Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har noen spørsmål som jeg gjerne ønsker å få svar på. Er en jente på 24 år som har det siste året gått mye ned i vekt. Juli 2015 veide jeg 86 kg  (172cm høy) og nå veier jeg 63 kg, noe som vil si godt over 20 kg. Har brukt fitbit og Myfitnesspal som en god motivasjon og for å ha et bedre overblikk over hva jeg putter i meg. 

For 4 mnd sider hadde jeg gått ned ganske mye og jeg kjente meg bra. Plutselig snudde dette og jeg trener enda like hardt og mye enda, minst 6 ganger i uken med hard trening. Spiser jeg under 1000 kcal om dagen føler jeg meg bra, dette vet jeg er helt på tryne.. Jeg kuttet ut brød da jeg startet opp ifjor sommer og nå når jeg "unner" meg en/to skiver til kvelds så føler jeg at dette er en stor synd. Forstår at jeg har problemer, men vet liksom ikke helt hvordan "kategori" hvis man kan si det slik? Lest litt på nett om ortoreksi og utfra det jeg leser forstår jeg at symptomene på dette er at man må kvitte seg med syndene fortest mulig.. Slik er det ikke i mitt tilfelle, men jeg får veldig dårlig samvittighet. Idag har vi vært i bursdag hvor jeg unnet meg en muffins, ettersom de ikke hadde noen sunnere alternativ. Sitter hjemme nå og føler meg fæl. Likevel prøver jeg så godt jeg kan å tenke at man må finne en sunn balanse og at jeg bør roe ned før dette går over streken. I helgene er jeg ikke like striks på mat, men spiser ikke over 1500 kcal om dagen. Registrer ALT, unngår helt middager hos familie i helgene hvis jeg ikke vet at jeg kan registrere det (det ser jo helt dust ut å sitte å veie maten), så dette er noe jeg egentlig ikke gjør.. Noen som har noen tips? Bør jeg få hjelp? Har et barn på 2 år og ønsker jo selvsagt at h*n skal læres seg gode matvaner, men både mamma og pappa er rollemodeller for den delen og jeg føler ikke jeg kan ta den delen på matfronten for tiden.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du snakke med legen din om. H*n kan evt henvise deg til spesialist

Anonymkode: 2c149...822

• Liker 3
Skrevet (endret)

La meg bryte diskusjonen over her, med å anbefale deg å kontakte legen din. Ingen her vil kunne gi deg Godt nok svar. Du må se en lege som kan undersøke fysisk/ved samtale for å gjøre en vurdering. Dersom dette tar mye tid og krefter i det daglige og går ut over hvordan du har det og alle gjøremål, så er det svært viktig at du kommer i kontakt med fagpersonell som kan hjelpe deg. Lykke til :) 

Endret av Februarbarn
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse og anbefaler at du tar kontakt med fastlege snarest.

Anonymkode: 4ad9f...99a

Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Alice i Eventyrland, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...