Gå til innhold

Syk av stress?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det de siste året hatt en veldig krevende psykisk jobb. Men mye utagering og vold. Merker at dette har tatt veldig mye energi. Har merket litt forskjellig på kroppen. Har i mange år slitt med leddsmerter, og bekken etter en gravidtiet for 3 år siden. Den siste tiden har jeg hatt plagsom hjertebank, som gjør at jeg må stoppe opp med det jeg gjør når det kommer. Er begynt å våkne om natten av ekstrem kvalme, uten å kaste opp eller få sove igjen før det har roet seg. Har stramme muskler i hele kroppen som jeg får behandlet hos fyseoterapaut. Er selvstendig næringsdrivende, så vil tape ganske mye i inntekt om jeg blir sykemeldt siden jeg bare har krav på 66% utbetalt av inntekten min. Lurer derfor på om noen av dere har opplevd det samme? Har dere fått sykemelding for dette? Og må man være aktiv sykemeldt i 14 dager først? 

Anonymkode: c9e5e...a17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært sjekket av lege somatsik? Hjertebank på dagtid kan fint komme av stress, og kvalme og. Men jeg reagerer på at du blir kvalm om natten når du burde vært mer avslappet om du sover. Derfor ville jeg spurt om både det og hjertebanken å få konstatert av en lege at det faktisk skyldes stress og ikke er noe somatisk galt.

Anonymkode: 998bd...97c

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg har blitt syk av stress, ja, og du må passe deg så ikke du blir fullstendig utbrent. Det tar mange år å komme seg igjen når du først er der (nå skal ikke jeg snakke så høyt om det da jeg stresser og takler stress dårlig, er ikke noe flink selv.......)

Sykemelding høres lurt ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjent at langvarig stress gjør en mer disponert for en rekke sykdommer. Hjertebank og kvalme kan komme av mye forskjellig, men stress kan være en årsak. Det er nok ikke så dumt å roe ned litt i en periode. 

Anonymkode: 78e98...09f

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst bør du få sjekket at dette ikke er noe somatisk. Dernest bør du se på hvilke forhold på jobb det er som gjør deg stresset og gjøre noe med dette. En 14 dagers sykemelding hjelper ingen ting om det er det samme som venter deg når du kommer tilbake. 

Ja, det går an å bli syk av stress. Neste steg på stigen er depresjon, deretter utbrenthet. Jeg vil oppfordre deg sterkt til å ta dette alvorlig på nåværende tidspunkt og ikke "vente og se". Når kroppen blir fysisk uvel og utslitt er det et kraftig tegn på at noe er galt.

Anonymkode: a5b54...54a

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt opp det med hjertebanken flere ganger, men virker ikke som legen tar meg på alvår. Er nå på tilrettelagt sykemelding for skuldersmerter. Skal til legen igjen om 14 dager, får ta opp det med stress da.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan bli syk av stress. Og det er ikke nødvendigvis så mye som skal til heller - mye mindre enn hva folk tror. Det er også forskjellig hva folk tåler av stress. 

Sykemelding kan være fint for å restituere sinn og kropp, men du må også gjøre permanente endringer i hverdagen. Er det noe spesielt som stresser deg? Har du bekymringstanker, eller er det arbeidsbelastningen som er problemet? Er det noe på hjemmebane som fører til økt stressnivå? Du burde tenke gjennom hverdagen din, og prøve å kartlegge hva som konkret gjør deg stresset. I tillegg bør du ta en tur til fastlegen for å sjekke at det ikke er neo fysisk galt med kroppen. 

Jeg har ikke selv vært sykemeldt pga stress, men tok en del grep for noen år siden. Da hadde jeg nærmest kronisk hjertebank og stive muskler i hele overkroppen. Jeg sov også veldig dårlig, noe som igjen førte til at ikke var like motstandsdyktig mot stresset.

Anonymkode: 7666c...b13

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger nok mer bak enn bare jobb ja.. Et veldig turbulent familileforhold som tærer veldig på. 

Kanskje jeg får ta dette opp med lege, og få en sykemelding for en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...