi Max hver dag, og alle har noen kg for ekstra. Hun ene kuttet det ut, og ble slank etter relativt kort tid. Det kan jo være første steg?

Spiser du til du blir stappmett? Jeg spiser små mengder, aldri til jeg blir helt mett. Det lærte jeg fra jeg var barn, og har alltid holdt meg slank. Tygg tyggis for å unngå unødvendig trøstespising 

Jeg har lavt stoffskifte, og er dønn avhengig av pepsi-Max. Det inneholder ingen kalorier så jeg ser ikke bakdelen ved å drikke det dersom det er den kosen man får i et ellers traust kosthold.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anektdotisk «bevis» som man ikke finner noe som helst dokumentasjon for at har noen sammenheng. Noen rapporterer at de føler mer søtsug og blir sultnere av å drikke lettbrus, men det er ingen forskning som gir dekning for at man legger på seg av lettbrus. 

Som for alle andre, er det selvsagt kalorier inn og kalorier ut som avgjør om man går ned i vekt. For den som har lavt stoffskifte må man rett og slett bare ta inn litt færre kalorier enn en person med normal forbrenning for å gå ned. 

Anonymkode: 801d8...e23

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Ingenting av det Runforit har sagt har da noen som helst likhet med "leppeslenging"? Hun virker dessuten nesten alltid veldig rolig, i tillegg til at hun er fornuftig, hyggelig og hjelpsom. Synes din kritikk bommer litt her.

Gode @Pringle :kose:

Du er også alltid hjelpsom og flink her inne :sol:

Skrevet

@Pringle og @Runforit 

TS: du sier selv at du trøstespiser. Og velger feil mat. Du skriver Pepsi, ikke Pepsi max, så du kan jo begynne med det. Inn med grønnsaker og ut med italiensk salat (regner med du mener den majonesbaserte gugga - lite næring, mye kalorier) 

Ergo er det i første omgang DETTE du må ta tak i. Ikke skylde på lavtstoffskifte. Det er kun noen få kilo overvekt som skyldes lavtstoffskifte, resten er det vi putter i munnen. 

Trening behøver du ikke stresse med nå, viktigst er kostholdet. Rett kosthold gir deg energi uansett. 

@Cyrus Hva mener du men å telle makro...? Det er vitaminer og mineraler, om jeg har forstått rett. Hvordan teller du dette i fht vektnedgang? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

@Pringle og @Runforit 

TS: du sier selv at du trøstespiser. Og velger feil mat. Du skriver Pepsi, ikke Pepsi max, så du kan jo begynne med det. Inn med grønnsaker og ut med italiensk salat (regner med du mener den majonesbaserte gugga - lite næring, mye kalorier) 

Ergo er det i første omgang DETTE du må ta tak i. Ikke skylde på lavtstoffskifte. Det er kun noen få kilo overvekt som skyldes lavtstoffskifte, resten er det vi putter i munnen. 

Trening behøver du ikke stresse med nå, viktigst er kostholdet. Rett kosthold gir deg energi uansett. 

@Cyrus Hva mener du men å telle makro...? Det er vitaminer og mineraler, om jeg har forstått rett. Hvordan teller du dette i fht vektnedgang? 

Makro er fett, protoner og karbohydrater. 

Mineraler og vitaminer går vel som mikro eller noe sånt. 

Anonymkode: 93d3c...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...