Gå til innhold

Er alkohol fetende?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at øl og cider er vel mer kalorier i enn vin, eller?

Har hørt at sprit er det som er minst fetende, men det kommer an på hva man blander det med.

Mange som drikker mange enheter alkohol nå i sommerukene, da er det vel lett å legge på seg....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp.

Anonymkode: 67332...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer. Men noe må jeg ofre. Hvis jeg skal få en kjæreste.

Anonymkode: e1c1a...f87

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du vin, drikker du gjerne færre glass enn om du drikker øl. Du må tenke på totalen, ikke bare hvor mye pr desiliter/flaske/glass. Drikker du sprit kan du jo velge kalorifritt blandevann. Og ikke glem alt annet man stapper i seg i fylla. Chips og nattemat! Jeg har gjerne en Nutrilett-bar i veska til hjemturen. Da sparer jeg både kalorier og penger! Og jeg slipper å stå i matkø :D Ja, det er mye kalorier i alkohol. Så festdager er ikke slankedager. En gang i blant gjør jo ikke noe. Men om du fester hver helg, så kommer du nok ikke til å gå ned i vekt med det første.....

Anonymkode: e15cd...fda

AnonymBruker
Skrevet

Med unntak av svært tørr hvitvin, er alkohol å regne som flytende smør kalorimessig.

Anonymkode: 819d2...c27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er femtende uansett. Hold deg evt til tørr hvitvin. 

Anonymkode: 9f9dd...52d

AnonymBruker
Skrevet

Det beste du kan drikke av alkohol for å unngå mange kalorier er gin tonic. Som en annen sa, det kommer også an på mengdene du drikker (enheter). Vin med lav alkoholprosent er bedre enn vin med høy alkoholprosent (ofte søtere vin). Nattmat er bra fordi det ofte er salt, som holder på vann. Men klart, det er ikke det sunneste du spiser... Du kan like gjerne ta en brødskive med salt kjøttpålegg hjemme som en kebab eller burger på byen.

Anonymkode: af653...57e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide mer når jeg ikke tok meg en helgefyll. Sikkert fordi jeg oftest skipper nattmaten og apetitten er redusert dagen derpå, og gjerne dagen etter det igjen. Rene 5:2 dietten!

Anonymkode: eb594...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel strengt tatt ingen ting som er "fetende". Du blir fet om du inntar mer kalorier enn du forbrenner. 

Personlig gjør jeg "plass" til rødvin i kaloribudsjettet mitt, og har helt fint gått ned i vekt på det viset. Jeg synes faktisk det er langt enklere enn å gjøre plass til godteri. Et par glass vin sitter man og nyter utover kvelden, mens f.eks. sjokolade kan proppe i seg 500 kcal på veldig kort tid. Jeg har i hvert fall lite glede av det. 

Viner varierer i kalorimengde utifra sukkerinnhold og alkoholprosent. Jeg foretrekker ofte et glass prosecco nå om sommeren. 

Anonymkode: 1e66b...2fd

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Ja, Spesielt øl, har jeg hørt.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste du kan drikke av alkohol for å unngå mange kalorier er gin tonic. Som en annen sa, det kommer også an på mengdene du drikker (enheter). Vin med lav alkoholprosent er bedre enn vin med høy alkoholprosent (ofte søtere vin). Nattmat er bra fordi det ofte er salt, som holder på vann. Men klart, det er ikke det sunneste du spiser... Du kan like gjerne ta en brødskive med salt kjøttpålegg hjemme som en kebab eller burger på byen.

Anonymkode: af653...57e

Det stemmer ikke. Se her: http://www.promille.no/kalorier_alkohol/

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Se her: http://www.promille.no/kalorier_alkohol/

Det der er en ganske dårlig guide. Kaloriinnholdet varierer veldig utifra hvordan en drink er laget. En gin tonic er ikke en gitt kalorimengde, det kommer helt an på hvor mye gin det er i forhold til tonic, og ikke minst om det er vanlig eller sukkerfri tonic. 

Det beste er å lage den selv dersom man skal ha en drink, eller holde seg til vin. 

Anonymkode: 1e66b...2fd

Skrevet
11 timer siden, Hurrahei skrev:

Jeg tenker at øl og cider er vel mer kalorier i enn vin, eller?

Har hørt at sprit er det som er minst fetende, men det kommer an på hva man blander det med.

Mange som drikker mange enheter alkohol nå i sommerukene, da er det vel lett å legge på seg....

Alkohol, i seg selv, inneholder nesten like mye kalorier som fett. Oppå dette, kommer karbohydratene i den alkoholholdige drikke du velger... Det er derfor lett å overskride daglig kaloribehov, og med en gang man gjør det, er absolutt alt du får i deg fetende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...