Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn jobber på en pizza restaurant, et velkjent kjede.

H*n har nylig fått jobben. I starten ble det sagt *** kr/til, som så vil øke til *** kr/til når h*n fikk mer erfaring etter noen mnd. H*n skulle få så så mye i kveld /natt tillegg, og helligdagstillegg. 

Nylig endret de på dette. H*n får ikke lønnsøkning, ingen får helligdagstillegg (ikke at det er helligdager igjen med det første).  Ingen får lønn etter kl 24.  Det kreves at det er fullstendig ryddet når dagen er ferdig (Noe som er en selvfølge), men de får i praksis ikke betalt for tiden de rydder). Alle som rekker å bestille før kl 23, om de så bestiller 5 min før, skal få levert pizzaen. Dvs om de får 5 leveringer det siste kvarteret, så leveres ALLE, om det så tar over 30 min + kjøring tilbake. Da hjelper sjåføren den som var igjen på restauranten, og sammen så rydder de og vasker alt. Det er ikke lite. Hun er ofte ikke hjemme før mellom 01.00-01.30.  det tar ca 15 å kjøre hjem. H*n er en pliktoppfyllende barn og jeg vet garantert at h*n er forsinket hjem av andre grunner. 

Poenget er at de rydder og vasker ulønnet. Dette skjer hver stengevakt h*n har. Hver eneste gang, og h*n har ofte stengevakter. 

Kan de virkelig gjøre dette? Er det vanlig i serveringsbransjen???

Anonymkode: c5015...922

Videoannonse
Annonse
Gjest Snuppi
Skrevet

Regner med at barnet ditt har en arbeidskontrakt med Pizzakjeden? Hva står i kontrakten om arbeidstid osv? 

Skrevet

Velkommen til serveringsbransjen... der er alt "lov"

Drittbransje. Selvfølgelig har de ikke lov til å gjøre som barnet ditt opplever på jobben sin.

Gjest Money
Skrevet

Hei!

Jeg har ingen erfaringer fra yrket du nevner, men tror dette er ganske vanlig i slike bransjer, der unge og uerfarne blir regelrett utnyttet.

For det første vil jeg råde ditt barn til å organisere seg, men jeg regner med at utifra det du skriver så er ikke kjeden underlagt tariff. 

Så er det også slikt at det er enkelt å skille mellom når man er på jobb, og når man ikke er på jobb. Selvfølgelig skal man ha betalt for å gjøre en jobb, ingen jobber da gratis. Så her må de ansatte stå på kravene og kreve lønn, eller stenge 23 og ta oppvask dagen etter. 

Kontakt uansett fagforbund, og se litt i aml.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i pizzabransjen var jeg pålogget frem til jeg var ferdig på jobb. Ble klokken ett, fikk jeg betalt frem til klokken ett. Høres ut som daglig leder er en gjerrigtass.

Anonymkode: 79f82...122

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For det første er nok garantert "barnet" ditt en kvinne (det er vel stort sett kun kvinner på 18 til 25 år som ansettes i denne bransjen). Ikke noe vits i å gå rundt grøten her.

For det andre så har hun vel fått en arbeidskontrakt? Der står det vel timebetaling? I så fall så er det bare å enten kreve betaling for timene hun arbeider, eller å gå når dagen er omme om det er fast lønn og arbeidstiden er spesifisert.

Anonymkode: 670ef...14c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at 99% av alle som jobber i restauranter og barer, hvertfall i Oslo, er unge svensker eller eldre svensker uten utdannelse. Det er fordi de lar seg utnytte med et smil. For oss andre som vet bedre så finner man seg selvsagt ikke i sånt bullshit, jeg hadde gått på dagen. 

Anonymkode: 5f239...d97

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er nok garantert "barnet" ditt en kvinne (det er vel stort sett kun kvinner på 18 til 25 år som ansettes i denne bransjen). Ikke noe vits i å gå rundt grøten her.

For det andre så har hun vel fått en arbeidskontrakt? Der står det vel timebetaling? I så fall så er det bare å enten kreve betaling for timene hun arbeider, eller å gå når dagen er omme om det er fast lønn og arbeidstiden er spesifisert.

Det står i innlegget til TS at det er en jente ja. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er LOs sommerpatrulje, de kan kanskje være til hjelp. Hele opplegget høres jo shady ut, hun jobber jo gratis. Når det er en velkjent kjede så burde det jo være i deres interesse å ivareta et godt omdømme, også mtp betingelser for sine ansatte - det går an å tipse media, dersom dere ikke når videre med hjelp fra fagforening eller samtaler med sjefen. Om media vil ta tak i det henger nok litt sammen med hvor stor kjeden er, vil jeg tro - det er litt mer "sensasjonelt" om det er Peppes, enn om det er Bobbos Pizza..

Jeg har vært borte i noe lignende selv, da hadde jeg ikke en gang arbeidskontrakt. Som 15-åring ante jeg ikke hva slags rettigheter jeg hadde, og det benyttet sjefen min seg av, som utelukkende ansatte 14/15-år gamle jenter - pliktoppfyllende og forsiktige, perfekt for en litt kynisk arbeidsgiver.   

Anonymkode: fa563...2f6

• Liker 7
Gjest Snuppi
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! Du kan lese. Det står i hovedinnlegget at barnet til ts kan lese. Imponerende at du tok den.... Not 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har vakt til 23.30. Men pga av hva som kreves av jobben, så skriver ALLE kun frem til 24, fordi de vet de ikke får betalt etter dette. Men h*n har skrevet i en kalender når h*n har reist hjem fra jobben. Jeg ble litt irritert på barnet mitt, fordi da kan lederen skjule seg bak at man får lønn kun for det man skriver opp. H*n har fått beskjed om å skrive eksakt klokkeslettene. 

H*n  sier at dette kommer fra høyeste hold og står også i personalhåndbok på jobben. H*n skal vise meg både håndboka og arbeidsavtale imorgen. Har sett avtalen før, men skal sjekke grundig på nytt. 

Jeg anonymiserer mitt barn kun fordi h*n ønsket dette, og det ville jeg respektere. 

Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, Snuppi skrev:

Gratulerer! Du kan lese. Det står i hovedinnlegget at barnet til ts kan lese. Imponerende at du tok den.... Not 

Forbanna mobil versjon av kg. Får ikke redigert innlegget. Det står i hi at barnet er en jente.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i innlegget til TS at det er en jente ja. 

Shit. Jeg trodde jeg hadde tatt alle 😕😕😕

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips er LOs sommerpatrulje, de kan kanskje være til hjelp. Hele opplegget høres jo shady ut, hun jobber jo gratis. Når det er en velkjent kjede så burde det jo være i deres interesse å ivareta et godt omdømme, også mtp betingelser for sine ansatte - det går an å tipse media, dersom dere ikke når videre med hjelp fra fagforening eller samtaler med sjefen. Om media vil ta tak i det henger nok litt sammen med hvor stor kjeden er, vil jeg tro - det er litt mer "sensasjonelt" om det er Peppes, enn om det er Bobbos Pizza..

Jeg har vært borte i noe lignende selv, da hadde jeg ikke en gang arbeidskontrakt. Som 15-åring ante jeg ikke hva slags rettigheter jeg hadde, og det benyttet sjefen min seg av, som utelukkende ansatte 14/15-år gamle jenter - pliktoppfyllende og forsiktige, perfekt for en litt kynisk arbeidsgiver.   

Skal sjekke med Lo-sommerpatrulje. Det er som tidligere nevnt en velkjent restaurant, og IKKE pizzasjappa på hjørnet. 

Selv om barnet mitt sier nei. Redd for å miste jobben. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bobbos må vel være et av bransjens beste steder å jobbe! 😃

Sorry avsporing. Støtter tips om å tipse LOs sommerpatrulje.

Anonymkode: b9a0e...d1f

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Snuppi skrev:

Gratulerer til deg for å være ufyselig. 

Anonymkode: 05481...9ac

Gjest Snuppi
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer til deg for å være ufyselig. 

Anonymkode: 05481...9ac

Du var generaliserende og usmakelig, men tåler ikke å bli svart med samme mynt

.

AnonymBruker
Skrevet

At det finnes sjefer som denne til datteren din er ikke uvanlig, men skjer også i andre bransjer som f.eks. dagligvare. Dette er typiske bransjer hvor brorparten av de ansatte kun arbeider der midlertidig som en deltidsjobb utenom skole eller studier. Mange er avhengige av å få en god attest eller en god referanse, og velger da heller å bare "leve med" problemene siden de vet at det er midlertidig.

Det er realiteten. Selvsagt har de ikke lov til dette her, men om datteren din ønsker å ta opp kampen mot dem så må hun regne med å ikke akkurat komme på arbeidsgiverens godside. Hun kan melde seg inn i en fagforening. De fleste fagforeninger har en karensperiode, slik at det kan ta litt tid før hun får hjelp fra dem. Anbefaler at hun alltid skriver ned hvor lenge hun jobber på en nøye, oversiktlig måte, og ellers forsøker å dokumentere at hun faktisk jobber så lenge (vet ikke helt hvordan - ta bilder av klokken på arbeidsstedet eller noe slik?). Pengene hun ikke får fra arbeidsgiveren kan kreves etterbetalt, men da må en nesten kunne sannsynliggjøre hvor lenge hun har jobbet. 

Anonymkode: 0d6fa...3ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at vi snakker om ei jente her, men det jobber da like mange gutter i denne bransjen. Da jeg jobbet i pizzaresturant var ca 50/50 på kjønn totalt, noe flere gutter som sjåfører og noe flere jenter som servitører og ganske likt på kjøkkenet. 

Jeg jobbet også i en av de største kjedene, og kan bare bekrefte at dårlige arbeidsforhold er vanlig og at lønna/tilleggene er lave, og at jobben er mest interessant for ungdommer og svensker. Vi var stort sett voksne, så vi fikk betalt så lenge vi var der, siden alle krevde dette. Kontakt arbeidstilsynet for tips, og hør med ungdommen om det er mulig å få med de andre som jobber der på å stå på krava, og rett og slett gå hjem det klokkeslettet de slutter å få betalt. Før logg på nøyaktige arbeidstimer, og før opp dette på evt timelister.

Hvis dette er en større kjede går det også an å ringe kjedekontoret og snakke med den som er ansvarlig der. Som regel er eierne franchisetakere, som lønnes etter overskudd,og derfor forsøker å senke alle kostnader, for å få mer i egen lomme, men det er slett ikke sikkert kjeden er interessert i dette. Lønn for alle arbeidstimer og helligdagstilegg er regulert av arbeidsmiljøloven. Lønnsøkning kan hun kreve dersom det står i kontrakten, muntlig avtale er også bindende, men vanskeligere å bevise. Samtidig kan det sannsynliggjøre dette dersom de andre som har jobbet lengre har fått bedre betalt. 

Anonymkode: cfaef...b49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anonymiserer mitt barn kun fordi h*n ønsket dette, og det ville jeg respektere. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ofte ikke hjemme før mellom 01.00-01.30.  det tar ca 15 å kjøre hjem. H*n er en pliktoppfyllende barn og jeg vet garantert at h*n er forsinket hjem av andre grunner. 

og der avslørte du kjønnet, så tror ikke det har så mye å si med anonymisering i resten av innleggene.

Anonymkode: 6afcb...9c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...