Gå til innhold

Du som er slank/tynn/lever sundt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hva deres daglig kosthold/trening er for inspirasjon og motivasjon. 

Det gjelder for dere som lever sunt, slanke. 

Anonymkode: 3b52f...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser vanligvis en frokost på 250 kcal (mest karbohydrater). Så drar jeg på trening og trener styrke etterfulgt av kondisjon (ca. 1,5 time). Så spiser jeg 350 kcal (mest proteiner ). Så kommer middagen på ca. 5-600 kalorier (karbohydrater og proteiner). Mellommåltid på 300 kalorier(mest proteiner). Så kommer kveldsmaten på ca. 500 kalorier (mest proteiner og karbohydrater ). Og en spiseskje olivenolje  (100 kalorier). 

Dette er en cirkaberegning som skaper rom for litt feilmargin uten at det går utover slankinga jeg holder på med om dagen. Ellers i året spiser jeg ganske mye mer.

Matvarer jeg spiser mye av:

Tunfisk, knekkebrød, frukt, grønnsaker, kylling, kvarg, havregryn, proteinpulver, proteinbarer.

AnonymBruker
Skrevet

spiser frokostgrøt til frokost, salat til lunsj (uten pasta, dressing, etc.) vanlig middag med kjøtt og masse grønnsaker. Trener 5 dager i uka.

Men når det er sagt så pleide jeg før å spise masse dritt og trente lite, men var fremdeles det jeg vil kalle slank. Jeg tror ikke jeg har evnen til å overspise. Jeg spiser mitt dagsbehov uansett...

Jeg er 159 høy og veier 51 kilo, da jeg levde usunt så veide jeg kanskje 56 på mitt tyngste. Altså ikke særlig forskjell. Jeg var littdvaskere da...

Anonymkode: 0d873...cc2

• Liker 1
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Jeg spiser mye egg til frokost, som oftest blandet med cottage cheese og havregrynslapper, stekt som lapper. Ellers omelett, kokt egg, speilegg, eggerøre. Ellers varierer måltidene mellom diverse varmmat, salat, hjemmebakte knekkebrød, speltlomper med en del grønt og noe proteiner, noen ganger grøt. Middag er som regel rent kjøtt eller fisk med en haug grønnsaker, da gjerne både i form av mos og kokte/stekte/ovnsbakte. Av og til vegetarisk, innimellom suppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke kcal eller gram av det jeg spiser, for jeg spiser når jeg er sulten, og spiser til jeg er mett. 

Det bil si, jeg spiser ikke frokost. Lunsj er 4-5 brødskiver med smør og pålegg. Pålegget er alt fra skinke/ost eller salami til syltetøy og nugatti. 

Middag varierer veldig. Jeg elsker grønnsaker, så det er alltid en stor del av porsjonen. Jeg synes det er kjedelig å lage ris og pasta smaker kjedelig, så det er sjelden jeg har til maten. Men typiske middager hos meg:
- laks, avokado, vårløk og paprika med creme fraiche. 
- Wok av kylling og ymse grønnsaker, som regel purre, vårløk, løk, paprika, gulrot etc.  Ofte heller jeg fløte over så jeg får kremet saus
- koteletter med poteter og sommerkål (da er alt dynket i smør)

Jeg steker alt i smør, og spiser mye rømme, creme fraiche etc. 

Spiser litt godteri nesten hver dag. Alt fra en sjokoladebit til en pose potetgull per dag. 

Jeg har hatt stabil vekt hele livet. Har ligger på ca 50kg +/- (164cm) siden ungdomsskolen, og er nå midt i 30 åra. 
Min "kostholdsfilosofi" hvis man kan kalle det det - spise når jeg er sulten, ikke fordi klokka sier at jeg burde spise. Og spise store porsjoner så jeg blir skikkelig mett. 

Anonymkode: 93bfa...5bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Passer på inntaket av kaloritunge ingredienser  - dvs. veier det meste av mat. 

Lager ofte en smoothie til frokost. 40 g fersk spinat eller grønnkål, en halv banan, litt grapefrukt- eller appelsinjuice, litt mager kesam. 

Lunch idag var fylte sopp. Bruker stor champignon, lager en "stuffing" med løk, litt chorizo, soltørkede tomater og lett creme fraiche. 

Mellommåltid - mager vanilje kesam iblandet linfrø og hakkede mandler. 

