AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #1 Skrevet 5. juni 2016 Hei, hvor vanlig er det at man får gjentatte streptokokkinfeksjoner i halsen? Jeg holder på å bli sprø, er nå i gang med min tredje, og det bare dette året. Har aldri hatt noe problemer med halsen før, men nå plutselig så får jeg det hele tiden. Kan jeg blir smittet av barna, uten at de selv er syke? Kan de dra det med seg fra barnehagen eller noe? Og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre et utbrudd av streptokokker. Kjenner jeg er lei av antibiotika kurer nå... Anonymkode: 53dd6...e30
livmor Skrevet 6. juni 2016 #2 Skrevet 6. juni 2016 Jeg hadde streptokokkinfeksjon en rekke ganger på kort tid for noen år siden. Ingen åpenbar årsak til at det plutselig ble sånn. Hadde fire stykker i løpet av ett år, i tillegg til et par litt lenger unna i tid før og etter dette. Ikke hatt streptokokker hverken før eller siden. Hadde ett barn, han hadde infeksjon en gang. Legen min sa at dersom man hadde flere enn fire slike infeksjoner i løpet av ett år, vurderte man å fjerne mandlene. Hvor utbredt den "regelen" er, vet jeg ikke, han var nemlig en litt snål type
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #3 Skrevet 6. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, hvor vanlig er det at man får gjentatte streptokokkinfeksjoner i halsen? Jeg holder på å bli sprø, er nå i gang med min tredje, og det bare dette året. Har aldri hatt noe problemer med halsen før, men nå plutselig så får jeg det hele tiden. Kan jeg blir smittet av barna, uten at de selv er syke? Kan de dra det med seg fra barnehagen eller noe? Og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre et utbrudd av streptokokker. Kjenner jeg er lei av antibiotika kurer nå... Anonymkode: 53dd6...e30 Du bør begynne å tenke over hva du gjør og hvordan. Alt du har i kontakt med munnen, fra drikkeglass til tannbørste, for her vil jeg tenke selvsmitte. Ved gjennomgått antibiotikakur er det anbefalt å skifte tannbørste når infeksjonen er i hode/halsområdet. Har du gjort det? Hvor varmt bruker du å vaske oppvasken din? Leppepomade som du bruker og har liggende, særlig av den typen du putter fingrene ned i, er smittekilde osv. Man kan ha streptokokker i halsen uten å være syk, slik at barn kan smitte voksne for eksempel ved å drikke av felles drikkeflaske, der den voksne blir syk mens barnet jolder seg frisk. Selvpåført smitte er den vanligste smitteveien ved infeksjoner. Her kan det og være et spørsmål om du har hatt god nok effekt av antibiotikaen og om du har tatt kurene fullt ut. Tenk deg om og se om du kan gjøre noe annerledes. Anonymkode: be9a5...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #4 Skrevet 6. juni 2016 Legen burde ta en dyrkningsprøve med resistensbestemmelse for å finne ut hva slags antibiotika som er effektivt. Det er en mulighet for at de forrige antibiotikakurene ikke knakk infeksjonen. Mange bakterier er nå resistente mot en del typer antibiotika. Det er litt merkelig at du skulle bli smittet på nytt hver gang, men det er i så fall mulig hvis en annen du har tett kontakt med har en asymptomatisk infeksjon, altså er bærer av bakterien. Anonymkode: bb006...157
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #5 Skrevet 6. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen burde ta en dyrkningsprøve med resistensbestemmelse for å finne ut hva slags antibiotika som er effektivt. Det er en mulighet for at de forrige antibiotikakurene ikke knakk infeksjonen. Mange bakterier er nå resistente mot en del typer antibiotika. Det er litt merkelig at du skulle bli smittet på nytt hver gang, men det er i så fall mulig hvis en annen du har tett kontakt med har en asymptomatisk infeksjon, altså er bærer av bakterien. Anonymkode: bb006...157 Hadde streptokokkene ts hadde i halsen vært resistent mot den antibiotikaen ts har fått, så ville hun blitt sykere og ikke helt eller delvis frisk. Lær deg hva resistens innebærer, før du svarer på noe du ikke har anelse om. Ved påvisning av streptokokkinfeksjon er resistensbestemmelse vanligvis neste skritt fi lab. Undersøkelsen. Det som derimot kan være en forklaring er en for tidlig avsluttet eller ikke lang nok antibiotikakur, i tillegg til selvsmitte. Anonymkode: be9a5...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #6 Skrevet 6. juni 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde streptokokkene ts hadde i halsen vært resistent mot den antibiotikaen ts har fått, så ville hun blitt sykere og ikke helt eller delvis frisk. Lær deg hva resistens innebærer, før du svarer på noe du ikke har anelse om. Ved påvisning av streptokokkinfeksjon er resistensbestemmelse vanligvis neste skritt fi lab. Undersøkelsen. Det som derimot kan være en forklaring er en for tidlig avsluttet eller ikke lang nok antibiotikakur, i tillegg til selvsmitte. Anonymkode: be9a5...d9a Jøje meg, så aggressiv du er. Om du hadde visst litt om resistens, hadde du visst at enkelte bakterier kan bli slått litt ned av visse typer antibiotika, men ikke nok til at de knekkes helt. Det behlver ikke nødvendigvis å bli verre. Det kommer selvsagt også an på lengde av kuren og compliance. Om ab ikke virker, får man slike oppblussinger av symptomene. Det er ikke selvsmitte om bakteriene hadde blitt knekt av ab-kuren. Anonymkode: bb006...157
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #7 Skrevet 6. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøje meg, så aggressiv du er. Om du hadde visst litt om resistens, hadde du visst at enkelte bakterier kan bli slått litt ned av visse typer antibiotika, men ikke nok til at de knekkes helt. Det behlver ikke nødvendigvis å bli verre. Det kommer selvsagt også an på lengde av kuren og compliance. Om ab ikke virker, får man slike oppblussinger av symptomene. Det er ikke selvsmitte om bakteriene hadde blitt knekt av ab-kuren. Anonymkode: bb006...157 Anonymkode: be9a5...d9a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå