AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #1 Skrevet 5. juni 2016 Har du noen gang opplevd søvnparalyse? Jeg har hatt det minst 2 ganger i mitt liv, sist nå nettopp. Det er så ekkelt. Våkna opp helt skjelven. Begge gangene jeg har hatt søvnparalyse har vært når jeg har sovet på dagen og vært alene hjemme. Jeg leste litt om søvnparalyse, og der var det en som skrev at han hadde hørt en høy pipelyd under søvnparalysen. Har dere hatt noe lignende de/den gangene dere opplevde søvnparalyse? Nå nettopp kan jeg ikke huske noe sånt, men første gangen jeg opplevde det så hørte jeg en slags durelyd/vibrerende lyd (vanskelig å beskrive). Ekle greier. Anonymkode: dd73b...139
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #3 Skrevet 5. juni 2016 Jepp. Så la meg gjøre det klinkende klart at det har skjedd når jeg er våken og ikke drømmer. Jeg opplever lyder. Pipelyder som øker i frekvens. Gå lyder det høres faktisk ut som folk går inni leiligheten. Bankelyder i veggen. Til å med på en yttervegg. Der folk ikke kommer til. Så det er altså ikke naturlige forklaringer. Jeg inbiller meg dette her. men det føles ganske ekte. Jeg har og opplevd å bli tatt på. Som en fjær som stryker meg på ryggen. Eller få eletrisk støt på beina. Jeg har og opplevd å bli fulstendig paralysert. At jeg er bevist men ikke kan røre meg. Det er det ekleste av alt. Men har bare oppstått ett par ganger. Det hender og jeg får en merkelig olje lukt. Alt skjer etter klokken 01:00 om natten. Kan vare til å med klokken 06:00 men somregel ikke lengre enn 04:00. Anonymkode: 8b265...f38
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #4 Skrevet 5. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Så la meg gjøre det klinkende klart at det har skjedd når jeg er våken og ikke drømmer. Jeg opplever lyder. Pipelyder som øker i frekvens. Gå lyder det høres faktisk ut som folk går inni leiligheten. Bankelyder i veggen. Til å med på en yttervegg. Der folk ikke kommer til. Så det er altså ikke naturlige forklaringer. Jeg inbiller meg dette her. men det føles ganske ekte. Jeg har og opplevd å bli tatt på. Som en fjær som stryker meg på ryggen. Eller få eletrisk støt på beina. Jeg har og opplevd å bli fulstendig paralysert. At jeg er bevist men ikke kan røre meg. Det er det ekleste av alt. Men har bare oppstått ett par ganger. Det hender og jeg får en merkelig olje lukt. Alt skjer etter klokken 01:00 om natten. Kan vare til å med klokken 06:00 men somregel ikke lengre enn 04:00. Anonymkode: 8b265...f38 Støt på føttene ikke beina. Det kan vare noen minutter. Jeg er ab for vil helst ikke bli ærklert sinnsyk Anonymkode: 8b265...f38 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #5 Skrevet 5. juni 2016 Jeg hører pipelyd, men det er bare når jeg går inn i søvnparalyse fra våken tilstand (altså under innsovningsperioden). Får oftere søvnparalyse hvis jeg sover lite en periode, og spesielt om jeg sovner på dagtid. Og merkelig nok får jeg det også oftere om jeg sover på ryggen. Anonymkode: a2308...89f
Gjest Vause Skrevet 5. juni 2016 #6 Skrevet 5. juni 2016 Søvnparalyse er utrolig skummelt ettersom det kjennes så ekte ut! Om man vet hva som foregår og er bevisste ved at det ikke er ekte så hjelper det litt, men det er jo skremmende likevel. Har selv ikke opplevd noe spesielt skummelt, har for eksempel ikke sett mennesker, dyr eller skikkelser i rommet, men jeg har hørt stemmer. Det har som oftest vært stemmer jeg kjenner til, mange ganger jeg har hørt mamma rope navnet mitt for eksempel. Jeg hører også denne pipelyden. Har også opplevd at det kjentes ut som kroppen lettet fra senga, det var helt surrealistisk. Kjente hender som snudde på meg og løftet meg. Hos meg kommer disse paralysene fra tid til annen, det er en del måneder siden sist jeg opplevde det. Og når det først pågår så skjer det flere netter på rad. Plutselig går det over. Det er veldig rart og jeg greier ikke se noe mønster eller sammenheng med psyken.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #7 Skrevet 5. juni 2016 Vil forresten også bare nevne at jeg ikke har opplevd noen av disse skremmende ekstratingene, men jeg synes det er skremmende nok å miste kontrollen over kroppen, og ikke kunne bevege meg. Og jeg er fullstendig klar over at det ikke er farlig, og at det vil gå over innen rimelig kort tid, men jeg får likevel panikk. Anonymkode: a2308...89f
FayFerner Skrevet 5. juni 2016 #8 Skrevet 5. juni 2016 Ja, dette hadde jeg mye da jeg var yngre. Hørte en kraftig lyd, virket som helikopterblader, rotorblader som gikk rundt og rundt. Noen ganger svevde jeg opp i rommet og så meg selv der nede i seng/ sofaen, det var skremmende når jeg prøvde å komme meg ned fra taket, men ikke fikk det til. Og mens jeg svevde hørte jeg alltid denne kraftige lyden av helikopter og vindmølle, var redd jeg skulle forsvinne husker jeg. Dette skjedde nesten alltid når jeg sov på dagen. Gikk til psykolog et par ganger for å høre om dette var normalt. Det var visst det. Hadde noe med oksygenopptaket i hjernen å gjøre i ulike søvnfaser, gjerne hvis hjernen egentlig ikke trengte søvnen, husker ikke alt han sa. Men han sa jeg ville vokse det av meg, og det var sant. Plutselig gikk det over og jeg har ikke vært plaget av dette i voksen alder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå