Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 #1 Skrevet 4. juni 2016 Hei! Jeg er en jente som akkurat har fylt 18 år. I går hadde jeg mitt første møte med gynekolog. Legen min henviste meg dit og påsto at denne gynekologen var veldig dyktig og hensynsfull. Legen min la også til et vedlegg hvor hun skreiv om at jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep over flere år, og at hun burde ta litt hensyn til at jeg har grua meg og at det kom til å bli vanskelig. Jeg sa jo også selv til gynekologen at det var vanskelig pga overgrepene som jeg har vært igjennom og spurte om jeg absolutt måtte ta en undersøkelse, og om jeg så måtte det, om hun kunne ta hensyn og ta det rolig. Jeg har også PTSD diagnose, så det ble veldig tøft. Hun reagerte på noe av det jeg sa, virka som om det bare prella rett av. Gynekologen sa bare "nå opptar du tiden min, gå å kle av deg og sett legg deg i den stolen" jeg gjorde det. Jeg spurte om det kom til å gjøre vondt, hun svarte med at "hvis du klarer å ha sex, kjenner du ikke der her." Hun var veldig hardhendt og det var veldig vondt, og jeg følte meg redd og trua. Det føltes ut som et overgrep det og, når hun ikke tok hensyn i det hele tatt, og var så røff. Jeg blødde en del etterpå den dagen. Når hun var ferdig med undersøkelsen sa hun "jeg er ikke vandt til å bli behandlet sånn her, jeg er vandt til å bli behandlet med respekt, her prøver jeg å hjelpe deg, og du er bare frekk!!" Er jeg frekk når jeg bruker litt tid på å legge meg i stolen når jeg har vært utsatt for sånne ting? Er jeg frekk når jeg er tøff nok til å si i fra om de tingene som er vanskelig? Er det her sånn gynekologer er?
Honey Dew Skrevet 4. juni 2016 #3 Skrevet 4. juni 2016 (endret) Du er slettes ikke frekk. Det var det gynekologen som var. Jeg vil kanskje anbefale deg en mannlig gynekolog selv om du har vært misbrukt som barn. Mannlige gynekologer er gjerne lettere på hånden. Ta også med deg en venninne/søster eller andre du stoler på når du skal til neste time Hvis du vil finne deg en annen gynekolog, er denne siden fin å ta utgangspunkt i. Her kan du lese omtaler som pasienter gir til f eks de enkelte gynekologene. www.legelisten.no Endret 4. juni 2016 av Honey Dew 13
Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2016 3 minutter siden, Hectine skrev: KLAG! Slik skal det virkelig ikke være. Hvordan klager jeg?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #5 Skrevet 4. juni 2016 Sånn skal det ikke være. Jeg har ikke blitt seksuelt misbrukt, men siden det var min første gang pratet hun med meg og tok det rolig. Hun forklarte alt hun gjorde samtidig som hun spurte meg om studiene mine for å distrahere meg. Jeg ville ikke gått tilbake til henne i alle fall og gitt beskjed til legen om at hun var helt forferdelig. Anonymkode: 42b35...b9c 2
GammelKaktus Skrevet 4. juni 2016 #6 Skrevet 4. juni 2016 Wow, hva slags kjerring var dette her? Klag henne inn, fortell alt til legen din og få henne og til å sende en klage. Ærlig talt, skulle da tro at helsepersonell hadde mer vett enn som så. Jeg fulgte en venninne til gynekolog en gang, hun hadde og opplevd overgrep. Da vi kom så hadde gynekologen satt av to timer til henne. Der hun først pratet om hva hun skulle gjøre, hvordan venninnen min følte det og at hun måtte gi beskjed hvis det ble ubehagelig, da kunne hun stoppe osv. Etter 90 min (inkludert en røykepause) så var vi ferdige. Fantastisk gynekolog, og det er akkurat slik de må være med mennesker som har vært utsatt for overgrep. 7
Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2016 10 minutter siden, Hectine skrev: 8 minutter siden, Honey Dew skrev: Du er slettes ikke frekk. Det var det gynekologen som var. Jeg vil kanskje anbefale deg en mannlig gynekolog selv om du har vært misbrukt som barn. Mannlige gynekologer er gjerne lettere på hånden. Ta også med deg en venninne/søster eller andre du stoler på når du skal til neste time Hvis du vil finne deg en annen gynekolog, er denne siden fin å ta utgangspunkt i. Her kan du lese omtaler som pasienter gir til f eks de enkelte gynekologene. www.legelisten.no 8 minutter siden, Honey Dew skrev: Veit ikke om jeg noensinne vil dra til en gynekolog igjen jeg altså..
Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn skal det ikke være. Jeg har ikke blitt seksuelt misbrukt, men siden det var min første gang pratet hun med meg og tok det rolig. Hun forklarte alt hun gjorde samtidig som hun spurte meg om studiene mine for å distrahere meg. Jeg ville ikke gått tilbake til henne i alle fall og gitt beskjed til legen om at hun var helt forferdelig. Anonymkode: 42b35...b9c Så rart at hun jeg hadde var så fæl da..
Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2016 3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Wow, hva slags kjerring var dette her? Klag henne inn, fortell alt til legen din og få henne og til å sende en klage. Ærlig talt, skulle da tro at helsepersonell hadde mer vett enn som så. Jeg fulgte en venninne til gynekolog en gang, hun hadde og opplevd overgrep. Da vi kom så hadde gynekologen satt av to timer til henne. Der hun først pratet om hva hun skulle gjøre, hvordan venninnen min følte det og at hun måtte gi beskjed hvis det ble ubehagelig, da kunne hun stoppe osv. Etter 90 min (inkludert en røykepause) så var vi ferdige. Fantastisk gynekolog, og det er akkurat slik de må være med mennesker som har vært utsatt for overgrep. Så jeg må klage via legen min? Det hørtes ut som en fantastisk time.. Skulle ønske jeg var hos en som var så dyktig og hensynsfull!
Honey Dew Skrevet 4. juni 2016 #10 Skrevet 4. juni 2016 5 minutter siden, Ungjente18 skrev: Veit ikke om jeg noensinne vil dra til en gynekolog igjen jeg altså.. Det må du. Du må i det minste ta celleprøver fra livmorhalsen regelmessig for å sjekke om det er celleforandringer 1
GammelKaktus Skrevet 4. juni 2016 #11 Skrevet 4. juni 2016 Et øyeblikk siden, Ungjente18 skrev: Så jeg må klage via legen min? Det hørtes ut som en fantastisk time.. Skulle ønske jeg var hos en som var så dyktig og hensynsfull! Nei, du kan klage selv, men synes legen din og burde klage, at dere klager begge to. Da får gynekologen to klager på seg og det er mer virkningsfullt. Ja, jeg ble skikkelig overrasket av hele gynekologen. Jeg var jo bare med for å passe på at venninnen min ble ivaretatt og skulle gi beskjed hvis gynekologen ikke var ok. Men vi ble ganske så perplekse begge to av den fantastiske damen. Men hun har nok hatt en del damer som har vært utsatt for det samme. 2
Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 4. juni 2016 3 minutter siden, Honey Dew skrev: Det må du. Du må i det minste ta celleprøver fra livmorhalsen regelmessig for å sjekke om det er celleforandringer Hvor ofte da? Gruer meg allerede
Ungjente18 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #13 Skrevet 4. juni 2016 4 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Nei, du kan klage selv, men synes legen din og burde klage, at dere klager begge to. Da får gynekologen to klager på seg og det er mer virkningsfullt. Ja, jeg ble skikkelig overrasket av hele gynekologen. Jeg var jo bare med for å passe på at venninnen min ble ivaretatt og skulle gi beskjed hvis gynekologen ikke var ok. Men vi ble ganske så perplekse begge to av den fantastiske damen. Men hun har nok hatt en del damer som har vært utsatt for det samme. Da burde jeg vel ta opp dette med legen min..
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #14 Skrevet 4. juni 2016 Helt forferdelig hvordan enkelte leger oppfører seg, dessverre. Har opplevd det selv. Enkelte er mer fokusert på seg selv enn på pasientens behov, og de er så praktiske at man opplever å bli utsatt for et overgrep. Håper du sender inn klage til fylkeslegen på henne, slik at hun får en liten refs hvis mange nok gjør det. I tillegg kan du skrive på legelisten.no om din opplevelse, slik at andre pasienter blir advart. Slik oppførsel er ikke greit. Anonymkode: 838f6...51e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #15 Skrevet 4. juni 2016 20 minutter siden, Hectine skrev: KLAG! Slik skal det virkelig ikke være. Med veldig få unntak har alle landets gynekologer med seg en sykepleier eller annet helsepersonell under gynekologisk undersøkelse, og særlig ved nye pasienter og ved undersøkelse av pasienter de vet har vært utsatt for overgrep. Dette gjøres for å forhindre denne typen beskyldninger. Derfor har jeg særdeles vanskelig for å tro at 1. Dette har skjedd slik ts skriver, 2. At en klage på denne gynekologen vil bli noe annet enn en tilleggsbelastning for ts. Om ts ønsker å gå videre med saken, kan hun henvende seg til Pasient- og brukerombudet i sitt fylke for hjelp. 5 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Nei, du kan klage selv, men synes legen din og burde klage, at dere klager begge to. Da får gynekologen to klager på seg og det er mer virkningsfullt. Ja, jeg ble skikkelig overrasket av hele gynekologen. Jeg var jo bare med for å passe på at venninnen min ble ivaretatt og skulle gi beskjed hvis gynekologen ikke var ok. Men vi ble ganske så perplekse begge to av den fantastiske damen. Men hun har nok hatt en del damer som har vært utsatt for det samme. Fastlegen til ts kan ikke klage på noe som helst i denne settingen. Han er lege, ikke ts sin advokat. Fastlegen skal være nøytral. All den tid dette også er en gynekolog ts sin fastlege pleier å henvise til, så gjør dette saken til ts enda mer suspekt, i ts sin dissfavør. Anonymkode: b4504...4e1 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #16 Skrevet 4. juni 2016 Link til "Hvordan klage på helse og omsorgstjenester." - https://www.fylkesmannen.no/Nyheter/Hvordan-klage-pa-helse--og-omsorgstjenester/ Anonymkode: 838f6...51e
smalls Skrevet 4. juni 2016 #17 Skrevet 4. juni 2016 For en kjerring! Du bør klage. Klag til sjefen hennes og fortell hva som skjedde. Hun må få høre at sånn oppfører man seg ikke! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #18 Skrevet 4. juni 2016 4 minutter siden, Ungjente18 skrev: Hvor ofte da? Gruer meg allerede Tror man bør gå hvert 5. år, etter fylte 25 eller noe? Opplevelsen din er på ingen måte representativ, så du bør ikke være bekymret for at det skjer igjen. Jeg har vært hos fire forskjellige gynekologer og alle har vært flinke og tatt hensyn. Si ifra til legen din hvordan hun behandlet deg, så kanskje hun ikke sender flere som har vært utsatt for ting dit. Respekt er jo ikke noe man automatisk får som legespesialist, de må fortjene den som alle andre. Anonymkode: 4fe87...190
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #19 Skrevet 4. juni 2016 Norsk pasientforening kan også bistå med rådgivning og eventuell klage - http://www.pasient.no Anonymkode: 838f6...51e
Ulla Ullsokk Skrevet 4. juni 2016 #20 Skrevet 4. juni 2016 WTF??? Høres helt hårreisende ut! Enig i de som sier KLAG! Jeg kan anbefale sterkt en gynekolog som heter Inger Øverland, hun jobber på en klinikk på Majorstua, som jeg ikke husker hva heter, men de har også filial i Trondheim, husker jeg. Hun pleide å jobbe et annet sted før, er derfor jeg ikke husker, men det kan googles. Hun er helt fantastisk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå