AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #1 Del Skrevet 5. juni 2016 Vi skal på ferie til Danmark i år. Samboeren min har fått en sykdom som gjør at han i en periode får kjøreforbud, og da må jeg altså kjøre til Danmark. Jeg er litt nervøs for bilkjøring på ukjente plasser, men klarer meg fint i byen jeg bor i (større by i Norge). Hvordan er det å kjøre bil i Danmark? Greie veier? Er det veldig annerledes skilting osv? Anonymkode: c4887...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #2 Del Skrevet 5. juni 2016 Stort sett likt som i Norge. Anonymkode: a613a...6d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #3 Del Skrevet 5. juni 2016 Takk for svar - får håpe det går fint da Anonymkode: c4887...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #4 Del Skrevet 5. juni 2016 Ja, det er veldig greit å kjøre i Danmark. Skiltene er forståelige, og de har også høyreregel som i Norge. De har noe høyere fartsgrense på motorveier. Vær obs på syklister. Dersom du ikke har GPS, anbefaler jeg appen Here Maps til mobilen. Du kan laste ned Danmark-kartet på forhånd og bruke offline-modus, slik at du får gratis turn-by-turn-navigasjon. Anonymkode: 9c44b...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 5. juni 2016 #5 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Jeg kjører til mellom-Europa hver sommer og en ting som er viktig å huske på når du kjører i andre Europeiske land er at de er ekstremt nazi på å ligge i riktig fil på motorveien. I Norge har vi ikke så mange motorveier så det er ikke så farlig om man ligger "først i køen" i forbikjøringsfilen i flere mil, fordi folk bak aksepterer det og blir liggende i køen. I resten av Europa, spesielt Benelux, Tyskland og grenseområdene til tilhørende land (som sør-Danmark), så ligger folk nesten oppå tilhengerfestet ditt og blinker på deg. I tillegg er det større forskjell på hastigheten i filene enn i Norge, så vær veldig obs og følg med godt med i speilene ved feltskifte. Eksempel: selv om fartsgrensen er 130 på motorveier i Europa, så er det helt vanlig at folk kjører i 160-180 i forbikjøringsfilen. Hold deg alltid i det feltet som er lengst til høyre og ikke legg deg ut i filen til venstre for deg hvis du ser i speilet at det kommer en raskere bil bak deg. Da slipper du heller gassen og venter på at de som kjører fortere enn deg har passert. Du bryter vikeplikten din hvis den som kommer bakfra må flytte seg i en annen fil (eller bremse) fordi du kjører ut i filen til vedkommende. Husk også å legge fra deg holdningen om at "jeg skal bare forbi en lastebil til" hvis det kommer noen fort bak deg. Kommer noen fortere bak deg skal du vike selv om det innebærer at du må slakke av på din egen hastighet. Hvis du har havnet først i køen i og det er ledig i filen til høyre, så vær obs på at folk kan velge å kjøre forbi deg på høyre side i stedet (også utenfor på veiskulderen). De som gjør det er ofte de mest utålmodige, så de kjører gjerne fort. Endret 8. juni 2016 av jomann 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå