Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #1 Skrevet 2. november 2004 Nå er jeg lei av billige kniver som ikke duger! Jeg har lyst på slike kniver som er laget av et stykke stål (blad og håndtak i ett). Jeg ønsker ikke de som Christiania Glasmagasin har, de med prikker eller 'hull' på skaftet, men ønsker noen med glatt skaft. Noen som vet hvor jeg finner noe slikt? Og er de egentlig gode, eller er det bare en ny dille-ting? Andre tips for gode kniver? Og hvilke knivtyper er absolutt nødvendige på kjøkkenet (vi er veggiser og skjærer ikke kjøtt/fisk)?
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #2 Skrevet 2. november 2004 jeg anbefaler Victorynox kniver. De har riktignok treskaft, men gode kniver skal ikke i oppvaskmaskin uansett, så det er greit. Det er gode og rimelige kniver. Kjenner mange kokker som bruker dette merket. Du trenger en skikkelig arbeidskniv.(kokkekniv) Med blad på 19-21 cm Og en rotkniv, til skrelling ol. Og brødkniv Det er i grunnen de knivene som er et must. Særlig for dere som ikke skjærer kjøtt eller fisk.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #3 Skrevet 2. november 2004 Hvor får jeg tak i dem? (Kommer ikke noe opp på kvasir når jeg søker på det navnet)
Cilla Skrevet 2. november 2004 #4 Skrevet 2. november 2004 Er også blitt nokså avhengig av Victorinox knivene mine, har to stk en kokkekniv som er like god i dag som for 6 år siden når vi kjøpte den, og en brødkniv, etter å ha skjært første brødsiva skjønte jeg ikke hva slags dritt vi hadde brukt før. Har også en universal kniv fra Tupperware, som jeg nylig kjøpt, men så langt bruker jeg den til...nettopp alt.
Cilla Skrevet 2. november 2004 #5 Skrevet 2. november 2004 Er også blitt nokså avhengig av Victorinox knivene mine, har to stk en kokkekniv som er like god i dag som for 6 år siden når vi kjøpte den, og en brødkniv, etter å ha skjært første brødsiva skjønte jeg ikke hva slags dritt vi hadde brukt før. Har også en universal kniv fra Tupperware, som jeg nylig kjøpt, men så langt bruker jeg den til...nettopp alt.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #6 Skrevet 2. november 2004 De fleste butikker som selger kjøkkenutstyr har victorynox kniver. Har sett dem på bl.a Jernia og glassmagasinet tilbords osv. Våre kniver er 15 år gamle og like gode i dag som da de var nye. Vi får kokkekniven slipt ca to ganger i året.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #7 Skrevet 2. november 2004 Hm... høres ut som victorInox kanskje er veien å gå?
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #8 Skrevet 2. november 2004 Det finnes fler gode merker. Jeg anbefaler Victorynox fordi det er gode kniver til en rimelig penge. Kokkekniv21 cm ca 250 kr.
Gjest Genevieve Skrevet 2. november 2004 #9 Skrevet 2. november 2004 Victorinox, Lion, Global og Masahiro er alle kjempegode. Noen av disse selges på Jernia mens andre selges i mer spesialiserte forr som Howards, Kitch'n og Bulthaup (adresse og nummer ligger på Gulesider.no). Du kan også kjøpe kniver over nettet.
Elze Skrevet 2. november 2004 #10 Skrevet 2. november 2004 jeg anbefaler Victorynox kniver. De har riktignok treskaft, men gode kniver skal ikke i oppvaskmaskin uansett, så det er greit. Det er gode og rimelige kniver. Kjenner mange kokker som bruker dette merket. Du trenger en skikkelig arbeidskniv.(kokkekniv) Med blad på 19-21 cm Og en rotkniv, til skrelling ol. Og brødkniv Det er i grunnen de knivene som er et must. Særlig for dere som ikke skjærer kjøtt eller fisk. Jepp. Victorinox er tingen. Jeg har to, men det blir nok flere. En god venn av meg som er kokk, har bare Victorinox kniver. Ikke er de overpriset heller.
Arkana Skrevet 2. november 2004 #11 Skrevet 2. november 2004 Enig med de andre. Jeg har Victorinox-kniver, veldig fornøyd med dem!
sirka Skrevet 2. november 2004 #12 Skrevet 2. november 2004 Bruker Victorinox-kniver jeg også, og er veldig fornøyd.
Gjest MrsL Skrevet 2. november 2004 #13 Skrevet 2. november 2004 Har også Victorinox og er superfornøyd.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #15 Skrevet 4. november 2004 vi har global kniver, blitt helt avhengig, de er helt overlegent gode! vi synes de er fine å se på i tillegg, og det er jo ikke dumt når de henger framme. :-) men dette er jo altså de du ikke ville ha, med "prikker"/groper på skaftet. vi har fem kniver, men bruker egentlig bare to.
rutti Skrevet 4. november 2004 #16 Skrevet 4. november 2004 Kan du bruke tupperware knivene??? De er supre, og det er evig lang garanti på dem..!
ringblomst Skrevet 4. november 2004 #17 Skrevet 4. november 2004 Vi fikk fantastisk gode kniver til bryllupet, men de er kjøpt i USA - vet ikke om de finnes i Norge; heter i hvert fall Chicago Cutlery.
Gjest gjest1 Skrevet 4. november 2004 #18 Skrevet 4. november 2004 Fant en link til en kniv-test, for andre i samme situasjon som meg (dvs dritt lei av elendige kniver fra studentdagenes 5-kniver-i-en-treblokk til 200 kroner...) : http://www.dagbladet.no/pds/2000/10/25/224831.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå