Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer? Hvor gjorde du det og pris? Fornøyd eller angrer du? Må du bruke briller/linser i dag?

Vurderer dette da linser og pollenallergi ikke går sammen. Er 27 år og er næraynt(-4)..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer. Jeg fikk kronisk tørre øyne og må bruke øyedråper resten av livet. Nå som jeg i tillegg har blitt nærsynt igjen, så kan jeg ikke bruke linser, for øynene er så tørre. Løsningen blir da briller eller enda en operasjon, med de risikoer det innebærer. Jeg ville ventet til jeg nærmet meg 40 pr, for da er kanskje synet stabilt.

Anonymkode: bbd22...123

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to runder, funker veldig bra. Jeg bel bedt om bruke øyedråper i  6 måneder, og unngå sollys i seks måneder. Under første gang kirugi fikk korrigert fra -7.00 til 0, og -6,50 til -1.   Andre gang fikk jeg redusert  fra -1 til -0,25 for ene øye-  
Ingen briller eller linser pr idag, nå er det gått 18 måneder.  Ikke gjorde noe vondt, kun en paracet måtte jeg ha første dag kveld. 

Anonymkode: 39b39...608

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert da jeg var 22, hadde da -7 og -9 og litt skjeve hornhinner, fikk 0 på begge øynene etter operasjonen. Fire år senere var jeg nærsynt igjen, nå (12 år etter) har jeg ca -2 på begge øynene. Har også fått tørre øyne, drypper dem hver dag, men bruker linser. 

Angrer ikke, var veldig upraktisk å være såpass nærsynt (kom meg ikke på badet uten briller, fant ikke igjen brillene mine hvis de falt ned osv), og fikk ikke linser til å fungere da jeg hadde skjeve hornhinner. Hadde også veldig mye hodepine på grunn av så stor forskjell på øynene. Men det skal sies, jeg fikk operasjonene dekket, det får man vel ikke nå lenger. Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg måtte betale.

Men det er ingen vits i å vente til man blir 40, da blir man bare stadig mer langsynt i stedet (jeg er 34, og hadde faktisk blitt litt mindre nærsynt på siste kontroll.)

Anonymkode: 3c902...353

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble operert da jeg var 22, hadde da -7 og -9 og litt skjeve hornhinner, fikk 0 på begge øynene etter operasjonen. Fire år senere var jeg nærsynt igjen, nå (12 år etter) har jeg ca -2 på begge øynene. Har også fått tørre øyne, drypper dem hver dag, men bruker linser. 

Angrer ikke, var veldig upraktisk å være såpass nærsynt (kom meg ikke på badet uten briller, fant ikke igjen brillene mine hvis de falt ned osv), og fikk ikke linser til å fungere da jeg hadde skjeve hornhinner. Hadde også veldig mye hodepine på grunn av så stor forskjell på øynene. Men det skal sies, jeg fikk operasjonene dekket, det får man vel ikke nå lenger. Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg måtte betale.

Men det er ingen vits i å vente til man blir 40, da blir man bare stadig mer langsynt i stedet (jeg er 34, og hadde faktisk blitt litt mindre nærsynt på siste kontroll.)

Anonymkode: 3c902...353

Mange blir ikke langsynte før godt oppe i førtiåra. Så lenge langsyntheten er svak, er den heller ikke noe problem. Jeg var egentlig litt langsynt etter operasjonen,mog det gjorde ingenting. For meg var det verre å bli nærsynt igjen. Jeg ville tenkt meg godt om før jeg valgte en sånn operasjon i dag. Sannsynligheten for at man likevel må bruke linser eller briller om noen år er stor. Og jeg får nå bare ubehag med linser, klarer max å bruke dem et par timer. For min del hadde det vært bedre å ikke ta operasjon og heller kunne bruke linser og slippe den tørrheten jeg opplever hele døgnet i dag. Faktisk er jeg skikkelig deprimert pga dette. De fremstiller det som en quick fix, noe det ikke nødvendigvis er. 

Anonymkode: bbd22...123

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, negnavhc skrev:

Noen som har erfaringer? Hvor gjorde du det og pris? Fornøyd eller angrer du? Må du bruke briller/linser i dag?

Vurderer dette da linser og pollenallergi ikke går sammen. Er 27 år og er næraynt(-4)..

Jeg har vurdert det flere ganger men stått over, særlig etter at en optiker sa at øyeleger på øyeavdelingen ikke selv lot seg operere, fordi de bedre enn noen kjente til,risikoene ved en slik operasjon. Kan ikke bruke linser, heller. Har dermed avfunnet meg med briller. 

Men jeg stusser over at du argumenterer med linsebruk og pollenallergi, er allergien din godt nok medisinert? Har du vurdert allergi hyposensibilisering (omtalt som allergivaksine)?

Anonymkode: 473ce...29f

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert det flere ganger men stått over, særlig etter at en optiker sa at øyeleger på øyeavdelingen ikke selv lot seg operere, fordi de bedre enn noen kjente til,risikoene ved en slik operasjon. Kan ikke bruke linser, heller. Har dermed avfunnet meg med briller. 

Men jeg stusser over at du argumenterer med linsebruk og pollenallergi, er allergien din godt nok medisinert? Har du vurdert allergi hyposensibilisering (omtalt som allergivaksine)?

Anonymkode: 473ce...29f

Jeg vet ikke.. Ikke fått noe mer av legen ihvertfall. Tar allergivaksine, kortisonsprøyter, kortisontabletter(innimellom) og aerius.. Nå har jeg ihvertf brukt linser for 6 mnd på to uker, det er litt leit. Men jeg greier ikke gå så lenge med briller av gangen, blir så svimmel. 

AnonymBruker
Skrevet

Huff. Ja dette synet kan være plagsomt. Udugelig kropp vi mennesker har..som arver gener, får skade av ditt og datt. Og på toppen av alt jobber seg tilbake til det dårlige hele tiden 

Anonymkode: dc9e3...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...