Middag - laks stekt i litt smør med en dæsj lett creme fraiche. Grønnsakspure ved siden av, laget av 100g brokkoli og 100g blomkål, samt noen hvitløksfedd (kokt og most).

Har som regel noen kalorier "til overs" så jeg kan unne meg noe - idag litt sangria, laget med rødvin, sukkerfri sprite, appelsin, lime og sitron. 

Dette er vel en ganske typisk dag. Hvis jeg spiser kjøtt til middag er det som regel ganske "rent". Har alltid grønnsaksblanding ved siden av, som regel most. 

Ferdigmat spiser jeg aldri. 

Anonymkode: e70bc...714

AnonymBruker
Skrevet

Spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Teller ikke kalorier fordi jeg har en stabil vekt og har dermed ingen behov for å registrere inntak. Spiser i grunn det jeg anser som normal mat: knekkebrød, brødskive noen ganger, ost, skinke, grønnsaker som agurk oppå, vanlig middagsmat som ovnstekt fisk på grønnsaksseng med potet ved siden av, kjøtt o.l. Spiser taco, pizza, lasagne o.l på helg, men det skjer at vi spiser fisk fredag eller søndag og. 

Er påpasselig med å ikke spise ting som frossenpizza, og spiser kun potetgull 1 gang i uka. 

Jeg og samboer trener ofte sammen, men han trener mer enn meg. Jeg trener 3-4 ganger i uka og han trener 6 ganger i uka. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke kcal eller gram av det jeg spiser, for jeg spiser når jeg er sulten, og spiser til jeg er mett. 

Det bil si, jeg spiser ikke frokost. Lunsj er 4-5 brødskiver med smør og pålegg. Pålegget er alt fra skinke/ost eller salami til syltetøy og nugatti. 

Middag varierer veldig. Jeg elsker grønnsaker, så det er alltid en stor del av porsjonen. Jeg synes det er kjedelig å lage ris og pasta smaker kjedelig, så det er sjelden jeg har til maten. Men typiske middager hos meg:
- laks, avokado, vårløk og paprika med creme fraiche. 
- Wok av kylling og ymse grønnsaker, som regel purre, vårløk, løk, paprika, gulrot etc.  Ofte heller jeg fløte over så jeg får kremet saus
- koteletter med poteter og sommerkål (da er alt dynket i smør)

Jeg steker alt i smør, og spiser mye rømme, creme fraiche etc. 

Spiser litt godteri nesten hver dag. Alt fra en sjokoladebit til en pose potetgull per dag. 

Jeg har hatt stabil vekt hele livet. Har ligger på ca 50kg +/- (164cm) siden ungdomsskolen, og er nå midt i 30 åra. 
Min "kostholdsfilosofi" hvis man kan kalle det det - spise når jeg er sulten, ikke fordi klokka sier at jeg burde spise. Og spise store porsjoner så jeg blir skikkelig mett. 

At vekta er stabil betyr ikke at du spiser sunt likevel. Det er ikke bra med et så høyt inntak av fett og sukker. Det er en grunn for at hjerte-karsykdommer er den største dødsårsaken i den vestlige verden. Å spise godteri hver dag øker risikoen for å få hjerneslag, blodpropp, hjerteinfarkt, angina pectoris o.l betraktelig. Ikke pga vekta, men fordi du får en større andel LDL kolesterol i blodet som kan over tid gi aterosklerotisk plakk i blodårene dine. Det er blandt annet dette som fører til de sykdommene jeg ramset opp. Sunt fett som omega-3 og olivenolje samt fysisk aktivitet reduserer LDL i blodet, men spiser man usunt vil man fortsatt ha for mye LDL. 

Anonymkode: 4be85...8dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Teller ikke kalorier fordi jeg har en stabil vekt og har dermed ingen behov for å registrere inntak. Spiser i grunn det jeg anser som normal mat: knekkebrød, brødskive noen ganger, ost, skinke, grønnsaker som agurk oppå, vanlig middagsmat som ovnstekt fisk på grønnsaksseng med potet ved siden av, kjøtt o.l. Spiser taco, pizza, lasagne o.l på helg, men det skjer at vi spiser fisk fredag eller søndag og. 

Er påpasselig med å ikke spise ting som frossenpizza, og spiser kun potetgull 1 gang i uka. 

Jeg og samboer trener ofte sammen, men han trener mer enn meg. Jeg trener 3-4 ganger i uka og han trener 6 ganger i uka. 

At vekta er stabil betyr ikke at du spiser sunt likevel. Det er ikke bra med et så høyt inntak av fett og sukker. Det er en grunn for at hjerte-karsykdommer er den største dødsårsaken i den vestlige verden. Å spise godteri hver dag øker risikoen for å få hjerneslag, blodpropp, hjerteinfarkt, angina pectoris o.l betraktelig. Ikke pga vekta, men fordi du får en større andel LDL kolesterol i blodet som kan over tid gi aterosklerotisk plakk i blodårene dine. Det er blandt annet dette som fører til de sykdommene jeg ramset opp. Sunt fett som omega-3 og olivenolje samt fysisk aktivitet reduserer LDL i blodet, men spiser man usunt vil man fortsatt ha for mye LDL. 

Ingen fare med meg. Du vet jo ikke mengdene her heller. Jeg er hos legen en gang i året å tar blodprøver og alt er tipp topp her :)  I dag har jeg spist en sjokoladebit - derfor registrerer jeg det som at jeg spiser godteri hver dag. Men jeg tror ikke jeg blir fryktelig usunn fordi jeg har spist denne biten altså. ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare med meg. Du vet jo ikke mengdene her heller. Jeg er hos legen en gang i året å tar blodprøver og alt er tipp topp her :)  I dag har jeg spist en sjokoladebit - derfor registrerer jeg det som at jeg spiser godteri hver dag. Men jeg tror ikke jeg blir fryktelig usunn fordi jeg har spist denne biten altså. ;) 

Det er ikke bare godteriet som er problemet, men mye fett. Blodprøver er nok helt sikkert tipp topp, men det betyr ikke at du ikke kan utvikle aterosklerotisk plakk i blodårene dine. Det er akkurat derfor man ikke skal ha i seg så mye sukker og fett. Ikke ta det som personangrep eller at du må forsvare deg mot dette. Det er lurt å ha det jeg forteller deg i bakhodet når du spiser. Så jeg unngår ihvertfall sukker så langt som mulig, spiser veldig lite hardt fett (altså fett som blir hardt i kjøleskap) o.l fordi jeg synes det er verdt å holde meg frisk så lenge som mulig. Mitt behov for sukker og mye fett er ikke så stort at jeg vil risikere å få hjerte-karsykdom når jeg er 60. Det er den overveiningen jeg har tatt med meg selv. Det er rett og slett ikke verdt det! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare godteriet som er problemet, men mye fett. Blodprøver er nok helt sikkert tipp topp, men det betyr ikke at du ikke kan utvikle aterosklerotisk plakk i blodårene dine. Det er akkurat derfor man ikke skal ha i seg så mye sukker og fett. Ikke ta det som personangrep eller at du må forsvare deg mot dette. Det er lurt å ha det jeg forteller deg i bakhodet når du spiser. Så jeg unngår ihvertfall sukker så langt som mulig, spiser veldig lite hardt fett (altså fett som blir hardt i kjøleskap) o.l fordi jeg synes det er verdt å holde meg frisk så lenge som mulig. Mitt behov for sukker og mye fett er ikke så stort at jeg vil risikere å få hjerte-karsykdom når jeg er 60. Det er den overveiningen jeg har tatt med meg selv. Det er rett og slett ikke verdt det! 

Jeg har en annen vurdering enn deg og er ikke hysterisk slik som veldig mange andre er. Å ikke steke mat i smør eller ha smør på brødskiva er ganske hysterisk synes jeg. Du unngår jo glatt å se at den største delen av mitt kosthold er grønnsaker, fisk og magert kjøtt som kylling. 

• Liker 21
Skrevet

Spiser tradisjonskost og lavkarbo, med innslag av karber til trening eller slipper meg løs på fester osv.

Tar en fettkaffe til frokost - en eller to eggeplommer, gelatin, kanel, to ss smør og to ss kokosolje. Holder meg gående lenge!

Til middag er det som regel noe kjøtt, kylling med blomkålris i masse fet saus, gryte, grilling, salat med masse tilbehør (vi spiser enorme mengder fett, holder deg gående lenge) og en del fermentert mat ved siden av, i form av kraut eller drikke, for å passe på tarmen og førdøyelsen. Masse kraft og gelatin for å passe på næringsopptak og magesyrebalanse.

Vi spiser godteri og kjøpepizza liksom, men det går i mat tettpakket med næring, fett og noe fermentert. Det kan man holde seg stabil på lenge uten trenger. Jeg må selvsagt legge inn flere kalorier fordi jeg trenger hver dag. 

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Spiser sunt og variert og unner meg godt når jeg vil, men det blir hovedsakelig i helgene.

Jeg sliter generelt med å føle sult om dagen så jeg spiser mer etter klokken enn sulten. Spesielt nå på sommeren i varmen er det utfordrende for det dreper all appetitt samtidig som aktivitetsnivået blir høyere pga mer uteaktivitet. Trikset siste ukene har vært mye gresk yoghurt med honning, nøtter og tørket frukt da det er lett å spise, energitett og ikke fyller magen voldsomt. 

EEllers jogger jeg 6 km hver morgen og nå i mammapermisjon så triller jeg i snitt 5-8 km hver dag.

Skrevet

2-3egg og havregryn til frokost

kylling og søtpotet til lunsj, evt speltlomper istedet for potet om jeg vil det.

fisk (bytter mellom laks og hvit fisk) og diverse til middag

cottage cheese, toghurt og mandler til kveldsmat.

spiser i tillegg nøtter og frukt som mellommåltid flere ganger daglig, og evt en skyr o.l når jeg er sulten :-)

Skrevet

Jeg spiser det jeg vil ha,spiser til jeg er mett. Er glad i aa lage mat, lar meg lokke av diverse oppskrifter i perioder, f.eks gronne smoothier, salater,supper osv. Maten blir likevel variert, for jeg blir lei av aa spise/drikke det samme hele tiden. Velger som regel fullkorn, men f.eks nudler, fiskegrateng,ferdigsuppe  sniker seg noen ganger inn naar jeg har daarlig tid/ikke er motivert til aa bruke tid paa matlaging.Er glad i vin, og noen ganger spiser jeg junk. Jeg driver aktivt med et par idretter og har ikke bil,saa sykler/gaar overalt. 34 aar, 1.65,varierer mellom 50-55 kg (har synlige magemuskler). 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en annen vurdering enn deg og er ikke hysterisk slik som veldig mange andre er. Å ikke steke mat i smør eller ha smør på brødskiva er ganske hysterisk synes jeg. Du unngår jo glatt å se at den største delen av mitt kosthold er grønnsaker, fisk og magert kjøtt som kylling. 

Dette handler om kunnskap og ikke om hysteri. Blir som å si at man er hysterisk dersom man ikke røyker. 

Jeg har aldri sagt at du ikke skal ha smør på brødskiva, for det kan du fint ha, man da bør smøret være så mykt som mulig. Fett som blir hardt i kjøleskap er ikke bra fett og bør helst unngås så mye som mulig. I tillegg så er ikke mengder med creme fraiche så bra heller. 

Dette er helsedirektoratets anbefalinger, og dersom du synes det er hysterisk å ikke spise mye usunt fett så får du bare synes det, men det er faktisk ikke hysterisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener tung styrke 3 dager i uken, med fokus på tunge baseøvelser, som markløft, knebøy, benkpress, skulderpress, roing, chins og dips. I tillegg trener jeg kampsport 2 dager i uken, og løper/går i fjellet 1-3 dager i uken. 

Jeg spiser mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk, egg, magre melkeprodukter, grove kornprodukter, nøtter og frø, til daglig. Snop og mer usunne saker er noe jeg spiser når jeg er sosial i helgene. Men jeg er ikke fremmed for å ta meg en softis midt i uken hvis det er en sjelden fin sommerdag (som i dag). Alt med moderasjon, ingenting er nei-mat, bare av-og-til-mat. 

Anonymkode: 93d5a...74a

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler om kunnskap og ikke om hysteri. Blir som å si at man er hysterisk dersom man ikke røyker. 

Jeg har aldri sagt at du ikke skal ha smør på brødskiva, for det kan du fint ha, man da bør smøret være så mykt som mulig. Fett som blir hardt i kjøleskap er ikke bra fett og bør helst unngås så mye som mulig. I tillegg så er ikke mengder med creme fraiche så bra heller. 

Dette er helsedirektoratets anbefalinger, og dersom du synes det er hysterisk å ikke spise mye usunt fett så får du bare synes det, men det er faktisk ikke hysterisk. 

På den andre siden finnes det mer og mer forskning som viser at mettet fett ikke er på langt nær så skadelig som man tidligere har trodd, om det er skadelig i det hele tatt. En annen ting man kan merke seg, er at det er naturlige og lite behandlede fettyper som blir harde i kjøleskap, som for eksempel smør og extra Virgin kokosolje. Kaldpressede vegetabilske oljer som EV olivenolje og rapsolje vil også stivne om du setter dem i kjøleskapet. Margarin - som holder seg mykt - er et kjemisk framstilt produkt med tilsatt smak og farge som har gjennomgått mange kjemiske prosesser for at de vegetabilske oljene de er laget av, skal likne på smør. Mange margarintyper inneholder oljer som det anbefales at man spiser mindre av, fordi de inneholder mye Omega 6 som kan virke betennelsesfremmende, som solsikkeolje, De fleste av oss får i oss for mye av Omega 6 i forhold til Omega 3 i kostholdet vårt. I tillegg er det faktisk slik at margarin inneholder en god del fullherdet fett, som faktisk er mettet fett. Fullherding er den prosessen oljen i margarinen gjennomgår for å bli fast, og da blir det umettede fettet omgjort til mettet fett. Hvordan myndighetene kan påstå at dette er bedre for oss en naturlig, ubehandlet fett, forstår jeg fortsatt ikke.

Skrevet
Den 5.6.2016 at 16.20, AnonymBruker skrev:

Nå har fett et ufortjent dårlig rykte på seg. Når jeg holdt meg til paleo var hovedmengden kalorier fra nettopp fett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser som regel go morgen yoghurt zero til frokost, av og til vanlig god morgen yoghurt. Spiser eple, tørket frukt osv til lunsj. Til middag spiser jeg gjerne pasta, taco, pizza, suppe, kyllingsalat osv. 

Hvis jeg er sulten om kvelden spiser jeg for eksempel grøt eller frukt. Spiser det jeg har lyst på som regel, men prøver å passe på at porsjonene er små og heller ta flere omganger om jeg fortsatt er sulten. Spiser nesten aldri når jeg ikke er sulten. Trener styrke/kardio som regel hver dag.

Veier ca 52 kg og er 172cm høy

Anonymkode: ccd1f...759

Skrevet

Nå teller ikke jeg kalorier. Det som funker best for meg er å gjøre mer av de sunne tingene som føles godt.

• Jeg spiser ikke annet kjøtt enn fisk. Dette er en drøm for fordøyelsen min, dessuten holder det meg unna masse greasy mat.
  • Eneste melkeprodukter jeg bruker er gulost og mager kesam. Huden min ser slappere ut når jeg konsumere mye melkeprodukter.
  • Jeg lager en del mat fra bunnen som er enkelt og smaker bedre enn butikkmat, som f.eks tortilla, pizza og knekkebrød.
  • Jeg drikker nok vann! har alltid med meg en flaske. Jeg liker ikke så mye brus, men drikker farris bris med smak. Men for all del, en gang i blandt er det godt kald cola eller fanta!!!
  • Jeg spiser ikke vanlig godteri. Med det mener jeg at jeg spiser mørk sjokolade eller lager min egen. Jeg lager gjerne gulrotmuffins  eller brownies med sunnere ingredienser når søtsug kicker inn. Jeg spiser dog litt vanlig kake i bursdager og slikt.
  • Jeg prøver å gjøre middagene spennende for meg og mine. Røker fisk på grillen, bruker parmesan på salaten eller lage egne burgere av kikerter/linser.

Jeg driver med yoga, går mye turer og trener på studio. Yoga gjør jeg to ganger i uken, vanlig trening på studio gjør jeg ca 2-4 ganger i uken. Jeg går på trappemaskin i 10 minutter før og 5 minutter etter, også gjør jeg bare styrke i en 40 min. Ellers er det veldig hyggelig å trene med kjæresten min! Lettere å komme seg på treningsstudio når man er to. Da kan vi tilbringe tiden sammen der istedenfor å loke bort tid på sofaen. Om vinteren driver vi med litt alpint og om sommer er det mye fjellturer. 

Dette her er jo bare ting jeg trives med :) Jeg får inspirasjon på nettet. Jeg leser diverse oppskrifter og blogger en del inspirasjonsbilder. Den største inspirasjonen er følelsen av det hele når man er i gang! Jeg føler det viktigste er å ikke nekte meg selv noe. Nå har jeg grei selvkontroll, så jeg kan ta kun en bit sjokolade og la resten ligge. Så det funker for meg!

Nå må jeg le litt av innlegget mitt :laugh: Nå høres jeg ut som den healthfreaken, men det skal jeg love deg at jeg ikke er :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...